Frågor inför köp av ny GPS

Hej

Ska köpa min första GPS, till 80% så ska jag använda denna för navigation ute i skogen, men visst om de fanns möjlighet att den hjälpte till att hitta till parkeringen oxå så är de ju inte fel.

Är student och har som sådan tillgång till digitala kartbibloteket på lantmäteriverket denna inkluderar terängkartan för hela sverige, men efter att ha läst en del inlägg här så börjar jag förstå att det inte är så enkelt som att ladda ner terrängkaran i RIK och sen ladda upp den i GPS:en.

Så mina frågor är:
Stämmer det att vilken GPS man än köper så får man hålla sig till märkets egna kartor?
Hur bra kartor finns de över Sverige jämfört med terrängkartan till olika GPS:er?
Oxå en klassik fråga med säkerligen bara ett klart svar, vilken ska man köpa, läste den ganska långa inlägget om Garmin Colorado 300, verkar ha de jag är ute efter, nån som har tips om någon motsvarande GPS från nån annna?

Tacksam För alla svar
Henrik

Det är till att börja med kanppast troligt att du som student får ladda hem terrängkartan och använda den i din GPS. Och för det andra är det mycket pillande för att lyckas med det. Då är det bara att välja Garmin eller Magellan, båda har egna varianter på Terrängkartan. Det är bara att välja, kartorna ligger kring 1500 kr och det är väl ett hyffsat pris.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du kan oxå välja en PDA med inbyggd GPS (gärna ruggad) då kan du i princip välja vilka kartor du vill, Garmins, Lantmäteriets mm men du måste införskaffa programvara för detta, Garmin, OZI, Fugawi eller motsvarande

Jag har läst att studenter har OKEY tillgång tillgång till LMs kartor.
(http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=13930)

Då ger nog Fugawi och en PDA för utebruk mest "pang för pengen". Annars som skrivet gäller en kartGPS och märkets egna kartor. Jag läste om något program som kunde skanna in en snutt och göra om till t.ex garmins format, men eftersom det var bildfil och inte vektorformat så blev ytan löjligt liten och filen löjligt stor.

"För utbildnings- och forskningsändamål" står det och det är inte samma sak som "för privat bruk" som jag tolkade frågeställaren. Och för att få den tillgången behöver man inte vara student utan det gäller alla som besöker ett universitetsbibilotek.

tack för alla svar.

angående tillgången till digitalakartbibloteket så där jag pluggar så behöver du vara student för att kunna logga in på datorerna på högskolebibloteket även om man naturligvis kommer in i byggnaden utan att vara detta.

Köp inte sd-kortsversionen

Gör inte samma misstag som jag - köp *aldrig* en karta på sd-kort (i alla fall med Garmin). Då får du inte använda kartan i PCn! Dåligt.

Köp istället på cd-skiva och ladda GPSen själv på några minuter. Helt absurd lösning. Ett minneskort kostar ca 70 kr.

Jag har en Garmin Vista hcx och är väldigt nöjd. Har ännu bara provat Friluftskartan pro - norra norrland, men de flesta småstigar finns med, även långt ut "på landet".

Robert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips