Foppa skor

Jag har sett flera vandrare under Fjällräven Classic gå i foppatofflor. Har själv sådana som lägerskor. Väldigt skönt att byta till efter en lång dags vandring. Största fördelen är att de är så lätta. Jag har utan framgång letat efter något lika lätt, men mindre skrymmande.
Någon som har förslag?
 
Sulan är nog i tunnaste laget för att vara bekväm.
Tror inte heller att de gör sockiplast i storlek 48.
 
Betalar folk verkligen 450:- för dem...?
Det måste väl finnas nån piratmodell som har ett pris som ligger närmare värdet.

/M

Känner du någon som är på väg till USA. Skicka med en beställning. Jag köpte mina crocs off-road, som jag också använt som läger/vadarsko vid fjälltur för 30 dollar på REI.

Just nu säljs de för 18 dollar: http://www.rei.com/product/748943
Och då tjänar man förmodligen in både porto och eventuell tull (jag är inte bekant med de exakta införselbestämmelserna för klädpersedlar från USA ...) om man beställer på internet.

/Johan
 
Foppa

min erfarenhet av Foppa-tofflor är att dom är svinhala på vått underlag , skulle nog inte vada med dom, ingen höjdare att halka omkull i vattnet med packningen på.
Men att ha dom när man stannar och tältar så.
 
Löpning i Foppatofflor..

Jag träffade Kristina som berättade att hon stött på en kille som sprang en 10-milalopp i Foppatofflor. Se länken nedan. Jag hade mina Foppa med mig vid fjällvandringarna i sommar och dom fungerade perfekt som lägersko, kommer absolut att ta med dem igen nästa år. Dom går att misshandla bra nog när man packar ned dem så att de skulle vara skrymmande håller jag inte riktigt med om.

http://www.palten.se/prestationer.asp?Id=69#69
 
Nya frågor på samma tema

Jag har vandrat en del, senast i Nepal, men aldrig gjort tältturer. Ska nu gå på 7-dagars vandring i Sarek sista veckan i augusti med några mycket erfarna vandrare.
Funderar på att vada i foppatoffelkopia men har läst att det finns en risk att de far av i riktigt strömt vatten. För att minska risken tänkte jag trä ett platt skosnöre genom hålen på sidorna så snöret hamnar under foten, ut genom skon på båda sidor, bakom/runt hälremmen, knyta runt vristen och fästa i ett hål högst upp framtill på tofflan.

1. Kan foppatoffelkopian med denna modifiering tänkas fungera även vid strömt vad?

2. Har någon erfarenhet om foppatoffelkopia är halare än originalet Crocs?
Läste ett inlägg som påstod det.
 
Jag skulle hellre ta ur sulor och strumpor ur kängorna och vada med kängor på (så länge du inte har fodrade kängor). Lätt att göra illa sig om man får en sten rullandes på foten.
 
2. Har någon erfarenhet om foppatoffelkopia är halare än originalet Crocs?
Läste ett inlägg som påstod det.
Längre upp i denna tråd finns ett inlägg som påstår att foppa-toffeln är mycket hal vid vad. Det MÅSTE vara en kopia. Mina Crocs Off-road är det minst hala vadaralternativet jag provat. Därmed inte sagt att det alltid är supergrepp.

HåkanF
 
Har köpt fopptoffelkopia att vada med i Sarek. De har en hälrem, dock ej åtdragningsbar. Valde en något mindre storlek än vanligt för att de skulle sitta stadigare. Vad tror ni som har erfarenhet, sitter de tillräckligt stabilt om vattnet strömmar på?
 
Så länge hälremen sitter på plats så tror jag att skon stannar på foten. Egna erfarenheter av egna foppakopior är dock att just den remen är väldigt klen. Som lägersko har det inte så stor betydelse om den lossnar men förlitar man sig på remen för att hålla kvar skon vid vad så är det kanske en annan sak.

Du får provvada i närliggande vattendrag innan avresa så känner du iaf om de är väldigt hala eller inte. Du får också en uppfattning av hur stabil de känns på foten i vattnet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.