Blandade frågor om turåkning

Hej!
Vi är ett gäng som ska ut på tur i Jämtlandsfjällen i mitten av april och vi har några små frågor.

Måste man bära med sig vatten eller smälter man snö till dricka och matlagning?
Vad för skor är lämpliga som lägerskor/bivackskor? Man vill ju inte släpa på tunga kängor.
Hur mycket snacks/choklad/russin/nötter går det åt på en dag?

Vore jätteglad om nån kan hjälpa oss!
 
Ni har goda chanser att hitta flytande vatten men det kanske inte är nått ni kan räkna med, iaf inte så regelbundet, så ta med en vattenflaska på kanske mellan 7 och 10 dl, tät nog att ha fylld med varmvatten i sovsäcken om natten om det blir kallt.
Men ta med bränsle för att smälta den snö ni behöver.

Lämpliga bivackskor är stoppade med syntet eller dun och har en isolerande sula (dun räknas inte som isolering när man står på det eftersom det trycks ihop) Men det finns renodlade bivackskor som ser ut lite som duntofflor, tänk på att du trligtvis komer pulsa runt i snö med dom så dom bör vara anpassade till det..

Om du äter frukost lunch och middag och bara trailmix till mellanmål så går det inte särskilt mycket, kanske 2 dl per dar eller nått i den stilen.. Blir ju oftast inte mer än en handfull åt gången :)
 
Hej!
Vi är ett gäng som ska ut på tur i Jämtlandsfjällen i mitten av april och vi har några små frågor.

Måste man bära med sig vatten eller smälter man snö till dricka och matlagning?
Vad för skor är lämpliga som lägerskor/bivackskor? Man vill ju inte släpa på tunga kängor.
Hur mycket snacks/choklad/russin/nötter går det åt på en dag?

Vore jätteglad om nån kan hjälpa oss!

Frågan är om det är någon vits med bivackskor. Det beror på vad ni åker i för typ av pjäxor. Jag antar att ni åker skidor, och inte går i snöskor. I vanliga fall brukar man inte gå runt så överdrivet mycket när man väl har upprättat läger. Ska man på en liten tur så tar man ju skidorna. Jag brukar nöja mig med bara pjäxor och inget annat. Ett tips är att ni funderar på någon form av fuktspärr i pjäxorna. Det gör att de inte blir fuktiga inifrån och på så sätt mycket behagligare att ta på sig på morgonen. Det finns flera trådar som behandlar ämnet fuktspärr, t.ex. Sealskinz.

Mvh /Joel
 
bivackskor

jag har två typer av bivackskor, ett par hemsydda i grov courdura och GTX samt ett par dunskor. jag tycker att det är grymt, skönt, specillt när man skall ut och kissa mitt i natten.

Har man skatepjaxor, läderpjäxor eller några pjäxor som inte är helt täta är det ju perfekt med bivackskor då de lätt blir dyngsura när man pulsar runt i lägret så då är de ett måste tycker jag, har du plastpjäxor med innerskor är det inte ett måste men mysiga att ha...

Kör man kombinerade tält/stugturer kan man ju ha dunskorna i stugan och torka innerskorna/skorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
skrinnare Katterat - Nikkaloukta på vintern - frågor Turskidåkning 9
Tranan frågor från en helnovis... Turskidåkning 2
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.