Försvarets nya frystorkade

Såg i tidningen att försvaret köper någon ny sorts mat från Norge, en modifierad variant av NATOs frystorkade mat. Tydligen ska hela dagens mat levereras som ett knippe påsar som man bara fyller med varmt vatten innan man äter.

Blev sugen på att prova själv, någon som har mer info, kanske provat eller vet vem som säljer...?

/M
 
dryTech

Körde med deras frystorkat i somras. Tyckte att de var verkligen goda, typ flera ljusår bättre än blå band.

Kan verkligen rekommenderas, sportsnet säljer dem.
 
granbom; sa:
Såg i tidningen att försvaret köper någon ny sorts mat från Norge, en modifierad variant av NATOs frystorkade mat. Tydligen ska hela dagens mat levereras som ett knippe påsar som man bara fyller med varmt vatten innan man äter.

Blev sugen på att prova själv, någon som har mer info, kanske provat eller vet vem som säljer...?

/M

Finns liknadnde på nästan alla välsorterade friluftsbutiker. Silvriga påsar som man viker ut botten på. Att dom är goda (för att vara frystorkat), lätta samt att man slipper disken(!) är heller inte fel. :) Priset dock...
 
nya stridsportionerna

Jag käkade försvarets nya stridsportioner (de norska) förra veckan och de är helt OK goda och framför allt lätttillredda. Man behöver bara vatten (helst varmt men kallt funkar i de flesta fall oxå men tar lite längre tid 5-6 min ist f 3).
Man äter direkt urr förpackningens påse så det är smidigt, diskbesparande men kanske inte optimalt miljövänligt

Det är en trepack med frukost, lunch och midag. Frukosten är i huvudsak mussli-blandning (som ska "vattnas") som påminner om försvarets frystorkade (den vi kallade för "Gundes gegga" i lumpen) + lite sylt, vitamintablett, chokladdryck och druvsockerdryck.
Lunchen är typiskt pasta, kex, mörk blockchoklad, drickapulver, thepåse.
Kvällsmaten är lik lunchen.

Problemet för en hårt arbetande soldat är att man inte får tillräckligt med energi och fett även om det är gott om energi i dem, kan läsa på paketen ikväll om någon är detaljintresserad. För fordonsburna soldater är det tillräckligt med mat.

Priset vågar jag inte gissa på men dyrt är det nog.

/Patrik
 
inget slår nog amerikanarnas ration.
Värmes genom att bara hälla i vatten
( behöver inte vara varmt).
i en påse med nån sorts kemplatta.
Hur smidigt som helst. Blir kokhett på bara en
stund.
Däremot kan man ju ifrågasätta innehållet :).
Liten tabasco flaska, äppelpaj till efterätt
mm mm....

Måste ju även kosta multum men häftigt är det..
 
Re: nya stridsportionerna

tango; sa:
Problemet för en hårt arbetande soldat är att man inte får tillräckligt med energi och fett även om det är gott om energi i dem, kan läsa på paketen ikväll om någon är detaljintresserad. För fordonsburna soldater är det tillräckligt med mat.

Priset vågar jag inte gissa på men dyrt är det nog.

....verkar som det är både godare och billigare och bättre näring om man lagar maten själv och torkar den själv.... Så brukar jag göra och det tycker jag nog är den bästa lösningen, eftersom då väljer jag ju precis allt själv. Det går även att göra liknande påsar som man bara häller varmt vatten i hemma.

Detta var bara tankar som slog och tyvärr inte svar på den riktiga frågan.

Smakliga måltider på er!!!! :)

//Janne
 
Re: Amerikanska rations

frippeus; sa:
Finns att köpa genom military shop, ca 200 kr

Som vanligt är MilitaryShop ovanligt dyra. Jag har köpt ett amerikanskt MRE (Meal Ready to Eat) från en brittisk firma till pris av ca 80 SEK. Jag har aldrig hittat något hos MilitaryShop som har varit dyrare någon annanstans.

http://www.flecktarn.co.uk/ (här köpte jag mitt MRE-paket)

/Johan ES
 
hur????

mre verkar inressant men nu till frågan. jag har aldrig beställt något från ett annat land, så frågan är hur kan man betala med postförskott?? tacksam ett för utförligt svar. mvh mats
 
Re: hur????

psg90; sa:
mre verkar inressant men nu till frågan. jag har aldrig beställt något från ett annat land, så frågan är hur kan man betala med postförskott?? tacksam ett för utförligt svar. mvh mats

Det kan man inte vad jag vet. Det får bli kreditkort.

/m
 
priset på den norksa portionen ligger på ca 280kr för de tre måltiderna.
Lunchen består av antingen pasta i tomatsås, eller chili con carne. Båda två smakar finfint.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.