Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor

en snabb fråga:

hur är det med mygg i mitten av augusti i triangeln? finns dom kvar eller är dom borta?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror du tänker rätt med sovsäckstemperaturer. Är någon i familjen frusen när den sover (jag själv är det vid insomning t.ex) så är det bra att ha en lite extra varm.

Om du köper nya grejor så tänk på att inte köpa för tunga prylar om du har råd. Mycket skönare att vandra med t.ex en stor Osprey Exos på dryga kilot än en klump på över tre kilo osv.

Alternativ till Syltoppen som jag tror är betydligt enklare men fortfarande "högt" är Helags. Regnar det blir stenar mkt hala på alla toppturer. Är vädret fint så är det bara att ta den tid man behöver för att komma upp!

/Anna

Absolut 400, ur egen erfarenhet. Det "kostar" bara 115 gram extra :).
Cumulus har förresten just introducerat hydrofoberat dun, som man kan välja i valfri sovsäck (och jacka?). Det är så nytt att man får maila för att få reda på pristillägget.

Jag har mailat och frågat. Vi får se vad det kostar och om det påverkar vikt/temperatur. Återkommer när jag får svar!

Om du köper nya grejor så tänk på att inte köpa för tunga prylar om du har råd. Mycket skönare att vandra med t.ex en stor Osprey Exos på dryga kilot än en klump på över tre kilo osv.

Check på Osprey Exos! Vad gäller vikt så väger Lite Line 400 788g. Ska jag ner i vikt och ändå behålla temperatur så verkar nästa steg vara att plocka något från Robert eller en Mountain Hardwear Phantom 32 Reg. Den väger 629g och kostar 3145. Det kanske är ett smartare köp men det är en tusenlapp extra också.

Sorry att jag snodde tråden lite men det passade in så bra med samma resmål och allt :)

/Dagsvandraren

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips