Skidbindning för turåkning.

Jag har en pjäxa som endast passar för
kabelbindning. Jag behöver en bindning
för turåkning i fjällen men hittar inget
i sportaffären. kan nån hjälpa mig eller
måste jag köpa ny pjäxa?
 
Loppis

Loppmarknader, fyndbodar, myrornas etc brukar vara en veritabla guldgruvor om man vill hitta gamla skidbindningar. Om du inte vill skaffa nya pjäxor/bindningar borde du kunna hitta ett par kabelbindning (+ skidor) för typ 100:- på vilken loppis som helst...
 
Norsk NATO-bindning el. Tegsnäs

Kolla in Tegsnäs bindning "EPOK" som är ett billigt alternativ, kanske inte håller resten av livet, men den kostar inte skjortan.

Vill du ha en bindning som håller resten av livet och alla skidor du någonsin kommer att avverka kolla efter den så kallade "Norska NATO" bindningen.

Den övre varianten finns att beskåda på:

http://www.itadventure.se/tegsnasskidan/tillbehr.htm#Bindning

Den nedre vet jag inte exakt var du kan hitta på nätet, men fråga i välsorterade Friluftsbutiker, har de någon koll på marknaden och bra utrustning, känner de till den och kan beställa den. Nackdelen med den bindningen är att den kostar drygt 1500kr.

//
Erik N
 
Re: Norsk NATO-bindning el. Tegsnäs

dizable; sa:
Vill du ha en bindning som håller resten av livet och alla skidor du någonsin kommer att avverka kolla efter den så kallade "Norska NATO" bindningen.

Den vet jag inte exakt var du kan hitta på nätet, men fråga i välsorterade Friluftsbutiker, har de någon koll på marknaden och bra utrustning, känner de till den och kan beställa den. Nackdelen med den bindningen är att den kostar drygt 1500kr.

//
Erik N

Det där låter intressant, ingen annan som vet var man kan hitta den? Har googlat lite men inte fått nåt napp. Kan man ha vanliga kängor/stövlar till den??

/BAX
 
Tegsnäs har kabelbindning också...

Tidigare hade Tegsnäs kabelbindningar på sin hemsida men de tycks vara borttagna. På hemsidan så kan man dock läsa följande:

"Bindningar- Allt man behöver för de flesta former av skidåkning t.ex. Epok- en egen producerad bindning som passar de allra flesta typer av skor och som är både följsam och stabil. Även barnbindningar och kabelbindningar finns."

Dessutom finns kabelbindningarna med i prislistan... Alltså har de nog fortfarande den gamla sortens kabelbindning du söker... ring och fråga...

/Andreas



[Ändrat av ala 2003-12-15 kl 12:51]
 
Norsk NATO-bindning

Vad gäller den norska NATO-bindningen antar jag att det är NATO M98 som avses. Den finner du på Rottefellas hemsida under produkter/militære bindinger/NATO M98. Det är den gamla Riva I bindningen med kabelspännet på sidan lackad i vitt och när jag frågade Naturkompaniet skulle den kosta 1099 kr.

http://www.rottefella.com/norsk.cfm

MVH

Rickard
 
Re: Norsk NATO-bindning

Rickard_; sa:
Vad gäller den norska NATO-bindningen antar jag att det är NATO M98 som avses. Den finner du på Rottefellas hemsida under produkter/militære bindinger/NATO M98. Det är den gamla Riva I bindningen med kabelspännet på sidan lackad i vitt och när jag frågade Naturkompaniet skulle den kosta 1099 kr.

http://www.rottefella.com/norsk.cfm

MVH

Rickard

Disappointed!!

Trodde att det skulle vara värre grejer. Då kör jag hellre med den gamla hederliga KABY-bindningen som Tegsnäs mycket riktigt säljer.

1100 balubas för nåt dylikt, huff.

/BAX
 
Jag ska inte dömma ut någon bindning som jag inte själv använt men en kamrat hade en rottefella I med spänne på sidan, troligen i princip/exakt samma som den ni hänvisar till. Hon hade mycket problem med att spännet gick upp och var svårt att stänga. Möjligen var kombinationen av pjäxa och bindning dålig men jag tror det var "vanliga turpjäxor" typ nordic norm 75 eller motsvarande.

/Andreas
 
Re: Re: Norsk NATO-bindning

BAX; sa:
1100 balubas för nåt dylikt, huff.

/BAX

Ser ut att kunna kosta ca 100 kr, naturkompaniet kanske ville ha ytterligare 1000 pix för att ta hem något nytt?

Northstar har endel turbindningar, men ingen kabel. Men de har också tegsnäs och eftersom de har Rottefella så borde de kunna ta hem andra av deras bindningar.

http://www.northstar.se/4_prod_list.php?maingroup=Bindningar&secondgroup=Turbindningar
[Ändrat av KLAGER 2003-12-15 kl 14:11]
 
Dom vill alltså ha 1100 spänn för Kungens gamla hederliga bindning. Otroligt!

Mina KABY håller sakta på att avlida efter 17 års träget användande, hade dom varit gjorda i stål istf aluminium hade dom varit outslitliga.
Jag hoppades att natobindningen skulle vara nåt bra att skruva fast på Tegsnäsarna, men tydligen icke.
EPOK:en har jag hört för mycket negativt emot, och jag gillar inte heller den "sladdriga" fastsättningen av skon hos den konstruktionen.
Eftersom jag åker omkring i ett par Lundhagare så går Rottefella-och-liknande-bindningar bort, det blir nog ett par nya KABY.
Ska kosta på mig nya kablar också, så det blir dyrt, säkert minst trehundra spänn.
;)

/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Aragorn Skidbindning Turskidåkning 2
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.