turåkning i Stockholm med hund

Någon som har åkt på någon led i Stockholm nyligen? Funderar på om Upplands-, Sörmlands- och/eller Roslagsleden funkar att åka skidor på med hund? Finns ju så få preppade spår i Stockholm där man får ha med sig hund. Och jag är inte ute efter farten och ansträngningen utan av upplevelsen :)
Tacksam för svar :)
/M
 
Spontana

skidspår är tyvärr inte så vanliga som man skulle önska utmed vandringslederna. Att spåra själv om det är småkuperat i skogen är lite knöligt.

Att åka på bredare stigar som inte plogas i t e x Nackareservatet samt Erstaviksområdet mellan linje 17 och Saltsjöbaden och på Erstaviken till Tyresö Strand eller längre ut, går alldeles utmärkt med hund. Det finns nu gott om vettiga spår att botanisera bland i det området.

Nu närmsta 10 dagarna eller så kan du dessutom tryggt åka på sjöarna kring Stockholm men isens bärighet är förstås en faktor att ha respekt för.

Bra utgångspunkter är Björkhagens T-banestation, Saltsjö Duvnäs Station och Tattby.

Spontana skidspår finns säkert lite varstans. Prata med dina grannar om de har några tips. Var bor du?

Thure
 
Är inte spåren i Nackareservatet förbjudna för hund? Jag vet att man inte får ha med hund i några spår runt Hellasgården i alla fall... Har blivit utskälld förr så är lite försiktig, trots att jag har en lydig kopplad hund som inte springer i spåren..
Bor i Hägersten och det funkar kanske att ge sig ut på isen nere vid mälaren nu iofs :)
 
Puh

skrev in ett långt svar som sedan suddades ut innan jag hann posta.

Har inte fått några tillsägelser kring Hellasgården och åker här ofta med min hund då vi bor i Bagarmossen. Men jag undviker 5 km slingan söder om Hellasgården "grusfemman" när det är mycket skidåkare ute. Hur många slingor som körs med spårkälke bakom skoter kring Hellasgården varierar med snötillgången.

Däremot fick vi ett par sura reaktioner förra året på golfbanan i Saltsjöbaden när vi kom 10 personer och en hund med liten pulka som inte påverkade spåren nämnvärt.
Men det är väl skillnad på "comme il faut" i Saltis och Bagis. Här kring Bagarmossen är det flera som går på stigarna och grusvägarna i skogen än som åker skidor.

Över huvudtaget tycker jag det är angeläget att alla kan samsas på skogsvägar och skogsstigar nära befolkningscentra. Man skall kunna ta sig ut hemifrån och njuta oavsett om man cyklar, går, idkar hundsport, åker skidor etc.

Lite fånigt att man skall köpa smala skidor som många inte klara att använda utanför maskingjorda spår lite som att köpa en dressin i stället för en cykel.

Gick in och letade spår där hundar är tillåtna söder om Stockholm och hittade ingenting vilket förvånar mig lite. http://www.skidspar.se/stockholm/huddinge/agesta-friluftsgard http://www.skidspar.se/stockholm/haninge/rudans-friluftsgard
http://www.skidspar.se/stockholm/botkyrka/lida-friluftsgard
http://www.skidspar.se/stockholm/nacka/hellasgarden

Men det finns faktiskt norr om stan
http://www.skidspar.se/sok.php?t=1&d=1&l=1&k=0&q=&langd=&alt[5]=on
obs hela länken markeras inte här ovan inte men det går att söka spår där pulka och hund är tillåtna.

Thure
 
Senast ändrad:
Ja, det är på skidspår.se som jag har kollat efter info, men jag såg nu att när man går in på Nackareservatet så står det endast att hunden måste vara kopplad, så det verkar ok att ta med den där :). Toppen!
Förstod inte din kommentar om smala skidor men det vore ju klart en fördel med turskidor om man ska åka ospårat :)
Tack för infon!
/Marie
 
Det

om smala skidor var mera en allmän kommentar och har inget med dina frågor att göra.

Sportindustrin vill förstås att vi skall ha många slags skidor så att de får större försäljning. Om så de som gör spår och pister för klassisk åkning respektive skidskating hakar på och tar betalt av åkarna, de flesta åker bil till spåren, man tar betalt för parkering osv då blir all skidåkning genomkommersialliserad vilket tar bort en del av tjusningen IMHO.

Mycket motion och friluftsliv bygger på att man bara sticker iväg lite på måfå på en löp eller cykelrunda. Den typen av fri rörlighet gynnas ju av vinter snö och isar att kanalisera det till färdiga avgiftsbelagda rundor och utestänga hundägare m fl känns rätt konstruerat. Se på t ex Funäsdalen med separata ledsystem för turåkning, andra och avgiftsbelagda för motionsskidåkning i kondomdräkter och avgiftsbelaga för skoterturismen.

Förlåt om jag ojar mig i din tråd.

Thure
 
Jag håller med dig Thure, när det gäller att skidåkning och natur ska göras så tillgänglig som möjligt. Och framförallt inte avgiftsbeläggas och avgränsas. Jag håller också med om att man ska försöka samsas över gränserna.

Men jag tycker du gör en lite knepig slutsats och kanske är lite väl oförstående inför dom som ägnar sig åt renodlad längdåkning i motionsspår.

För mig är det som att jämföra löpning med vandring. Båda har sin tjusning men utövas på olika sätt och av olika skäl. Och framförallt med olika utrustning. Och för en gångs skull tror jag inte det är sportindustrin som driver fram det behovet.

Vad man får och inte får göra, vad som är okej eller inte, lägger jag mig inte i dock bör man vara medveten om varför man med renodlade tyngre turgrejer kan mötas av synpunkter från andra åkare.

Är det tex nygjorda spår som inte satt sig ordentligt kan hundtassar, pulkor, breda skidor med ännu bredare bindningar osv förstöra ganska mycket av det som kunde ha blivit fina spår.

Många i motionsspåret har längdåkningen som en renodlad träningsform, där man kör lika hårt och målinriktat som ett riktigt tufft och svettigt löp-pass. Precis som på en motorväg vill man kunna ta sig förbi dom som kör i 30, någorlunda smidigt. Par-körning som blockerar båda spåren, hundar och hundkoppel utan ordning, plogande mitt i hela banan eller annat som gör att man helt måste slå av på tempot är faktiskt ganska störande när man ligger och lunkar på i rätt rytm.

Större sällskap som är ute och lunkar där det är enkel-spår blir en effektiv propp om dom inte lärt sig "ur-spår-regeln".

Ett gäng på tio pers med tunga skidor och pulkor kan tillsammans ganska effektivt saxa sönder fina motlut som vi med fäste gärna hade sett varit kvar etc
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
aliquerer Långskidor första gången: Sälen vs Stockholm Turskidåkning 2
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4
salgo601 Affär Stockholm Turskidåkning 1
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Arne L Skidturer nära Stockholm. Turskidåkning 0
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
fredrikgunne Stenslip i Stockholm Turskidåkning 0
rollebollen Flerdagarsåkning hyfsat nära Stockholm Turskidåkning 4
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
OskarH Längdspår Stockholm Turskidåkning 3
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
JorgenB Skidbutik i Stockholm Turskidåkning 4
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
bikenut Bra med tekniklektion i längdåkning Turskidåkning 0
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
wobbler Längdskidklubbar i Stockholm? Turskidåkning 3
blomberger Skidhandskar (återförsäljare) i stockholm! Turskidåkning 1
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
thorell Längdspår i Stockholm Turskidåkning 10
Totteman Spårstatus Stockholm från 3/1 2006 Turskidåkning 0
Totteman Spårstatus Stockholm Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.