Fråga till Magnus Fischer

Hej Magnus

Jag tänkte bara fråga dig hur din säkerhetsfilosofi ser ut. Jag har inte läst något om tex flytväst eller något annat säkerhetsrelaterat på din hemsida. Räknar du helt kallt med att inte kapsejsa? Skulle vara intressant om du kunde utveckla det lite :)

MVH/Hans

Säkerhet är inte bara prylar

Hej Hans
Svarar gärna på frågor i mån av tid, men jag följer inte detta forum. Råkade se ditt inlägg då jag lade in info om ett föredrag. Jag tar hellre den här typen av frågor på föredrag eller på någon form av Kajaksymposium. Kan inte skriva om allt på hemsidan, det tar tyvärr för lång tid. Sannolikt blir det en bok framöver, eventuellt tar jag upp lite sådana här saker i den.

...men jag utvecklar det lite:
När jag paddlar är jag ofta flera kilometer från land. När jag startade min längsta färd flöt det fortfarande runt enstaka isflak i vattnet, i norra Norge och på hemvägen över Ålands hav var det heller inte många grader i vattnet.

Vinter, vår och höst finns det inte mycket folk ute längs kusterna. Om jag välter beror det sannolikt på att vind- och vågsystem mm är omfattande. Jag är då näst intill omöjlig att se även om någon skulle vara i närheten. Att räkna med hjälp av utomstående är uteslutet.

Jag tränar naturligtvis eskimåsväng, men även om jag skulle lyckas genomföra en eskimåsväng finns ju orsaken till att jag välte kvar då jag kommer upp. Med all sannolikhet tar det minst flera timmar innan havet lugnat sig -det förefaller inte särskilt realistiskt att göra eskimåsvängar i flera timmar... (Naturligtvis är det mycket bra att träna på eskimåsväng i alla fall, man lär sig ju även mycket annat på det). Att simma några kilometer i kallt vatten och höga vågor förefaller heller inte speciellt realistiskt.

Min uppfattning är att jag ABSOLUT UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER FÅR VÄLTA. Det innebär att jag MÅSTE göra korrekta bedömningar av min förmåga i relation till de förhållanden som kan uppstå: Hur är dyningen från havet när de skyddande öarna tar slut? Möter den strömmar som ändrar form på dyningen? Finns det grund i närheten som strular till det ytterligare? Hur är det med vinden, skapar den vågor? Från vilken riktning? Vad går att utläsa om kommande väder genom att studera molnen? Kommer vindstyrkan att ändras eller att ändra riktning? Är det några fartyg på väg hit? Hur kommer deras vågor att kombineras med övriga vågor? Finns branta klippor i närheten som vågorna kommer att studsa mot? Kommer sikten att bli sämre? Osv, osv, osv.

När vågsystemen är kaotiska och jag är trött efter att ha paddlat länge (i Norge satt jag ofta 11-13 timmar i sträck utan att kliva ur kajaken) är ett rejält och välfungerande styr- och rodersystem nödvändigt för mig. Att luta kajaken för att hålla eller ändra kursen under sådana omständigheter är inte ett system som passar mig.

Kunskap, erfarenhet och allmänt omdöme, speciellt i förhållande till sin egen förmåga, samt ödmjukhet inför naturkrafterna är bland det viktigaste om man skall överleva på havet.

Magnus

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Säkerhet är inte bara prylar

Mafi; sa:
Kunskap, erfarenhet och allmänt omdöme, speciellt i förhållande till sin egen förmåga, samt ödmjukhet inför naturkrafterna är bland det viktigaste om man skall överleva på havet.

Magnus

Trevligt att läsa detta.
Speciellt eftersom uttalandet kommer från en person som tvivelsutan skaffat sej en hel del insikt. Vi har alla en tendens att generalisera och förenkla, detta för att våra resonemang överhuvudtaget skall få en komplexitetsgrad som vi klarar av att hantera i våra huvuden.

Tyvärr, som Magnus redovisar, så är emellanåt verkligheten betydligt mer komplex än våra modeller, metoder och resonemang!

Apropå eskimåroll och säkerhet:
Jag har aldrig försökt rolla ens. Jag skulle emellertid inte ha någor emot att kunna! Absolut inte.

Hittills har jag paddlat inomskärs.
- Jag har försökt hålla mej på simavstånd till land.
- Jag har alltid en lina mellan mej och båten.
- Jag tar ofta en lite längre väg om jag bedömer den säkrare. (Runt stranden av stora vikar hellre än bara tvärs över.)
- Är det blåsigt och stora vågor, stannar jag på land och avvaktar. Kanske övernattar en natt till...

Omdömet anser jag vara den mest kritiska faktorn i fråga om säkerheten på sjön! Samtidigt en mycket komplex faktor. Omdömet går inte att beskriva, köpa eller tillverka. Det utvecklas i symbios med omgivningen.
Den försiktige må kallas feg eller inkompetent, men det är ett mycket lågt pris för säkerheten!

Mvh
Strmbrg,

Tack för ditt svar, Magnus.

Jag förstår mycket väl ditt sätt att resonera och det fungerar säkert bra för en paddlare med din erfarenhet, vilket bara det faktum att du fortfarande lever är ett bevis för. Jag läste för ett tag sedan en bok om ett svenskt par som övervintrade med sin segelbåt Northern Light i Antarktis. De skiljde på säkerhetsutrustning och livräddningsutrustning när de diskuterade säkerhet på havet. Till kategorin säkerhetsutrustning lade de tex livlinor, med andra ord utrustning som skulle hindra att de ramlade i eller råkade ut för andra olyckor. Hit kan ju även ett gott ömdömme, och allt det andra du nämnde läggas. I kategorin livräddningsutrustning hamnade tex flytväst, räddningsflotte dvs sådan utrustning som behövs om säkerhetsutrustningen klickar. Man kan ju aldrig vara säker på att det går som man tänkt sig, och rent statistiskt sker det väl ungefär i 2% av alla fall. Då kan man behöva dessa prylar. Om man måste välja mellan säkerhets- eller livräddningsutrustning bör det förstnämnda prioriteras.
Till de mindre erfarna (och även de allra flesta andra) paddlare som finns i stor mängd är det viktigt även med flytväst, och även jag med min ganska stora erfarenhet av hav och väder använder alltid flytväst. Dock återstår det för mig att skaffa riktiga kläder nu när det snabbt blir kallare i vattnet.
Jag skall för övrigt försöka komma på något av dina föredrag framöver och då kanske frågan kommer upp.:)
Skillnaden mellan dig och många andra är, att du funderat igenom denna fråga väl och är beredd att ta vissa kalkylerade risker.
Till alla er andra: använd alltid flytväst om ni inte har mycket goda själ att låta bli!

/Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips