Bra med tekniklektion i längdåkning

Under nyårsveckan tog vi ett par utmärkta tekniklektioner i Bruksvallarna, så bra att jag måste dela med mig av erfarenheten.

Vi hade alla åkt Vasalopp förut och befinner oss i startled mellan 10 och 3. Alla fick personliga insikter och känner att det är än roligare att åka skidor. Någon lärde sig få fäste i uppförsbackar, en annan att ta kurvor med skär och balans.

Nyckeln var instruktören Lars Nelsons förmåga att instruera utifrån vars och ens stil och förmåga. Många skidlärare kan hålla bra lektioner och ge generella instruktioner (vilket Lars gjorde) men att få en seriös skidåkare som analyserar ens åkstil och lyckas peka på personliga tillkortakommanden är mer unikt.

På hemsidan skriver Longitudo att de planerar en lektion i Stockholm om intresse finns. Det kan rekommenderas om du inte har vägarna förbi Bruksvallarna innan Vasaloppet!
Kostar inte mer än en burk flour och klart bättre spenderade pengar för att komma fram ett led i Vasaloppet! Själv ser jag fram emot Rudan's konstsnöspår på 700 meter där jag ska finputsa balans vid stakning med frånskjut. Se mer på www.longitudo.com

/Mårten
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.