Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ

Inte om du väljer exp modeller det står att det var ca 10 m/s på bilden då det var omöjligt för 1p att sätta på yttertältet sedan kan du ju gärna prova själv om du vill går väl att sova i regnstället på liggunderlaget.
Jag har satt upp tält 100 tals gr och med detta tält övat i vindstilla.
Inner tältet fungerar perfekt som myggskydd inne i ett vattentätt regnskydd men avråder bestämt för att anv på kalfjäll långt från räddning utan mobiltäckning och utan nödsändare.
Vindsk med innertält.png

Jag har ett MSR elixir 2, bidrar med mina erfarenheter av det även om det kanske inte är exakt det tält som efterfrågas.

Tältet är ett kupoltält där man reser innertältet först, det har dubbla men ganska små absider och bara två fästen för stormlinor. Jag använder det i skärgården sommartid eftersom det är lätt att resa och ett riktigt trevligt tält, skulle dock inte ta med det till fjällen på grund av bristen på stormlinor och de små absiderna. Tältet har stått pall för ihållande och kraftigt regn så regntätt är det.

Det är lite pyssligt att resa innan man får kläm på det eftersom tältstängerna är sammankopplade på två ställen.

En klar sommarnatt är det dock fantastiskt att sova i utan yttertältet med bara myggnät mellan sig och stjärnhimlen men det är ju sällan en egenskap som hamnar högt på priolistan hos fjälltält...

/Lars

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack till alla som svarat i tråden. Det blir till att titta vidare, fint att få upp ögonen för Exped. Det har jag inte tänkt på tidigare som ett alternativ. Ha det gott alla!

Tack till alla som svarat i tråden. Det blir till att titta vidare, fint att få upp ögonen för Exped. Det har jag inte tänkt på tidigare som ett alternativ. Ha det gott alla!

Lycka till!

Big Agnes gör ju också trevliga tält. Dock samma design med ytter- och innertält som de flesta av MSR:s tält. Jag har själv erfarenhet av Copper spur bikepacking 2p. Mycket trevligt för vår, sommar och höst. Även i någorlunda ruskiga förhållanden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips