Första förband, piller och andra nödvändigheter

Ska ut på en tur på ca 10 dagar i Sarek i sommar och skulle vilja ha lite hjälp med vad som ska med i första förbandskistan.

Tacksam för listor på läkemedel, plåster, förband mm som NI har med er ut. Lite kul att se hur olika vi människor tänker!
 
Plaster
Sporstape
Ipren, pamol og mavetabletter
et par kompresforbindinger og et trekantet tørklæde.

En fast forbinding, og så løfte det sårede sted over hjertehøjde stopper langt de fleste blødninger.
 
Till magen Imodium. Smärtlindrande som fungerar för dig.
Elastisk binda, 1.a förband. Pincett. Plåster. De mediciner du normalt tar.
Precis som på vilken resa som helst.
Det här handlar inte om överlevnad utan om sunt förnuft!
 
MEDICINER MM

SMÄRTSTILLANDE/ANTIINFLAMMATORISKT
ipren
paracetanol
-fungerar bra ihop mot smärtsamma tillstånd i leder och muskler som uppstår under turen

betametason(kortisontabletter)
naproxen
-för att gå ett steg till upp i den antiinflammatoriska skalan.

Halvknark
- Lägg till Citodon alt. Tradolan för smärtstillande effekt.

imodium

FÖRBANDSMATERIEL

Snöggförband rekommenderas - Lätt och mångsidigt

Några plåstersuturer slinker med - Har aldrig behövt dessa ännu inte ens till fiskegäster under den tiden jag drev fiskeresor.

Elastisk binda

Blodstoppare

Några plåster

Compeed

Skavsårstejp
 
Förövrigt är Citodon + Ipren en utmärkt kombination mot diverse värktillstånd. Kodein förstärker den smärtstillande effekten.

Betametason skall inte användas under längre tid.(kortison)
 
Min sjukvårdslista ser ut så här:

Solstift 34g
Myggstift 30g
Leukoplast 20g
Compeed skavsårsplåster 10g
4 Ipren 2g
2 sårtvättservetter 8g
Stor blodstoppare 50g
Fotbandage 35g
Förvaringspåse 24g

Summa: 213 gram


Nu kommer väl folk gå i taket över allt onödigt jag har med mig, men låt mig förklara. Solstift är ett MÅSTE, då jag är mycket känslig mot solen! Jag får brännblåsor om jag inte passar mig. Då gör det riktigt ont. Det är bättre att använda solstift från början så att jag slipper obehaget med blåsor senare.

Myggstift är för att myggen älskar mig.

Leukoplast är ju en slags sårtejp, funkar fantastiskt bra på skavsår som precis har börjat visa sig. Faktum är att tejpning nästan är effektivare än Compeed. Men Compeed har jag med mig och de åker på om skavsåren blommar ut till fullo.

4 Ipren är rätt mycket, om jag nån gång tar Ipren så räcker en tablett gott och väl. Men man vet ju aldrig vad som händer, och ett gram hit eller dit...

Sårtvättservetter och blodstoppare är väl inte så mycket att orda om. Det tycker jag är nödvändigheter om man skadar sig ordentligt. Fotbandaget är till för stukade knän eller fötter. Slutligen så slösar jag 24 gram på en förvaringspåse till alltihop, och den fungerar även som necessär. Jag förvarar alltså tandborste etc. i samma påse.
 
Min apotekspåse:

Imodium (mot diaree)
Huvudvärkstabletter (acetylsalisylsyra)
Compeed
Leukoplast (50mm)
Elastisk binda (funkar även som gasbinda/blodstoppare)
En bit plåster

Kniven och wiskey(57%) är även en del av sjukvårdsutrustningen.


Kompisen hade i somras med stolpiller med morfin, fick dom utskrivna en gång av en läkare i Holland. Han har aldrig behövt dom, men han menade att om man brutit benet och måste sätta upp tältet skulle man ha nytta av dom.
Skriver svenska läkare ut såna tro?

/Ulf
 
Daurbinda (vid ev vrickningar etc)
Compeed ett par st(fast det har jag inte använt nån än)
Plåster man kan klippa valfri bit av
Steristrips (dra ihop så med)
 
MORFIN - Nej det gör dom inte!

Jag provade med starkare smärtstillande när jag hade företaget vid ex benbrott. Starkaste jag fick ut var citodon(besläktat med morfin-kodein men långt ifrån lika potent)

Fick kämpa för att få ut nitroglycerinspray (används vid hjärtinfarkt)

Konstigt nog hade vi inga allvarliga tillbud. Totalt 250 gäster och mer än 1200 dygn ute (snittat 5 dygn per gäst)

Allvarligaste tillbuden var en och annan vrickning, ont i knäna(lol), nåt litet skärsår samt två små operationer av modell krok i fingret(en av dessa utfördes på guide ej gäst)
 
Re: MORFIN - Nej det gör dom inte!

Kamvandraren; sa:
Allvarligaste tillbuden var en och annan vrickning, ont i knäna(lol), nåt litet skärsår samt två små operationer av modell krok i fingret(en av dessa utfördes på guide ej gäst)

Då är det kanske inte så dumt att ta med fotbandaget i alla fall. Kan vara värt 35 gram.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.