Frågor inför turåkning

Har tänkt göra en skidtur i vinter(januari-mars nånting) och håller på att komplettera utrustning, men då jag ej turåkt förut har jag en del frågor.

1; Skidorna, ska jag välja skidor vars spann trycks ned även när jag inte har ryggsäcken på?
2.Finns någon nackdel med stålkant? Har mest tänkt åka efter skoterspår och i fjällmiljö.
3.Skor, är det rådligt att använda mina Lundhags 2000 pro high-vandrarkängor eller blir de för kalla?
4. Jackor, använder ni ett skalplagg + en dunjacka? Gore-tex lär väl vara överflödigt då det alltid lär vara minusgrader. Tips på jacka/or?
 
Hyr eller låna skidor, då kan du testa vad du gillar.

Åk helre i mars än januari. I januari är dagarna korta och chanserna för bra väder mindre.

Goretexjacka funkar bra, det viktiga är att jackan är vindtät och går att dra åt så att du får ett bra skydd. De flesta jackor av kända märken funkar, begagnat är ett bra alternativ om du vill spara pengar, kolla annonserna på utsidan.

Ska du bo i stuga eller tält? Om du aldrig varit i vinterfjällen så är stuga att rekommendera, då kan du komma in och torka kläder mm.
[Ändrat av Vandrare 2004-12-08 kl 10:50]
 
Har du ett par lägre skidpjäxor så är det bättre, om det inte är djup lössnö. Högre kängor ger inte samma flexibilitet vid skidåkningen, skall man spåra i lössnö i skogslandskapet så fungerar det med högre kängor, skidpjexor gör det också möjligt att använda bättre bindningar.

En jacka/anorak med bra huva är bra. Är det kallt fungerar traditionell vindtät bomullsanorak bra.
[Ändrat av KLAGER 2004-12-08 kl 11:03]
 
Svar

hansthomas; sa:
Har tänkt göra en skidtur i vinter(januari-mars nånting) och håller på att komplettera utrustning, men då jag ej turåkt förut har jag en del frågor.

1; Skidorna, ska jag välja skidor vars spann trycks ned även när jag inte har ryggsäcken på?
2.Finns någon nackdel med stålkant? Har mest tänkt åka efter skoterspår och i fjällmiljö.
3.Skor, är det rådligt att använda mina Lundhags 2000 pro high-vandrarkängor eller blir de för kalla?
4. Jackor, använder ni ett skalplagg + en dunjacka? Gore-tex lär väl vara överflödigt då det alltid lär vara minusgrader. Tips på jacka/or?

1. Välj spann som funkar utan ryggsäck, m.a.o. efter din kroppsvikt. Jag rekomenderar vallningsfritt. Rekomendationen i förra svaret tycker jag är klok.
2. På fjället är stålkant bra och utan av mig upplevda nackdelar.
3. Jag skulle välja en skidsko med ett för den avpassat bindningssystem, för att få bätre skidkänsla och -kontroll.
4. Vid turåkning gäller generellt regeln att inte ha mer kläder än att man fryser lätt före turens start. Som i svaret ovan vill jag framhålla att vindtäthet är prio ett för jacka och byxor. Jag har goda erfarenheter av Gore-Tex plagg men det finns säkert andra membram som är likvärdiga. Dunjacka är bra i bivack och på rasten.
5. Har du inte varit på vinterfjälet ärnog stugtur att rekomendera, vintertältning bör först övas i skyddad terräng tills man är väl förtrogen med att hantera tältresning i snö och kyla. Mars - april är en bättre tid än januari - februari om man saknar tidigare erfarenhet av vinterfjäll och vinterfriluftsliv med tältboende.
 
Som vanligt beror det ju på....

Vad man ska göra och i ditt fall helt klart när. Det är ju en väldigt stor skillnad på en tälttur i Januari och en stugtur i slutet av Mars.

1: Ja du bör kunna trycka ner spannet om du står med all tyngd på en skida utan ryggsäck. Då fungerar de perfekt om du någon gång vill gå på dagstur utan rygga. Med ryggsäck kommer i och för sig spannet att vara något för mjukt, men ju tyngre säcken blir desto mer övergår skidåkandet till att man går på skidor. Vid längre vinterturer brukar dessutom många föredra pulka före ryggsäck. För stugtur skulle jag välja skidor som behöver vallas och för tälttur tvärtom (vallningsfria)

2: Enda nackdelen med stålkant är att de väger en del. Detta medför att på lätta skidor saknas stålkant. Denna extravikt är det helt klart värt att "släpa" på vid flerdagsturer, framför allt om man bär ryggsäck då man hur som helst vill ha stabila skidor.

3: Jag skulle inte vilja skida i en vandringskänga. På en stugtur i mars skulle det bli ett par lite lägre ganska stabila pjäxor, eventuellt ett par Scarpa T4 i plast. Detta ger oerhört bra kontroll på skidorna och goda utförs möjligheter vid en eventuell topptur. I Januari skulle det bli ett par tokvarma kängor.

4: På vinterturer har jag med mig ett par klättermusen Fimbul sallopetebyxor och en klättermusen Nunatak bomullsanorak. Just kombinationen höga byxor och anorak med bra huva ger enligt min åsikt klart bäst skydd när värdet visar sig från sin grinigaste sida. Om man sen vill ha en bomull eller goretex anorak är en smaksak, men personligen föredrar jag bomull eftersom den "andas" bättre och faktiskt är lite varmare. Sen kan det vara väl värt besväret att ta med sig ett tunnare, men fortfarande lite vindavvisande, plagg att skida i när vädret är fint.
 
Träskidor?

Ska du bara göra någon enstaka tur så överväg att hyra utrustning. Ska du köpa skidor så fundera på var du kommer att åka mest. Vill du kunna använda dina kängor till skidorna du köper och kommer att åka mest i skogslandet framöver så överväg träskidor med stövelbindning av kabelmodell. Träskidor fungerar helt tillfredställande även på fjällturer, speciellt tidigt på säsongen. Det finns fördelar med plastskidor på fjället. Men de är inte så stora, speciellt inte med tanke på hur vinterlederna är dragna i Sverige, att träskidor inte kommer på fråga.

Låt din framtida skidanvändning styra valet.

/Tommy (med 9 par skidor som alla används under säsongen)
 
hansthomas; sa:
Har tänkt göra en skidtur i vinter(januari-mars nånting) och håller på att komplettera utrustning, men då jag ej turåkt förut har jag en del frågor.

1; Skidorna, ska jag välja skidor vars spann trycks ned även när jag inte har ryggsäcken på?
2.Finns någon nackdel med stålkant? Har mest tänkt åka efter skoterspår och i fjällmiljö.
3.Skor, är det rådligt att använda mina Lundhags 2000 pro high-vandrarkängor eller blir de för kalla?
4. Jackor, använder ni ett skalplagg + en dunjacka? Gore-tex lär väl vara överflödigt då det alltid lär vara minusgrader. Tips på jacka/or?
Beror på var i landet du ska åka naturligtvis men januari och mars är lika vackra på olika sätt. Varför inte göra 2 kortare turer istället för en lång när det är första gången?

Skiddebatten orkar jag inte gå in på, det finns hur många faktorer som helst och det är +/- på allt. :)

Stålkanter kan dock bli en tråkig historia om du har hund springande framför eller bakom dig.

Beror också på var i landet du ska åka naturligtvis och när, men jag tror inte att skorna blir kalla om du laddar rejält med sockor och kanske damasker. Men det är nog bekvämare med ett par riktiga pjäxor kan jag tänka mig? Prova någon kort tur och testa, det är ju dumt att slänga sig iväg på en lång tur direkt. Angående kläder så har jag fastnat för gammaldags vadmal. T.ex vindtät anorak och sedan vadmal under. Det tål både vind, kyla och värmer bra även om man blir blöt.
 
hansthomas; sa:
3.Skor, är det rådligt att använda mina Lundhags 2000 pro high-vandrarkängor eller blir de för kalla?
Jag gissar att skorna storleksmässigt är anpassade för användning under barmarkssäsongen. Isåfall så tror jag att de blir för kalla pga. att du inte har plats för tillräckligt varma sockor utan att försämra blodcirkulationen för mycket.
 
Tack för svaren grabbar! Tar till mig av tipset att vänta till mars månad. Har tänkt sova i tält.
Det där med att hyra skidor ett par gånger, det måste väl efter 2-3gånger hamna på samma kostnad som att köpa egna skidor? Har för mig att det kostar runt tusenlappen att hyra turskidor en vecka inkl tillbakatransport.
Kängorna är mycket riktigt anpassade för barmarkssäsongen, men ett par tunna och ett par tjockare sockar går ner.

Mvh Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
skrinnare Katterat - Nikkaloukta på vintern - frågor Turskidåkning 9
Tranan frågor från en helnovis... Turskidåkning 2
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Erik af Essingen Träning inför vasaloppet Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
dangermouse Stenslipning inför Vasa Turskidåkning 17
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
madir Träning inför skidturen Turskidåkning 1
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.