Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor

Hehe ja iofs men tycker oftast sovkomforten lämnar lite att önska, har iofs bara provat "släta" underlag, aldrig Ridgerest eller andra rynkade modeller.
 
Gällande kök föresten, bensin eller gas, har ju några att välja på.
Jag gillar bensinköket men är det bara varmt ute är det väl lite "over kill" för en sån här tur?
Kommer att tillaga enklare mat så väl som koka vatten till frystorkat.
 
Har själv aldrig testat Osprey så kan inte uttala mig om hur stryktålig den är. Som jag förstått är den här konstruktionen med mesh och väldigt liten kontakt med ryggen en av de stora fördelarna. Alltid trevligt att slippa en blöt och svettig rygg. :)
.

Har själv en Osprey kestrel 58 och den är inte luftigare mot ryggen än min Fjällräven Kajka 75. Dock så klarar varken Kestrel eller Exos vikter över 14-15 kg anser jag då bärsystemet få blir för klent. Kajkan packade jag med 25 kg bara på kul här om dan och det va inga problem att bära dessa. Dock är ju kajkan tung i sig. Men gillar man FR Abisko så borde man ju rimligen kunna packa 20 kg i den utan att den är obekväm. Men det är mina uppfattningar. (Nu är kajkan packad med totalt 13 kg exkl mat och vatten. Funkar för en vecka och då är den lite "lyxpackad") ;-)
 
Vill ni gå så lätt som möjligt så är Jämtlandstriangeln ett utmärkt led att vandra mellan stugorna, sova och laga mat där. Ta med sovsäckar (för inomhustemp, mindre vikt och volym), hoppa över tält och kök o kanske ta med en termos för varm lunch. De garanterar sovplats, vid högt tryck blir det madrass i korridoren. Ev ett liggunderlag kan man ta med att ha att sitta på vid rasterna.
Det är inte nödvändigt att köpa massa nytt, det man har till vanligt friluftsliv funkar bra som startkit. Det viktigaste är bra skor och en skön ryggsäck. Båda ska vara ingångna innan, ryggsäcken med det som ska bäras på fjällturen.
Om ni ändå vill tälta så kan man sova nära fjällstationerna/stugorna och för en liten peng nyttja kök/toa/torkrum mm. Skönt om det är väldigt blött ute.

Hej,

Om man väljer att gå mellan fjällstationerna. Bör man då ha med sig sovsäck och liggunderlag eller tillhandahåller fjällstationerna med täcke/madrass? Om det är fullt kanske det är lättare att få plats om man inte har förbokat boende.

En annan fråga. Jag kommer gå jämtlandstriangeln i skiftet juni/juli. Finns det snö kvar då?

/Dagsvandraren
 
Hej,

Om man väljer att gå mellan fjällstationerna. Bör man då ha med sig sovsäck och liggunderlag eller tillhandahåller fjällstationerna med täcke/madrass? Om det är fullt kanske det är lättare att få plats om man inte har förbokat boende.

En annan fråga. Jag kommer gå jämtlandstriangeln i skiftet juni/juli. Finns det snö kvar då?

/Dagsvandraren
Ska du bo på station räcker det att ha med ett reselakan. Madrass, kudde och täcke finns på stationen. Är det mycket folk får du dock kanske placera madrassen på ett konstigt ställe. Tex i bastun :) Det kan vara snö kvar i slutet på juni det beror på hur varmt det är på försommaren.
 
jag har aldrig vågat mej upp på storsylen. Lillsylen är däremot en lätt topp att nå. Kanske kan vara ett alternativ om ni vill ha en lättare topptur. Men räkna inte med att vädret tillåter en topptur när ni är där.
 
Angående topptur är det precis som någon annan påpekade väldigt väderberoende. Besteg både Lillsylen och Storsylen (beskrivet här: http://www.utsidan.se/cldoc/jamtlandstriangeln-med-guldkant.htm) i strålande solsken och torra klippor. Då är det inte särskilt problematiskt. Dagen efter vi hade varit uppe var vädret annorlunda med regn och låga moln och en liten grupp norska ungdomar blev kvar på en klipphylla hela natten för de hade ingen sikt att ta sig ner. Inte så kul för dem. Lillsylen kan man vandra upp på även om man är höjdrädd och den ger fin utsikt mot Storsylen och in över den norska fjällvärlden.
 
Ja vädret och knäna får bestämma :)
Skogsfia, det var just din berättelse som fick oss sugna att gå triangeln :)

Snö och temperatur oroar mig lite, vi siktar på första veckan i Juli...
 
Vädret är som sagt det avgörande för en topptur, men vi vill ändå planera för en.

Vi funderar på att passera förbi Sylarnas fjällstation och gå närmare sylarna för att ha kortare startsträcka dagen
efter. Eftersom jag är helt off på området undrar jag lite om lämpligt område att slå upp tältet, på kartan har jag märkt ut några platser som jag tycker ser ok ut på kartan men då jag inte vet vart man går upp på storsylen och lillsylen blir det bara spekulationer. Ni som varit där, är någon av dessa platser fina/ok?
 

Bilagor

  • Sylarna.jpg
    Sylarna.jpg
    176 KB · Visningar: 986
Hej,

Om man väljer att gå mellan fjällstationerna. Bör man då ha med sig sovsäck och liggunderlag eller tillhandahåller fjällstationerna med täcke/madrass? Om det är fullt kanske det är lättare att få plats om man inte har förbokat boende.

En annan fråga. Jag kommer gå jämtlandstriangeln i skiftet juni/juli. Finns det snö kvar då?

/Dagsvandraren

Faktum är att du inte ens behöver ha med lakan. Första gången jag gick hade jag fått uppgift om att det kostade 50kr nånting att hyra. Så var inte fallet. Kostade över 200kr/natt har jag för mig, dom flygs ju upp och ned med helikopter..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.