nybörjartips inför skidval och skidtur

Hej allihop,
jag åkte mycket längdskidor som liten men nu var det ett par år sedan. Har dock bestämt mig för att ta upp detta igen och i år planerar jag inför såväl vasa lopp som en långhelg i funäsfjällen.

först och främst vill jag ha hjälp med vad jag ska tänka på när jag väljer en skida som ska passa för båda dessa tillfällen. Alltså som en turskida för dagsetapper som gör det njutbart att åka. Har tidigare åkt på gamla träskidor från 70talet och känner att detta kanske inte riktigt är hållbart längre. Jag har god kondition, väger inte speciellt mycket och är en ganska kort tjej... hur långa ska skidorna egentligen vara? vad är skillnaden på olika bildningar etc...?

sedan tänkte jag höra lite kring funäsfjällen. jag har nämligen planer på att åka upp själv och jag undrar hur det ser ut ur säkerhetssynpunkt. Har bara tänkt åka i dragna spår så jag antar att det inte borde vara några problem. dessutom så träffar man nog många andra däruppe eller hur?? =)

andra tips, idéer och inlägg mottages även dem tacksamt.'
må fint allihop
 
Spann och spår :)

Hejsan,

Nej det är inga som helst problem att åka själv upp till Funäsdalen. Är ett mycket trevligt skidområde och du kommer garanterat träffa på massor av människor så länge som du håller dig i spåren.

Vad det gäller köpa nya skidor är det absolut viktigaste att du får rätt spann, dvs man bör köpa av en säljare som verkligen vet vad han eller hon pratar om. Personligen skulle jag rekommendera att köpa av Tony Pölder (http://www.polder.se), men om du vill gå till en affär så se till att få spannet uppmätt efter din vikt och din skidförmåga.

/ Stefan
 
Ta kontakt med IK Stern, Sveriges "största" Vasaloppsklubb, så får du säkert hjälp med många (alltför många) synpunkter på det där med skidor och skidåkning.
Lycka till med Vasaloppssatsningen!
Bo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.