Skidtur mellan Jämtland och Norge

Hej,

Sitter och planerar på en liten tur veckan före påsk. Har läst om det potentiellt dåliga snöläget -- vad tror ni om en tur där man utgår från Nerdalshytta->Helags->Sylarna->Storeikvollen->Nerdalshytta?Vilka förutsättningar finns generellt för snödjupet på norska sidan? Kan man vänta sig mer eller mindre snö (jmf med runt Helags/Sylarna) när det är längre västerut och närmre Atlanten?

Hejsan, trevlig tur du planerat!

Bästa siten att kolla snödjupet i norge samt en bra bit in i Sverige är på https://senorge.no/. Se bara till att slå över till snöbyde på kartval så ser du aktuellt snödjup i området.

Generellt sett är det mer nederbörd ju närmare kusten man kommer i fjällkedjan. Detta medför att man oftast har betydligt mer snö på norska sidan av gränsen. Men i år har det ju varit en väldigt varm vinter, så en del av nederbörden har fallit som snö. Så just nu är det faktiskt minst med snö runt Storeriksvollen, bara 90 cm. Men det borde vara mer än tillräckligt för att räcka över påsk.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tusen tack för ditt svar!

Med lite vidare planering så har planerna nu växt vidare till en modifierad variant, typ så här:
  • Storlien fjällgård,
  • Blåhammaren,
  • Storerikvollen,
  • Ramsjöhytta,
  • Schultzhytta (kan skippas vid tidsbrist eller dåligt väder och gå direkt till Björneggen)
  • Björneggen
Har du någon erfarenhet av dessa platser?

Hur är norska leder normalt markerade? På samma sätt som svenska vinterleder eller inte alls?

Hejsan,

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den norska sidan av "Jämtlandsfjällen". Förvisso har jag besökt Storeriksvollen, men det var 1975 och jag var bara 8 år. Så minnet är obefintligt av platsen är jag rädd.

Däremot har jag skidat en hel del på andra platser i Norge och nej det finns inga kryssmarkeringar av vinterleder i Norge. Men runt påsk brukar de sätta upp rusk-markeringar (dvs små pinnar/buskar) längs de populäraste lederna, så det kan ju finnas sådana när du är där.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips