skidval?

Hej!

Nu djeflar vankas det vinter - underbart!

Finns det skidor som både lämpar sig för skidåkning i spår (dvs enkel träning, kanske långlopp Vasaloppet på motionärbasis) och för typ tremilatur, mestadels i spår, på fjället? Problemet blir väl att spannet inte riktigt funkar för ingen eller max 2 kg packning OCH för typ 7 kg packning - eller finns det skidor som fixar det? Hur mycket väger halvlånga stålkanter? Förslag, tankar?

/ Gaban
 
Smala kan gå?

Hej
I påskas gick jag och två andra en veckotur, Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån. Vi hyrde turskidor med stålkant vilket var skönt eftersom vi åkte en del utanför lederna (här är det omöjligt med smala skidor) men på lederna mötte vi många med "vanliga" längdåkningsskidor. Eftersom det är en hel del som anväder dessa leder så blir de nästan pistade och de smala skidorna verkade inte leda till några problem.
Problemet med breda skidor är att de förstör spårade skidspår ämnade för smala skidor.

Take care out there / Frippe
 
Hej

Skall du åka Vasaloppet så rekommenderar jag verkligen att du väljer ett par riktiga motions, eller tävlingsskidor som är lätta, med bra spann och med bra belag som med rätt valla ger bra glid i 9 mil.

Jag tror att det är mycket tveksamt om turskidor med de önskemål du har (ev stålkanter) är att rekommendera till Vasaloppet. Utmaningen blir iofs betydligt större då du får jobbigare 9 mil men det var ju så man åkte förr i världen..

Bra skidor behöver inte vara jättedyra (runt 2000 kr) och du kan ha dem i många år.
 
Lätt och smidigt!!!

Så länge man inte ska åka utför så tycker jag att man ska ha så lätt och smidig utrustning som det bara går. Det är inget hinder att ta lätta motionsskidor på fjället. Åkte med turskidor med stålkanter tidigare men blev avundsjuk på alla med lätta fina skidor som flög förbi. Lätt, smidigt och bra glid (=skidor med spann + valla) är det som gäller för mig nuförtiden...
 
Alpina

Hej jag sökte också hitta en lösning som passade bägge "världar". Kanske dock inte avseende vasaloppet men i alla fall en skida man kunde skejta med på vårvinterisarna. Detta resulterade i ett köp av skidan Alpina 60 (tror den finns att beskåda på North star tradings sida). Detta en en ganska lätt skida med halvdragen stålkant som ändå har hyfsad bärighet. (jag väger 75 pannor). Skidan finns även i en något bredare variant med namnet 68. Det är också ett väldigt bra pris på skidan. köpte till detta även Alpinas pjäxa 1550 som är grymt skön. Jag tror dock också att man ska satsa på en riktigt längdåkningsskida om man sneglar åt vasaloppet. Jag tror den i alla avseende ger en behagligare resa om än man inte satsar på en bra tid. Däremot är skidan perfekt för lättare turer. (jag köpte vallningsfritt alternativ)/lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.