Första gången till Sarek, tipps uppskattas

Hej

Ny medlem från Finland här. Har läst forumet ett bra tag, men fick nu en god orsak att öppna en profil.

I mitten av juli har jag och två andra killar planerat bekanta oss lite med Sarek under en veckas tid. Tidigare har vi vandrat och skidat runt i våra Finska fjäll, samt i Norge och Sverige utgående från Kilpisjärvi. Vi har bra utrustning och är fjällvana, så Sarek känns som nästa naturliga steg för oss. Skulle uppskatta stort om här finns någon som känner området, och hade tid att ge lite kommentarer och tipps angående vår planerade rutt. Vi har tänkt köra med Fjällkarta BD 10. Har inte delat in rutten i dagsetapper, då vädret av erfarenhet spelar en mycket stor roll, och vi har kondition nog att göra även längre dagsetapper om vi sitter inregnade någon dag.

Detta är alltså planen:

Lördagen 14.7 på eftermiddagen borde vi parkera bilen i Suorva (kommer man förbi vägbommen till p-platsen?). Därifrån går vi mot bron över Guhkesvákkjåhka, antingen längs höjdkurvan, eller vid bra väder upp mellan Njirávtjåhkkå och Njavvetjåhkkå och sen ner längs Alep Niendojågås. Följande etapp är bron vid Mikkastugan, och dårifrån nordväst längs Ruohtesvágge.

Vid Ruohtesjavrásj lär det vara bra att gå över till östra stranden av Nijákjågasj för att sen hitta ett bra vadställe över Suottasjjåhkå och fortsätta in i dalen mellan Áhkkámassivet och Sjnjuvtjudis. Därifrån ner till Padjelantaleden och till Akkastugorna, därifrån det lär gå en båt till Ritsem Fjällstation (skrev redan mejl dit och frågade närmare). Från Ritsem tänkte vi ta 10:30 bussen lördagen den 21.7 till Suorva och bilen. Allt som allt har vi alltså sex nätter i terrängen.

Hur låter detta för er som känner trakten? Alla kommentarer och råd är guld värda för oss. Speciellt angående bra tältplatser längs rutten (vi kör med 2 tvåpersoners tält), möjliga toppar man kunde bestiga utan säkringar på en halvdag vid bra väder, samt övergångar och vadställen.

Stort tack på förhand.

Micke
 
Har ingen erfarenhet av den första delen. Har alltid gått nere i dalen och passerat Niendo men är det bra väder är det säkert roligt att vandra på höjden. Räkna med minst två dagar - tar säkert tre - för vandringen från Suorva till Skarja (Mikka) Jag har gått från Bielajåhkås utflöde till Njabbejåhkå på en dag när jag var ung, rask och på väg hem :)

Från Skarja till Änonjálmme kan ni ta er på tre dagar. Vadet går bra om det är lite vatten annars går ni bara högre uppström Suottasjjåhkå. Jag har gått från Skarja till Kisuriskåtan på en dag och runt broarna och till Änonjállmme dagen därpå... när jag var ung och rask :)

Tältplatser är inget problem. Vatten och några torra ställen finns överallt men ni måste planera för en natt vid Mikkastugan. Där samlas alla för att berätta den ena vilda vandringshistorien efter den andra.

Tervetuloa!
 
Har gått båda halvorna fast vid olika tillfällen, låter som en bra tur.

Eftersom du efterlyste toppturer utmed vägen kan jag tipsa om två som jag varit uppe på utmed den vägen. Den första är Voijnestjåkkå, strax efter bron mellan Stora sjöfallet och Sarek. Man kunde gå upp på ryggen österifrån, det tog nog drygt en halvdag. Ni vill kanske inte lägga in en topptur så tidigt, men om ni av någon anledning vänder på turen så.

Den andra toppen är Nijak, det är kanske den mest uppenbara för er att gå upp på, den ligger ju i slutet av er tur och man har en helt otrolig utsikt därifrån. Man går upp på syd-östra sidan, det tog nog också drygt en halvdag-3/4dag för oss. Mycket sten och rätt jobbigt (relativt iofs), men går bra utan säkringsgrejer och så.

Vi gick över vattnet till östra sidan som du tänkt i Routesvagge, det gick smidigt. Det krångligaste vadet i den delen var över Souttasjåkkå om jag minns rätt, så räkna lite marginal där.

Trevlig tur!
 
Skojja till det

Överlag är det inga konstigheter med er tur, det är relativt lättgånget och inga dramatiskt svåra vad, även om det finns några som kan vara besvärliga. Soutasjokk som redan nämnts kan vara svår främst pga sina djuphålor och hala stenar. Vid lågvatten går det att gå/hoppa torrskod över den men vid högvatten kan man få leta sig över.
Tjågnårisjokka kan vara riktigt besvärlig också. Om det inte finns någon snöbrygga får man gå ner till utloppet i rapaädno där den grenar sig som mest.

Vad det gäller toppturer är Vuoinestjåkka definitivt mest spektakulär. Det är en av Sareks bästa utsikter därifrån. Gå direkt från bron över Kukkekvaggejåkka upp på Vuoinesvaratj och tälta där, gå sedan upp på V-tjåkka dagen efter eller på kvällen (beroende på väder). Mycket lätt vandring. Det finns en bild på baksidan av DB10 som är tagen av Grundsten från Vuoinestjåkkå mot Pierjaure och Perikpakte.

Från den lilla grushögen Pielavaratj (bara ca 5-10m hög) ser man faktiskt ganska långt ner mot rapaselet och rapadalen. Kan vara värd en kvällspromenad om man tältar i närheten.

Niak är också en ganska häftig topp att knata upp på men den är avsevärt svårare och kommer man lite fel blir det gott om löst grus att kämpa i. Det finns flera som vänt för det blivit för brant och svårt. Bitvis måste man använda händerna för att ta stöd. Man måste vara noga med att inte gå direkt under varandra och hela tiden hålla uppsikt efter fallande stenar som de ovanför trampar loss. Men det har ni säkert redan koll på.

Från sjnjuftjutis kan man också enkelt ta sig upp på väst toppen eller dubbeltopparna på akka. Framförallt dubbeltoppen är trevlig, med en häftig utsikt ner mot hambergsjökel och akkajaure. Det går också att knata upp på borgtoppen men det är en mycket längre och brantare tur, där sista biten är relativt luftig.
 
Tack till alla som svarat hittills. Verkar som vi inte är helt borttappade redan i planeringsskedet åtminstone:) Också trevligt att höra att det verkar finnas möjligheter till toppturer utmed hela vägen, så vi kan se när vädret ger med sig.

Micke
 
Senaste nytt?

Hej igen

Vår Sarektur börjar närma sig. Har följt med väder- och snödiskussionerna här på Utsidan, men tänkte nu fråga om någon redan varit utmed vår planerade rutt i Sarek, eller i närheten? En hel del frågor alltså:

Snösituation? på vilken höjd går snögränsen i trakten Stora Sjöfjället - Sarek - Akka?

Vattensituation? Är det mer eller mindre vatten än vanligt i jåkkarna, och är det någon märkbar skillnad mellan tidig morgon och eftermiddag i vattenståndet?

Snöbron över Tjågnorisjågåsj, hur mår den? Kommer man bra över?

Har någon här gått runt Boajsatjåhkkå nån gång? Vi tänkte det kunde vara en intressant avstickare att gå upp till Boajsájávrásj och ner bredvid glaciären till Smájllájåhkå istället för att traska nere i Ruohtesvágge.

Vadet över Suottasjjåhkå? Några närmare tipps bra vadställen (om det finns några tydliga)? Fick ett tipps på ett Finskt forum att ca. 200m uppströmms från mynningen till Nijákjågås kunde vara bra.

Något annat som vi borde/kunde ta i beaktande? Alla inlägg upskattas.

Micke
 
Mitt tips - om du börjar vandra vid Suorva - är att inte välja den traditionella vägen, utan istället leta dig upp till den lilla sjön Sliehkokjavrre och därifrån vidare åt VSV söder Atjek-sjöarna och vidare ner i Guhkesvagge där det inte är så brant.
När man närmar sig kanten ner till vaggen reser sig Sarekmassivet mäktigt rakt fram, Akka står stolt åt höger och det spännande Äpar skymtar nere till vänster. En mera anslående entre in i Sarek får man leta efter.

HåkanF
 
Tack för förslaget. Rutten ser nog fin ut på kartan, men det blir o andra sidan en ganska rejäl sväng om vi sedan skall ner till bron över Guhkesvákkjåhkå. Håller dock möjligheten i minnet. Skulle inte vara första gången vi änrat på vår planerade rutt under en tur.
 
Hej Mikael!
Välkommen i utsidangänget!

Jag har liksom någon tidigare skribent gått hela sträckan men vid två olika tillfällen. Sträckan från Suorva fram till trakterna av Mikkastugan 1990. Sträckan Mikkastugan till Ritsem (fast åt andra hållet) 2001. Vandringen erbjuder inga större problem för en van fjällvandrare. Kan rekomendera att ta genvägen över högplattån från Suorva till bron över Guhkesvákkjåhka.
För tips, läs gärna mina reseberättelser från dessa vandringar på http://fjallen.nygardh.net/sarek90/ och http://fjallen.nygardh.net/sarek01/

Ska själv upp om ett par veckor och ska då på vägen ut ta vägen genom Ruohtesvágge och dalen mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis och sedan till Ritsem. (Längtar)

default.asp')
Lycka till ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Hej

Tack till Claes för länken! Hade varit inne på sidan nån gång på vintern, då vi första gången började fundera på Sarek. Bilderna var mycket intressanta. Nu vet vi lite hurdan terräng vi kommer att möta. Ser fint ut.

Någon som nyligen varit ute längs vår planerade rutt?
 
Jaha, imorgon kväll startar vi norrut. Skriver ett litet sammandrag om snö, vatten, mygg och annat när vi kommit tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...