Funderingar inför 1 vecka i fjällen

Jag ska åka V13 till Funäsdalen med min klass på Fritidsledarutbildningen. Inför resan så är vi en grupp som är ansvariga för att informera om hur man tejpar fötter för att förebygga skavsår och hur man bär sig åt om man måste uträtta sina behov mitt uppe på fjället när det är 1 meter snö. Jag tänkte att detta var rätt forum för mina frågor. Om någon har några tips eller vet var man kan läsa om något av ovannämnda så vore jag super tacksam för svar!!!

Tack på förhand!
Madeleine
 
På fråga 1 så brukar jag tejpa främre delen av fötternas undersidor med Leukoplast och ibland hälarna. Att tejpa fötterna är ju väldigt individuellt och man lär sig av erfarenhet om och i så fall var man behöver tejpa förebyggande. Viktigt är ju sen också att vårda fötterna medan man går. Lufta dem ofta och byta strumpor då och då.

På fråga 2 så drar man ner byxorna och sätter sig på huk. Har man tid kan man gräva en liten grop. Svårare än så är det inte. Förslagsvis har man även tid att kanske hitta en plats i lä och utan "insyn" från sina kamrater. :) Har man möjlighet så kan man ju elda upp pappret eller i alla fall täcka över det så det inte blåser omkring.
 
skrinnare; sa:
Tillägg till fråga två:
Behåll skidorna på. Fallhöjden kan bli besvärande kort annars.

Tillägg till detta: Se till att skidorna inte kan börja glida när du är mitt i bajsandet. Bar röv + skare + utförsbacke = ont :)
[Ändrat av öringen 2006-03-14 kl 08:35]
 
dave1; sa:
Har man möjlighet så kan man ju elda upp pappret eller i alla fall täcka över det så det inte blåser omkring.

Eller så gör man droppformade snöbollar och torkar sig med. Funkar bättre än man tror och sparar både vikt och slipper kringflygande toapapper.
 
Gnugga sig med snö

Bör man undvika överallt och speciellt vid bara slemhinnor. Inte bara microskopiska skärsår utan värmebehovet för att koka bort smältvattnet.
Stoppa en liten toarulle i en plastpåse, med en cigarettändare och ett par våtservietter.

God tur
 
Snöbollar som toalettpapper

Fungerar utmärk, ja bättre, med kramade långsmala, platta snöbollar i st. f. toalettpapper om torkningen sker med försiktighet. Skonar miljön, slipper problemet med genomvått toapapper och undviker onödig nedskräpning. Har själv praktiserat det ett antal gånger i snöterräng. Som nämnts behålls skidorna med fördel på.
 
Bra byxor

Se till att ha behovs-anpassade brallor. Dessa ska ha något av följande:

1. Inga hängslen.
eller
2. Bomblucka
eller
3. Dragkedja som går hela vägen upp på sidan.

Det är inte kul att behöva ta av jacka och tröja vaje gång man ska gå på dass, speciellt inte för tjejer.
 
Re: Bra byxor

Vandrare; sa:
Se till att ha behovs-anpassade brallor. Dessa ska ha något av följande:

1. Inga hängslen.
eller
2. Bomblucka
eller
3. Dragkedja som går hela vägen upp på sidan.

Det är inte kul att behöva ta av jacka och tröja vaje gång man ska gå på dass, speciellt inte för tjejer.

Nja,nu för tiden finns det ju Salopette (Hängselbyxor) med dragkedjor som går längs benen och 'möts' vid ryggslutet,både för killar och tjejer.


peter
 
Re: Re: Bra byxor

ping; sa:
Vandrare; sa:
Se till att ha behovs-anpassade brallor. Dessa ska ha något av följande:

1. Inga hängslen.
eller
2. Bomblucka
eller
3. Dragkedja som går hela vägen upp på sidan.

Det är inte kul att behöva ta av jacka och tröja vaje gång man ska gå på dass, speciellt inte för tjejer.

Nja,nu för tiden finns det ju Salopette (Hängselbyxor) med dragkedjor som går längs benen och 'möts' vid ryggslutet,både för killar och tjejer.

peter

Det var ju det han skrev, "bomblucka" ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Erik af Essingen Träning inför vasaloppet Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
dangermouse Stenslipning inför Vasa Turskidåkning 17
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
madir Träning inför skidturen Turskidåkning 1
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
brigitte tursällskap Ritsem-Ahkka-Kisuris-Vaisaluokta-Ritsem vecka 15. Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
ÄventyrsUffe Kebnekaise vecka 9? Turskidåkning 0
jonsa Följ med på tur en vecka i mars-april... Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.