Förvirrad och stirrig!

Herregud vilket utbud av tält det finns. Jag orkar snart inte surfa runt och jämföra, blir tokig ;)
Vill ha ett lätt, 1-2 persons tält, gärna självstagande och till minsta möjliga pris. Ska funka lite överallt, i skog, fjäll, strand etc. Har ingen aning om vilka märken som innebär bäst kvalitet.
Nån som har ett tips?
 
Självstagande

brukar bli tyngre än bågar och snören modeller. Självstagande utan förtöjning blir lätt till fritt flygande drakar......
Så skall du bära eller paddla/bila? Vikten m a o.
Så tar vi det del för del......
Vad får det kosta?
 
Jag ska bära för det mesta. Priset max 4000:-
E det egentligen så jättestor skillnad mellan olika märken. Kommer troligen att använda tältet max 20 dagar/år.
 
Om inte självstagande är ett krav så rekommenderar jag Bergans compact. kostar runt 2000 kr för ett tvåmanna. Funkar fint både i fjäll och skog. Det som stör mej med tältet är takhöjden som blir lite jobbig om man blit inregnad.
Pär
 
Om inte självstagande är ett krav så rekommenderar jag Bergans compact. kostar runt 2000 kr för ett tvåmanna. Funkar fint både i fjäll och skog. Det som stör mej med tältet är takhöjden som blir lite jobbig om man blit inregnad.
Pär

Hade själv tänkt på den, men fick sedan se tältet uppslaget på MestUte dagen i Sundbyholm, det var mindre än tältet jag tänkte byta upp mig från!!! Man blir lurad av bilder på nätet, kolla måtten noga, det är mitt tipps.

En fråga (om man får) är var ska du tälta där du behöver ett självstagande tält?
 
Utemagasinet

fick ett nytt nr i dag och i detta nr hade man tester mm på av en 10-tal tält, sovsäckar, ryggor mm
Inte alena saliggörande men överskådligt.......
 
Strandbilder på tält

är oftast tagna en varm kväll, det ser görmysigt ut. På morgonen med tjockdimma och allt blött hade de gärna gått 400m upp i torra backen.....där är det mer lä och oftast mjukare mark vilket inte bara underlättar tältslagandet utan även gynnar sömnen......
 
MSR Hubba Hubba HP kan kanske vara något? Har ett Mutha Hubba HP (3 pers). Trevligt tält, lätt att sätta upp, genomtänkt och beprövad konstruktion, hyfsad vikt och på länken nedan hittar du det för under 4000 kr.

http://www.ultralightoutdoorgear.co...2_person_tent_-_high_performance_version.html

På CheapTents (http://www.cheaptents.com/acatalog/Product_Catalogue_Ultralight_Tents_28.html#hubbahubbahptentmsr) hittar du det några hundralappar billigare. Vet dock inte hur mycket slutpriset inklusive frakt skiljer. Beställde mitt därifrån och fick det på en vecka. Kan inte skriva något omdöme då jag inte använt tältet än men till helgen lär det få bekänna färg i regnet. :)
 
är oftast tagna en varm kväll, det ser görmysigt ut. På morgonen med tjockdimma och allt blött hade de gärna gått 400m upp i torra backen.....där är det mer lä och oftast mjukare mark vilket inte bara underlättar tältslagandet utan även gynnar sömnen......


Eller som för mig när jag vaknade och på väg ut ur tältet undrade var soppåsen tagit vägen, väl ute fattade jag. Mås #%/(&%#&!!! hade dragit ut den från absiden och spritt ut allt över stranden, kul att börja morgonen med att plocka sopor...
 
Ockå förvirrad

Jag och min sambo har liknande problem.
Vi funderar på ett Hilleberg (för att de håller hög kvalitet), men, hur stor skillnad är det och är det verkligen absolut, absolut bäst med ett Hilleberg?

Nästa nöt, vi funderade först på ett tunneltält, eftersom man då får en något större Absid, men, då har vi problemet med att de blir rätt stora, iaf långa och då blir det plötsligt svårt att slå upp det.

Ett kupoltält är förmodligen den smidigaste lösningen, men då har vi absidproblemet.

Vi vill ha ett tält som håller, och som är bra, med smarta lösningar etc.etc. Vi kanske inte kommer att leka basecamp i Himalaya i snöstorm, men det känns ändå viktigt med riktigt bra grejer.

Så, vad gör man? Några fler bra tips?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.