Frågor om MSR Whisperlite

Hej.

Efter att jag har stängt av ventilen, så brinner ju brännaren ett tag till.
När jag efteråt ska koppla loss slangen från flaskan, finns det ytterligare bränsle kvar som rinner ut från slangen (trots att jag brukar höja flaskan för att på så sätt få ut all resterande bränsle medan brännaren brinner).
Är nu detta normalt eller kan man på något sätt motverka detta?

MVH

Anders

På primus och Optimus så vänder man bränsleflaskan ett halvt varv så att dykröret hamnar ovanför bränsleytan medans köket brinner och låter tryckluften man pumpade in tidigare i denna blåsa ut det mesta av bränslet ur slangarna och göra flaskan trycklös samtidigt. Detta bör göras 1-2 minuter innan man planerar stänga av köket så att man får nytta av bränslet i slangen och inte elda för kråkorna.

man får prova några gånger så att man vet ungefär hur länge innan man skall vända för att det precis skall blåsas ut när man är färdig med vad man nu värmer/kokar/steker.

den metoden tar inte bort all spill vid isärkoppling, men väldigt mycket av detta och kör man på akylatbensin/heptan så torkar spillet tämligen fort medans fotogenspill får man dras med ett tag framöver vid varmt väder och en halv evighet vid kyligt väder...

Nu vet jag inte om det går att vända flaskan på MSR wisperlite då det inte framgår av framgooglade bilderna om slangen är roterbar på infästningen till bränsleflaskan ...

---

Detta är en orsak till varför gasolbrännare är så bekvämt i flesta fallen utom när det är riktigt kallt (går dock att fixa med lite planering eller använda rätt gas) - ingen förvärmning, eldar exakt så många sekunder som det behövs samt stort reglerområde - ingen urbränning samt ingen vätskespill som får saker att stinka och avge brandfarliga gaser under lång tid efter när man tar isär grejorna

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På primus och Optimus så vänder man bränsleflaskan ett halvt varv så att dykröret hamnar ovanför bränsleytan medans köket brinner och låter tryckluften man pumpade in tidigare i denna blåsa ut det mesta av bränslet ur slangarna och göra flaskan trycklös samtidigt. Detta bör göras 1-2 minuter innan man planerar stänga av köket så att man får nytta av bränslet i slangen och inte elda för kråkorna.

Jag har ett msr xgk ex som jag brukar vända på flaskan när jag vill stänga av. Det funkar alldeles utmärkt och borde funka även på Whisperlite då de har samma pump. Provade att göra som det stod i beskrivningen men upplevde då samma slabb som TS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips