Re: Säkerhet är inte bara prylar
Mafi; sa:
Kunskap, erfarenhet och allmänt omdöme, speciellt i förhållande till sin egen förmåga, samt ödmjukhet inför naturkrafterna är bland det viktigaste om man skall överleva på havet.
Magnus
Trevligt att läsa detta.
Speciellt eftersom uttalandet kommer från en person som tvivelsutan skaffat sej en hel del insikt. Vi har alla en tendens att generalisera och förenkla, detta för att våra resonemang överhuvudtaget skall få en komplexitetsgrad som vi klarar av att hantera i våra huvuden.
Tyvärr, som Magnus redovisar, så är emellanåt verkligheten betydligt mer komplex än våra modeller, metoder och resonemang!
Apropå eskimåroll och säkerhet:
Jag har aldrig försökt rolla ens. Jag skulle emellertid inte ha någor emot att kunna! Absolut inte.
Hittills har jag paddlat inomskärs.
- Jag har försökt hålla mej på simavstånd till land.
- Jag har alltid en lina mellan mej och båten.
- Jag tar ofta en lite längre väg om jag bedömer den säkrare. (Runt stranden av stora vikar hellre än bara tvärs över.)
- Är det blåsigt och stora vågor, stannar jag på land och avvaktar. Kanske övernattar en natt till...
Omdömet anser jag vara den mest kritiska faktorn i fråga om säkerheten på sjön! Samtidigt en mycket komplex faktor. Omdömet går inte att beskriva, köpa eller tillverka. Det utvecklas i symbios med omgivningen.
Den försiktige må kallas feg eller inkompetent, men det är ett mycket lågt pris för säkerheten!
Mvh
Strmbrg,