Första förband, piller och andra nödvändigheter

Wolf25; sa:
Kompisen hade i somras med stolpiller med morfin, fick dom utskrivna en gång av en läkare i Holland. Han har aldrig behövt dom, men han menade att om man brutit benet och måste sätta upp tältet skulle man ha nytta av dom.
Skriver svenska läkare ut såna tro?

/Ulf

Svenska läkare i Holland skriver ut, de delar ut rosa piller som tar bort smärtan rejält.

Konstigt att ingen nömnst försvarets hudsalva. Enda hudsalvan man behöver och fungerarypperligt vid infanterield.
 
Jag tycker inte man behöver så mycket egentligen. Receptfria värktabletter av vanlig modell (paracetamol, ibuprofen eller ASA), Loperamid mot diarréer (t ex imodium, dimor, travello) eventuellt någon antihistamin. Citodon (paracetamol/kodein) brukar jag även ta med mig om kraftigare smärtlindring kräves.

Sen brukar jag ha första förband, suturtape, leukoplast 5cm, mollelast (självhäftande elastisk binda), några kompresser.

Om man inte klarar sig på det så är det snarare helikopter till civilisation som i första hand krävs. Bröstsmärtor eller symptom som kan tyda på allvarlig sjukdom ska man aldrig självmedicinera eller ignorera utan då är det sjukhustransport som gäller.
 
Mefix är även det en standars i mina påsar, bästa plåstret som finns!

Tigerbalsam/linement är inte alltid fel det heller, om man brukar ha sådana problem.

Läkarsprit om man ska ha specifik sårtvätt med sig (96%), dock väldigt svårt att få tag på reguljärt.

En påse fishermans friend är är inte fel om man åker på halsproblem.

En leatherman micra är ett bra verktyg att ha i denna påsen om man är rädd för baciller eller är flera som ska dela sjukvårdspåsen.
 
daniel80; sa:
Ska ut på en tur på ca 10 dagar i Sarek i sommar och skulle vilja ha lite hjälp med vad som ska med i första förbandskistan.

Tacksam för listor på läkemedel, plåster, förband mm som NI har med er ut. Lite kul att se hur olika vi människor tänker!

5-6 st. Ipren, fungerar både som smärtstillande och anti-inflammatoriskt.

5-6 plåster, fungerar som sårsutur och minskar infektionsrisk i smärre sår.

1 lätt, tunn gasbinda, kan fungera som bandage alternativt kompress

1 rulle medicintejp, kan användas som sårsutur, skavsårsskydd, kompressbandage samt allt-i-allo.

Har inte vägt detta men det går inte på många gram :)

Be careful out there /Joel
 
daniel80; sa:
Ska ut på en tur på ca 10 dagar i Sarek i sommar och skulle vilja ha lite hjälp med vad som ska med i första förbandskistan.

Tacksam för listor på läkemedel, plåster, förband mm som NI har med er ut. Lite kul att se hur olika vi människor tänker!

Det här brukar jag ha med mig:

Liten Sw.Army-kniv 25
Elastisk binda 30
Leukostrip (1st 3-pack) 2
Plåster (6st) + Primapore (2st) 15
Sårtvättare (6st) 24
Första förband 22
Magnecyl Coffein + Alvedon Forte
(8st + 4st i en filmburk) 17
Försvarets hudsalva 13
Elastoplast (c:a 1 m) 25
Leukosilk (5 m) 35
Duoderm X-tra thin 7,5x7,5 (4st) 40
Hudkräm, Locobase Repair 40
Necessär 40

Det blir totalt 328 gram.

/ Bertil
 
Jag har lite svårt att se meningen med ett första förband. Klarar man sig med ett första förband så hade man klarat sig utan. För att stoppa en stor livshotande blödning krävs det mer en ett första förband. Kompresser, flera första förband och gärna några Coban lindor är enligt min erfarenhet minimum för att stoppa en större blödning.

En SAM splint är aldrig fel att ha med och kan användas till mycket mer än att spjäla misstänkta frakturer.

Skall vi hjälpa andra personer så är skyddshandskar och en pocketmask bra att ha.
 
Jag råkade ut för en liten olycka i somras och efter det har jag tänkt om lite när det gäller första hjälpen. Jag insåg att det är bra att ha förband som är 'lätt' att lägga på sig själv, även med bara en arm. Jag går ofta ensam och måste alltså kunna ta hand om mina egna skador innan jag kan hämta hjälp. Så ett sånt där förband där linda sitter fastsytt följer nu alltid med i min packning, eftersom det är lättare att använda på sig själv. Det glider inte omkring så mycket och det är lätt att binda om så hårt som det behövs.
 
Tack alla ni för alla svar! Sammanfattningsvis är det väldigt lika vad folk har med sig. Visserligen olika typer av läkemedel, alvedon hit och ipren dit...

En sak som jag dock inte har sett någon skriva är puder! Ja, haha, skratta ni, men mot skavsår i baken är det överlägset! Jag fnissade lite när jag blev tipsad om det första gången, men oj vad jag INTE ångrar att jag tog med det på min förra tur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.