Foil Kajak

http://www.foilkayak.com/

Bygger på Velokajaker och jag tror på det och är sugen, men jag vill ej beställa före jag läst om någon som testat.

Någon som provat eller kan hänvisa till något test någonstans...


Kolla runt lite på sidan och missa ej videofilmerna...
 
Har inte testat, men det är nog en extrem leksak som kräver en duktig och stark paddlare. Ingen i filmerna orkar hålla farkosten i flygläge mer än några hundra meter och de är väldigt duktiga.
Det syns också på filmerna att de måste paddla snabbt för att få upp kajaken på bärplanen.
Lyckas man är det säkert en väldig kick.
 
har varit meningen att jag skulle ha provat vid ett par tillfällen.

de har en lista med vad man måste klara för tider på 500m för att få upp den i luften beroende på vikt är man lätt tror jag det räcker med 2.05 . Även om man inte får upp den i luften är det en ok leksak skrovet är en surfskiad Bullet så om man vill ha en mycket snabb men stabil som en lancer 520cm sit on top är detta ända alternativet på marknaden relativt billigt blir det oxå.
 
Om det är en sprintleksak kan man väl lika gärna skippa kajakskrovet helt och köra med assisterad start? Då bör man spara rätt många kilo också så kan man fortsätta längre.
 
ja man kan ta av fenorna och köra den som en vanlig kajak skall ta typ 5 min.

angående att ta bort skrovet och köra med assisterad start låter ju görkul det känns ju riktigt användbart jag menar skaffa en båt som kan dra upp dig i fart + sedan plocka upp dig när du inte orkar mer. En mindre extra kostnad för båt och motor bensin fösäkring båttraler + att du måste övertyga någon om att hjälpa dig köra båten istället för att ha en vanlig kajak som du kan annvända just som en vanlig kajak och dessutom "Flyga" med. De har ju i alla fall hållt uppe flyaken i över 1000m
 
Men vad tror ni... är man totalt lurad om man köper en? Har paddlat havskajak i 20 år... Och den borde ju fungera som en vanlig kajak om man paddlar långsamt.
 
Jag är fortfarande ovetande om vilken hastighet som krävs för "planing", det är ju en kort tids toppfart det handlar om. Tror att jag inte når den hastigheten ens över huvudtaget...

Skulle dock vara kul att prova.
Roligare förstås om man nu kommer upp i den rätta farten...

Tror dock att det stannar vid detta - kul grej. Det är ju inte så att man paddlar omkring på foilsen, det är väl mer som en leksak. Kan man skruva av foilsen, och skruvhålen inte är ett problem så är det förstås som Siven säger, att det kan vara en bra kajak ändå, kanske t o m en kajak med egenskaper som annars "saknas" lite på marknaden.
 
Men hur mycket tror ni de bromsar vid vanlig paddling?

Jag fantiserar ihop lite svar nu: rätt rått och rakt och säkert överdrivet och delvis fel:
Jag tror de bromsar åt helvete för mycket och kajaken i övrigt är oduglig för allt annat än riktigt plattvatten korta korta stunder. De flesta av oss klarar aldrig av att lära oss att paddla så ranka kajaker med så mycket kraft som krävs för att få den att "flyga". Jag tror denna leksak är jättekul ett kortkort tag om du är gammal racerpaddlare med teknik, styrka o balans, annars inte.

Men du, det är nog klokare om du ställer dessa frågor på http://www.foilkayak.com/ - det finns en FAQ, det finns/fanns ett forum...

-------------------

Några citat FAQn på Foilkayak:
- "The hydrofoil kayak is all about speed over relatively short distances, ranging from 100 - 2000 meters"
- "Strong tailwind, no wake, no weeds!"
- "Since hydrofoil kayaking is a hard-won battle against the forces of physics, only the fittest women paddlers are expected to get the Flyak "airborne". Regardless of body weight, you should be able to paddle a 500m in two minutes or less, and not very many women paddlers are able to go that fast. "
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.