Klädsel vid turåkning

Tänkte ta upp ett gammalt intresse och gå stugtur nu i februari i Jämtland. Har börjat damma av min gamla utrustning, senaste gången var visst i början av 80-talet. Hmmm... bomullsannorak, yllebyxor. Vad har ni för klädsel nu för tiden på tur. Underställ i ull verkar poppis, mellenlager då och sen... Vill helst inte ha GT-skal, för svettigt vid aktivitet. Vad har ni vid braväder resp. mer busigt väder. Värmeplagg? Tacksam för tips
Lars
 
Ylle under, tunn fleece som mellanlager (om det behövs), softshell ytterst är väl en bra standardlösning. Tunt membran-skal ytterst då det blir riktigt busigt väder. Men en hederlig annorak funkar ju lika bra nu som den gjorde då du senast var ute.
 
Under turen i påskas åkte jag i ullunderställ med softshell på överkroppen och ett par rätt tätvävda polyesterbyxor, brukar räcka ner till ett par minusgrader så länge man rör sig, skyddar bra mot vinden.

I vinter så blir det samma + ev ullfrotteställ mellan..

Blir nog en tunn mössa från ullmax eller en från lundhags med evenmembran (men jag är lite tveksam), samt en buff!
Handskar blir stickade liners från hestra sålångt dom räcker, sen åker ett skal på, och kanske ett till foder.

Och så när jag stannar blir det ett par dobsom comfort byxor; rätt tunt fodrade med lätta (285gram) byxor med hellånga dragkedjor, och så ev skal/regnbyxor utanpå (ett par packawayyxor som jag har sytt in ett par dragkedjor på)
På överkroppen blir det antingen att dra på dunväst och skal/regnjacka, eller om det är en riktigt kall tur så blir den en TNF-parka. och primaloft-handskar.
+ nånting att sitta på så jag inte blir kall om rumpan kanske..
 
Tänkte ta upp ett gammalt intresse och gå stugtur nu i februari i Jämtland. Har börjat damma av min gamla utrustning, senaste gången var visst i början av 80-talet. Hmmm... bomullsannorak, yllebyxor. Vad har ni för klädsel nu för tiden på tur. Underställ i ull verkar poppis, mellenlager då och sen... Vill helst inte ha GT-skal, för svettigt vid aktivitet. Vad har ni vid braväder resp. mer busigt väder. Värmeplagg? Tacksam för tips
Lars

Skulle byta ut yllebyxorna mot ngt i syntet med hyfsad vindtålighet. Underställ i ullfrotté.

Behåll anoraken :), ta med tunt regnplagg typ ITAB Packaway (ca 500 gr/650 kr för hela stället) som fuktspärr om det blir skitväder. Byxan funkar såklart som vindbyxa också...

Använder själv FM vita handske i getskinn på händerna, tunn fingervante typ H&M-fleece under eller lovikka (rejäl kyla).

Mössa har jag en vindtät lätt skärmmössa med öronlappar och tunt fleecefoder, kompl med headover i kyla.

//J
 
Oj oj, min erfarenhet är begränsad. Men, jag bidrar ändå med min lösning:

Om det inte är absolut midvinterkallt (dvs från -10 och uppåt), så kör jag på fleecetights med vindtät front, från Newline (eventuellt underställ under). Ett par hybridbyxor (vattentäta knän och bak, mjukskal resten) eller rena skalbyxor (tunna och med hellånga dragkedjor) att ta på vid rast. Dessutom ett par fiberfodrade byxor om det blir riktigt kallt.

Låga pjäxor och damasker, oftast bara bomullsdamasker, goretex senare på säsongen.

Underställströja (syntet om jag riskerar att ta i så jag svettas, ylle om jag är ute och tar det lugnt, t ex tälttur) och tröja med vindtät front ovanpå (har en från Tierra).

Fleecetröja som mellanlager (alltså om den behövs), lätt vattentät jacka att dra på mig om vädret blir fult (tar alltså denna om det blåser svårt) som desutom har öppningar under ärmarna. Dunjacka ytterst vid behov.

Terroristluva eller tunn innermössa, och vindtät skärmmössa utanpå. Tunna handskar, fodervantar och vattentäta skalhandskar. Glasögon och sån där värmeväxlare som ser ut som gasmask. Dunvantar med som reserv.

Jag har säkert glömt något, andra får fylla i. Jag säger inte att detta är den bästa lösningen, bara att den fungerat för mig, och att den var ungefär vad jag kunde ha råd med. (har nog inte köpt ett enda plagg till fullpris...)


Tillägg: Det hela bygger på, att jag vill kunna åka i minimalt med kläder om det är soligt (vilket det ju ofta är på våren) eftersom jag svettas lätt, men ändå ha vindskydd. Jag vill sen kunna öka klädseln i små steg, men ändå ha feta isolationskläder om det blir riktigt illa. Liksom att jag insett vikten av vattentäta kläder även vintertid. Sen är jag väldigt frusen om händerna, så jag prioriterar en massa lager av torra handskar.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...