Footprint: ta av eller inte?

Kort svar på ursprungsfrågan, ja, du kan låta det sitta kvar. Jag har mitt kvar, skulle inte i fält vilja hålla på att fippla med det innan uppslagning.

Är så skönt med Hillebergs (och andras) lösning där det sitter fast och är av rätt dimension, inget meck, inget som inte funkar eller blir halvbra.

Ja, det väger lite. Ja, Hilleberg har kraftig botten som den är. Ja, jag tar ändå med foot print då jag vill ha golv i absiden.
/P
 
Jag behöver troligen nytt tält till sommarens vandring. Har ej bestämt vilket än. Det kan bli HB Akto, FR Abisko Light 1 eller 2, Helsport Reinsfjell 2 (eller annat). DOCK vill jag komplettera med footprint.
Min fråga: tar man av footprinten varje gång man packar ihop eller låter man den sitta kvar under tältet?
Den låter du sitta kvar
 
Jag har två HB och låter alltid footprint sitta kvar, smidigt att bara kunna resa inner & ytter med footprint redan på plats
 
Helsport Reinsfjell har tunt golv. Min strategi är att använda footprint när vikten spelar mindre roll med syftet att minska slitaget på tältbotten. Tältar jag på gräsmark eller torv funkar det bra utan footprint och till Reinsfjell sitter inte deras skräddarsydda footprint fast som default.

Thure
 
Där undelaget är hårt ocg stenigt brukar jag en byggfolie som footprint, torkar den separat varje morgon och har den under topplockret till lunchrastduk. När det gått lagom många hål i den åker den i plaståtervinningskontainern vid återkomst till asfalt och civilisation.
 
För att svara på din fråga: låt footprintet sitta kvar om du ändå har med det.

Men tar tillfället i akt att påpeka att footprint låter onödigt att bära på. Mitt ringstinds golv ser i princip nytt ut efter flera år och flera månaders användning på stenig mark. Dock ej lightversionen. Och OM olyckan skulle vara framme så är det ju inga problem att tejpa tältgolvet med lagningstejp. Golvet påverkar ju inte stormfastheten så det gör ju inget ifall man behöver tejpa det. Tejp blir vattentätt. Kolla bara att materialet i golvet och tejpen är vänner så du har rätt tejp med. Men jag har aldrig pratat med nån som råkat ut för hål i tältgolvet faktiskt.

Den som absolut vill ha footprint på stenig mark kan ju ta polycro á 45g, det tar ingen plats i packningen heller. Och använda vid behov. Lite fippligare att få till dock. Eller om man absolut vill ha riktig väv i footprinten, ta en tarp som även kan användas som rast-tarp eller rast-filt som @seobserver skrev precis.
 
På mitt HB Soulo så sitter alltid footprinten på. Ibland så behövs det kanske inte men när den sitter fast så kan man alltid slå upp tältet var som helst utan att behöva oroa sig för underlaget.

Vid ett tillfälle tvingades jag att övernatta 5 nätter i en dal. Vi visste att det var ett kraftigt oväder på väg in och valde den enda något skyddade platsen i området. Det fanns tätltplatser där marken var slät och fin med grönt gräs som lutande lätt mot havet mellan lodräta klippväggar. Här fanns vridna snår av björk och Rönn, stora runda stenar, släta områden med grönt gräs och områden med tätt liggande enris. Jag var den ende i denna grupp på 5 tält som slog upp mitt tält på(!) tätvuxet enris. När störtregnet sedan kom så hade jag ca 10-15 cm luftigt enris mellan mig och det forsande vattnet under mig. De andra fick naturligtvis detta forsande vatten in i sina tält där de stod på det gröna gräset. I dessa situationer är det bra att kunna lite om växter och varför de växer där de växer. Utan footprint så hade de vassa enris-barren säkerligen gjort hundratals små hål i mitt tältgolv men footprinten klarade sig dock utmärkt och är lika tätt än idag.

Jag uppskattar också att footprinten täcker absiden då jag tältar på snö. Det är mycket lättare och trevligare att hålla tältet rent från snö då. Det blir dessutom mycket mindre kondens från markfukt inne i tältet med footprint.
 

Bilagor

  • DSC_1882.JPG
    DSC_1882.JPG
    4.8 MB · Visningar: 115
  • DSC_1869.JPG
    DSC_1869.JPG
    3.7 MB · Visningar: 125
Senast ändrad:
Vadå footprint. Verkar onödigt. Har tältat mkt och aldrig önskat något sådant. Enda gången man behöver ett extra underlag är under liggunderlaget på marken el i vindskydd, så att man inte får punka. Eller kanske om man tältar i en vattenpöl.

Jag tältar ofta på hårt underlag, tänk klipphäll på skärgårdsö och det är mycket billigare att köpa en presenning för 29 kronor på biltema/jula än nytt tält - sliter hellre upp en billig presenning än tältbotten.
Så mitt svar är lös då jag inte har något figursytt tältunderlag (jag vägrar säga footprint).
Istället en lättviktspresning för några tior som är 3*2m eller likande till en 2.5personers tält.

/Patrik
 
Jag trodde at en av fördelarna med underlag var just att var löst, så man slipper smuts och väta i det nerpackade tältet?

Men jag tycker det är onödigt bökigt (och dyrt) med specialsydda skydd som ska fästas/sitta fast, och de väger en del. Jag tältar i princip alltid på klippor, grus, sten, glaciär etc och har ett tunt tältgolv, men löser hellre problemet med ett tillklippt ark bubbelplast, som jag drar in löst under golvet. Det halkar inte runt ändå p g a sin mjukhet. Kostar och väger försumbart, jämnar ut fint, bidrar till markisoleringen och rullas ihop till ett minimalt paket på morgonen (som jag i likhet med annat blött/skitigt helst vill ha utanför ryggsäcken).
Håller för en tvåveckorstur och slängs i plaståtervinningen på hemvägen.

I absiden vill jag vid busväder kunna laga mat, "diska", "tvätta", borsta tänderna, rengöra kängor mm, och vill därför inte ha något som kan brinna och/eller bli blött och skitigt på "golvet".
 
Jag behöver troligen nytt tält till sommarens vandring. Har ej bestämt vilket än. Det kan bli HB Akto, FR Abisko Light 1 eller 2, Helsport Reinsfjell 2 (eller annat). DOCK vill jag komplettera med footprint.
Min fråga: tar man av footprinten varje gång man packar ihop eller låter man den sitta kvar under tältet?

Det gör man lite som man vill.
Jag hade tagit lös innertältet och packat det separat, men lämnat skyddsgolvet monterat.
 
Även en bra lösning för att öka träningen med hög packningsvikt kan ju även kombineras med vatten system 😀
Gäller att komma ner under 8 kg innan maten medräknat för att undvika knäskada bl.
 
Även en bra lösning för att öka träningen med hög packningsvikt kan ju även kombineras med vatten system 😀
Gäller att komma ner under 8 kg innan maten medräknat för att undvika knäskada bl.
en annan synvinkel är att bär man för lätt får man späka sig lite extra på natten..

/Patrik, inte UL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martensen Footprint Fjällvandring 2
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.