Önskar tips inför köp av vinsäck

Rickard N

Gäst
Haglöfs

Hej!


Jag har en vindsäck av fabrikat Haglöfs.
Den beskrivs som en vindsäck för tre till fyra personer. Ur min synvinkel är den lagom stor för två vuxna med ryggsäckar modell större (i vilka maten och förstärkningskläderna finns). För kortare turer med mindre packning kan man kanske vara tre personer i den om man tränger i hopp sig ordentligt.
Fyra personer kan man kanske vara i den om man inte avser att ha någon packning inne i säcken
Eftersom den är ganska stor, i förhållande till andra vindsäckar, så blir vikten därefter.


Säcken är försedd med en lina viken man fäster runt midjan när den tas fram så att den inte flyger i väg. Det finns också möjlighet att öppna den med en dragkedja upptill för att ventilera ut den fuktiga luften som alstras genom utandning och varm dryck, det kan bli obehagligt fuktigt om inte den möjligheten finns. Öpningen kan också användas för att se ut igenom, bedömma vädersituasionen.
Nertill finns en lina med vilken man snör åt den nedre öpnningen, stänger igen för snö och vind.


De gånger jag har använt säcken, endast ett fåtal gånger, tycker jag den har fungerat bra. Nackdelen med den är vikten och volymen. Men man kan inte bara ta hänsyn till det, den måste ju fungera också.
Jag har sätt två personer försöka ta sig in i en vindsäck vilken skulle vara avsedd för två personer. Det gick inte, möjligen om båda stog tätt upp utan att ha altför mycket förstärkningskläder på sig.


Hälsningar
/Rickard
 
Ajungilak

Jag har ännu inte provat den men Ajungilak har en lite mindre vindsäck för ung. två personer. Den har inget säkerhetssnöre och påsen sitter inte heller fast i säcken. Lite dumt tycker jag men det kan man ju fixa själv. Ett tips är att titta på sportsnet.se om man vill ha ett bra pris.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Hilleberg

Min vindsäck är en Hilleberg. Jag har ännu inte behövt använda den i något nödläge, utan bara provat den i bättre väder. Tyget är samma som i Hillebergs yttertält, d v s helt vattentät nylon. Det är ju absolut vindtätt, men man kan fråga sig om det inte skulle bli en del kondens om man tvangs sitta där inne länge. Dock finns det en blixtlås längs hela ovankanten, så att man kan öppna och ventilera (och sticka ut huvudet om man vill). Packpåsen är fastsydd, och det finns en säkerhetslina. Det finns också små remmar på utsidan för att fästa säcken i skidor el dyl om man vill ha lite vindskydd.


Säcken är lång, men ganska smal (150 cm). Man får precis plats två vuxna. Tre vuxna går inte in.


MVH


Peter Ask
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Haglöfs håller det ?

Jag har dåliga erfarenheter av Haglöfs och undrar om
du tycker tyg och sömmar verkar vara bra?


Jag har köpt en Haglöfs ryggsäck där sömmarna slitis ut efter mycket kort tid. Troligtvis fel sytråd. Dessutom har vi i familjen haft en sovsäck där sömmarna ej varit fållade på insidan och tyget släppt i sömmen. Säcken var bara skräp efter 2 år. Så Hagläfs för mig står inte högt i kurs.


När det gäller kläder så är mitt tips Taiga som tillverkar arbetskläder det bästa jag hittat. Taiga
har även 3XL i sitt sortiment. Ute kläder skall vara rymliga.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Haglöfs

Hej!


För mig har den hållit bra, inga skador på den ännu. Jag har dock inte använt den så många gånger och ej heller i riktigt hårt väder. Liksom för samtliga vindsäckar skall man dock vara försiktig med att spänna upp den med skidor som träs i de på utsidan placerade öglorna. Speciellt om skidorna har stålkanter kan de lätt rispasönder tyget, gäller för samtliga av mig kända vinsäckar. Skidorna skall ej heller användas på insidan för att spånna upp den, samma sak gäller där vad gäller skada på tyget.
Utifrån en visuell bedömning anser jag dock att det finns förutsättningar att den ska klara sig bra. För den som är intresserad går det ju att kontrollera sömarnas utformning och övriga detaljer i en butik.


Hälsningar
/Rickard
 
Vikter

Det var väldigt vad många bra vindsäkar det finns. Jag som inte heller har någon och funderar lite på att kanske skaffa en undrar hur mycket de olika sorterna väger. Vad är tungt/lätt för en bra vindsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.