Försvarets sovsäckar!

Carinthia tillverkar bara

Du lär inte hitta modellen någon annanstans. Sovsäck 2000 är ett militärt system som tagits fram av och för svensk räkning. Carinthia tillverkar visserligen systemet, men sovsäckarna skiljer sig markant från de säckar som Carinthia själva utvecklar. Den viktigaste skillnaden är att Carinthias fyllning inte används, istället används någon enklare polyestervadd. Andra saker som skiljer är blixtlås och isolerande klaffar innanför, blixtlåsen är kraftigare och klaffarna nerslimmade i jämförelse med civila säckar. Dessutom är den extra brandsäker, kan vara ju ett plus om man ligger vid öppen eld.

Den är fortfarande inte en dålig säck men jag skulle inte säga att sovsäck 2000 är en typisk Carinthiasäck.

Titta på Carinthias egenutvecklade säckar också, de är modernare i utförandet.

Misstänkte det...

Hade mina aningar om att det skulle kunna vara så. Ringde till Military Shop och de sa att sovsäcken var slut hos dem men de skulle få in nya under januari och ev. till ett lägre pris.

Tack ändå, informationen hjälpte/Johan ES

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fakta om Carinthia Sovsäck 2000

Försvarsmaktens nya Kombi-sovsäck. Den består av en sommar- samt en vinter sovsäck, som använda tillsammans blir en extrem vinter sovsäck. Hel lång dragkedja på vänster sida på båda säckarna. Säckarna har huva samt att vinter sovsäcken har en invändig krage för att förhindra kall drag.

Tillverkas av Österrikiska Carinthia.

Fyllning: GLT Hollow Fibre.
In- och utsidan: 100 % Polyamid.

Användningsområde

Sommar säcken ner till + 5°
Vinter säcken ner till - 17°
Tillsammans ner till - 40°

Vikt:
Sommar säcken: 1000 g.
Vinter säcken: 1900 g.
Tillsammans: 2900 g.

Finns endast i Militärgrönt.

Carinthia Sovsäck 2000
Levereras med Kompressionsfodral

Carinthia_Sovsack2000_Vinter.jpg

Försvarsmaktens nya Kombi-sovsäck. Den består av en sommar- samt en vinter sovsäck, som använda tillsammans blir en extrem vinter sovsäck. Hel lång dragkedja på vänster sida på båda säckarna. Säckarna har huva samt att vinter sovsäcken har en invändig krage för att förhindra kall drag.

Tillverkas av Österrikiska Carinthia.

Fyllning: GLT Hollow Fibre.
In- och utsidan: 100 % Polyamid.

Användningsområde

Sommar säcken ner till + 5°
Vinter säcken ner till - 17°
Tillsammans ner till - 40°

Vikt:
Sommar säcken: 1000 g.
Vinter säcken: 1900 g.
Tillsammans: 2900 g.

Finns endast i Militärgrönt.

Carinthia Sovsäck 2000
Levereras med Kompressionsfodral

Carinthia_Sovsack2000_Vinter.jpg

Glömde att säga att du kan köpa den på Recon Vildmark AB Och att informationen om sovsäcken kommer från deras sida...

Tvättråd

Jag har köpt en Försvarets sovsäck på en av stadens loppisar, men det finns varken M-nummer, tvättråd eller torkinstruktion på den.

Den verkar vara av kraftigt bomullstyg, tjock och tung. I huvudänden sitter fyra stycken knytband av bomull. Utanpå, längs med blixtlåset, sitter fem stycken kraftiga tryckknappar. Någon som känner igen modellen och som vet hur man ska tvätta en sådan sovsäck? Kemtvätt? Torka utomhus, i torkskåp, eller i torktumlare?

Caravan, NF, sydde dem, genomsydd syntetfodrad sovsäck. Tvätta ej om du inte orkar lyfta upp den.
Du behöver torktumlare för att få den torr och luftig igen. Som surpulus lönar det sig inte att vårda den om den inte har ett högt nostalgivärde för dig. Köp en riktig sommarsäck istället!

Hej seobserver!

Tack tack så mycket!

Samlare av olika militaria som jag är så köpte jag den mycket mera av nostalgiska skäl än av rent behovsmässiga. Det egentliga sovsäcksbehovet är redan täckt genom en Carinthia Tropen och en som jag glömmt namnet på :(. Båda är för vår/sommar/höstbruk.

Torktumlare finns i husets tvättstuga, men hur ska man tvätta en sådan sovsäck? Med "vanligt" tvättmedel?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips