Förväntat livslängd på Meindl-kängor

Köpte för knappt två år sedan ett par Meindl Kansas GTX.
Nu pyser och plaskar dem när jag går. Det vill säga det kommer in vatten mellan sulan och "skon" på bägge kängorna. På ena kängan har sulan gått sönder. Spontant känns det som att ett par kängor för 2000 gjorda för terräng ska hålla mer än två år.

Är det någon annan som har erfarenhet av Meindl kängor med liknande problem efter bara två år? Lyckades ni reklamera/få hjälp att åtgärda problemet? Är det ens möjligt att åtgärda?
 
Jag lider med dig. Det känns så snöpligt när man köper dyra grejer och så håller de inte. Själv har jag övergivit gtx helt o hållet pga detta.
Köpte "dyra" gtx-timberland kängor till ett av barnen och de höll i 20 km: de gick upp i sömmen längst fram och gtx-en läckte. Reklamerade och fick ett par nya...som gjorde samma sak.

Mitt tips är ju att ta det med affären du köpte kängan ifrån. Det brukar gå om man bråkar som t ex att gå vidare till ARN, men det kan ta några månader. Ta bilder på kängan, kopia på kvitto, osv. Jag tycker att man ska driva ärendet för inte fan ska de komma undan med det när man betalat stora summor.
Om alla drev ärendet vidare så skulle branschen kanske anpassa kvalitén också (gäller alla grejer).
 
Gick till affären och visade kängan! Vill ge en eloge till Stadium, inget knussel trots att man kommer med en två år gammal och använd känga och vill reklamera!
Gjorde lite research på Meindls garantier och var beredd på att behöva stå på mig för min sak.

Avväpnande när man möter ett riktigt trevligt butiksbiträde som glatt byter ut kängorna utan knussel! Fick dessutom prova ut en annan storlek! Vilken service!
 
Jag är ju inte säker på att du hade fått samma service om du hade kommit tillbaka med ett annat märke (speciellt inte Stadiums egna!), så det har nog inte så mycket med Stadium att göra!
 
Meindl gör kvalitetsprylar och jag är rätt övertygad om att de/återförsäljarna hjälper till att lösa problem som dessa. Men även Meindl kan tydligen leverera måndagsex. Goretex i skor/kängor är en annan femma som diskuterats en del här på forumet. Men nog kan man begära att grejerna håller ihop mer än två år !
 
Tjena!

Mina Meindl Island pro är över 12 år gamla o har funkat superbra :) dock på senaste turen för några veckor sedan så var jag lite fuktig om foten, vet inte om det var fukten inifrån eller att det börjar läcka, gick bla på en blöt myr i ca en timme, men jag känner att de har mycket kvar att ge, antagligen så har du fått ett Måndagsexemplar, skönt du fick nya :)

Med vänlig hälsning, Nicklas L
 
Jag har kvar ett par 14 år gamla Island Pro som först nu börjar ge upp. De har varit täta men nu börjar sulan lossa. Går att limma iofs. Jag kan tänka mig att sparsam användning och pedantisk vård spelar in så det är nog inte åren som är avgörande. Men nog känns det som bra kvalité.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
 
Det beror kanske på hur mycket man använder ett par skor/kängor

Folk som skriver att "jag har haft mina kängor i 9 år och de är som nya" använder antagligen kängorna vid fåtal tillfällen under året. Använder man kängorna enbart när man fjällvandrar en gång om året så räcker de kanske många år

Själv använder jag mina kängor som vardagsskor under vinterhalvåret, OCH när jag är ute och vandrar på sommaren. Vardagsslitningen tar på.

Alla skor jag har, även kvalitetsskor, som används så hårt brukar kanske räcka 1.5-2 år innan de är nertrampade och snedtrampade. Jag pronerar kraftigt, det kanske hör till. Men nog ska man kunna förvänta sig av ett par skor som kostar över 2000 att de inte börjar läcka efter ett år. Men använder man skor till vardags håller de inte hur länge som helst. Min livslängd på skor brukar vara ungefär 2 års hårt användande till vardags och i natur.
 

avslutad210712

Gäst
Jag använde mina Meindl Borneo i åtta år som vardagsskor på höst-vinter-vår och då var det dags för en halvklackning och sen har jag trampat på ett antal år till utan problem. Dock har Borneo inget GTX-foder som börjar läcka utan jag pratar mes om själva skon och sulan.

Har ett par Hanwag Tatra GTX som jag använt som vardagsskor höst-vinter-vår utan några problem med vare sig sulan eller GTX-fodret under fyra fem år nu.

Så nog håller välgjorda skor ett antal år även om man använder dem mycket.

Har också köpt ett antal "lågskor" med GTX-foder och det är förvånande ur lite de håller jämfört med halvhöga kängor. Har slitit ut sulor, fodret bakom hälen har gått sönder och på ett par skor har hela skon spruckit framtil där skon böjs på både vänster som höger sko ovh på både ut- som insidan. Då pratar vi om skor av märket Haglöfs, Salomon och Meindl. Har ännu inte haft ett par låga gtx-skor som hållit mer än drygt ett år. Ett flertal har jag fått utbytta och i något fall har jag fått pengarna tillbaka.
 
Mina Island PRO höll drygt sex år innan de började läcka. Använde dem på vandring och på vintern. Grymt trist att bli blöt om fötterna innan jag gav upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Trikåmannen Livslängd på Gore-texjackor Kläder 25
Livslängd på jacka? Kläder 4
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...