Val inför skidköp?

Heej.

ska köpa skidor, men vad för något?
Vallningsfria? , sånna man måste valla ?
Är väldigt nybörjare. Har dock åkt, tänker åka Nikkaloukta - Abisko (som ja skrev i en tidigare tråd)
Men som sagt, tips? Dom vallningsfria jag åkte funkade ändå väldigt bra tycker jag. skönt att ba ta på o sen åka.

när vi gör våran resa där, typ 10 mil på 5 dagar så spelar det inte så stor roll?
kommer aldrig sträva efter att åka snabbt och tävla, så är vanliga vallningsfria skidor att rekomendera tro?

När är det nackdel och fördel ..?
Nån som ha koll?

/R.
 
Det er helt greit å kjøpe smørefrie ski! Selv jeg som har begge deler og har bra kunnskap om smøring kan ha problemer noen ganger med å finne rett smøring. Da er det greit å ha de smørefrie skiene. Men jeg bruker dem ikke ofte. ;)

Uansett om du senere blir bitt av basillen og lærer deg å smøre ski, så har du bruk for et par smørefrie ski for den våte råtne snøen om våren.
 
Vallningsfria skidor har sin nich när spåren flyter och snön är grynig. Annars kommer du att gilla normala vallade skidor, speciellt utför. Vallningsfria låter. En kamrat till mig åkte Vasaloppet på vallningsfria, för sista gången, ett långt oljud sa han,
 
Tycker du valla rätt är lätt?

Annars får du en betydligt bekymmersfriare tur om du väljer vallningsfria skidor än om du måste fundera på vad du ska ha under skidorna varje dag. Speciellt första gången. Din fart över fjället beror mycket mer på din fysik än på hur det ser ut under skidorna (såvida det inte sitter snöstyltor där...). Dock låter det en del, speciellt när det är hård snö/is.
/Lotta
 
Annars får du en betydligt bekymmersfriare tur om du väljer vallningsfria skidor än om du måste fundera på vad du ska ha under skidorna varje dag. Speciellt första gången. Din fart över fjället beror mycket mer på din fysik än på hur det ser ut under skidorna (såvida det inte sitter snöstyltor där...). Dock låter det en del, speciellt när det är hård snö/is.
/Lotta

Tack, ja jag har övervägt på vallningsfria, o nu när ja läste detta bestämde jag mig nog.
Det får bli så. Lika bra!

Heh
 
Jo men..

Förklara för mig någon varför många i fall med fjäll (altså under skidorna) skidor ändå kletar på lite blå special tex? Behövs det kanske en eller två nödvallor? Skall du ändå åka flera dar i sträck behöver du kanske ej valla om (dvs göra de rena och lägga på typ) utan ev bara lägga på ett nytt lager varje dag. Att ta en steg mjukare eller hårdare vax är ej ny enligt detta.. Därimot blå tex om du har kört med röd eller gul innan... vilket är 3 eller fler vaxer skillnad..Åt andra hållet funkar det bättre, på en hård typ grön eller blå kan man lägga på praktiskt taget vad som helst.

Preparera med strykjärn (skall ej ryka mycket, vallastrykjärn är inget måste) med swix LF6* under hela skidan och borsta ur, ta swix blå under hela tryckzonen (ev minus en tum där bak och fram) och valla fast denna också med ett strykjärn och dra lite med en kork...

*Vet du att det blir varmare kan LF7 vara ett bättre val, (glidvalla slipper du ej med vallningsfria)
OBS detta är främst skidvård och har bara lite med glid att göra och skyddar belaget, dock som vård räcker vallning efter varje skidvecka...

Nu är skidan färdig för resan och du kan valla med dagsvallan (fästvallan) ett eller två lager (kortare och kortare för varje lager) och korkar ut (inget järn)

blå och blå extra (swix) (måste inte vara swix) är plikt att ha med sig (och ett par till om det riskerar att bli varmare)

Personligen undviker jag florvaxerna VR vaxerna eftersom jag inte vet hur miljövänliga de egentligen är och dessutom skitar ner skidan förfärligt med ett grått klet över allt. Kan vara bra för de varmare vallorna dock.En VR75 kan vara bra att ha till
nöds.

Nu är det bara att åk (och blir de lite långsamma vid varm väderlek kan du möjligtvis prova en sådan här på glidzonen,

http://www.gospodin.de/skiwachs/uni...rsal-fluor-wachs/swix-fluessig-speed-red.html

Altså vi snackar om kanske max 5 fästvallor, en kork och ev ett extra glidvax för en vaxskida, är väl inte så farligt?
Dvs V30, V40, VR75, glid, kloss( kork) och två extra vallor.


Om man bara åker hemmavid en eller två ggr om året är vallaskidor bara jobbigt (är garanterat felvallade) om du inte direkt tycker om meket...

Men OK, lycka till också med dina vallningsfria. de funkar säkert bra ändå. (fast det flytande vaxet från swix för våt snö måste jag bara rekommendera, blir som en turbo när det blir blött, på mina storslalom och SG skidor på slutet av dan om det slaskar undrar jag nästan själv vad som hände med skidorna när jag lägger på det på eftermiddagen) magiskt (och inte speciellt dyrt och otympligt) och framför allt smyg med det...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
kuah Val av turskidor Turskidåkning 14
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Erik af Essingen Träning inför vasaloppet Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
dangermouse Stenslipning inför Vasa Turskidåkning 17
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
madir Träning inför skidturen Turskidåkning 1
guldtramp Dags för skidköp! Turskidåkning 9
per brand skidköp???? Turskidåkning 4
brunolundh Skidköp Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.