Första egentorkade maten uppäten - men

Åter från 2-veckors vandring med egentorkad mat för nästan hela vandringen.
Allt vad grönsaker och svamp funkade perfekt.
Kycklingen misslyckades jag med den surnade efter 4 dagar, för stora bitar antar jag. Hur stora bitar bör det vara?
Lövbiffen var lite hård, hade vi för bråttom med uppblötningen?
 
Kyckling är en känslig råvara. Förekomst av bakterier är mycket vanligt. Det innebär att kyckling skall kokas ordentligt. Därefter kan man lägga kycklingen i marinad något dygn, därefter finfördelas kycklingen i mindre bitar som sedan torkas i högst +50°C. till dess kycklingen är helt torr.
Lövbiffen kanske skulle ha blötlagts lite längre för bättre konsistens.

LarsÖ
 
Kyckling måste ändå vara pyttesmått fördelat för att kunna blötas upp - brukar vara segare än rostbiffen annars. Så hacka på - jag skulle rekommendera tärningar på drygt 5 mm.
 
Annars är det inte så dumt att torka en grillad kyckling. Passar utmärkt att göra kyckling i currysås utav efter uppblötning.
 
Håller med om att kyckling var svårt. Blev segt men med god smak. ska prova marinad och ännu mindre bitar nästa gång. Hade ca 1 cm. Grillad kyckling skulle jag av bakterieskäl undvika.
 
Jag har fått ett proffs-tips om att både långsam ångkokning, tryckkokning och vakuummarinering funkar för att få kycklingköttet mört.
Tryckkokare var väl rätt populära för ett par decennier sedan (?), så det gäller kanske att gräva djupt i mammas grytskåp.

En mindre prylgalen och nästan lika välfungerande metod skulle enligt samma källa vara att stoppa kycklingbitarna tillsammans med marinad i en tjock värmetålig plastpåse, suga ut så mycket luft som möjligt, försluta och låta dra i kylen över natten. Därefter långstekning i ugn i 70 graders värme à la tjälknöl, kvar i samma välförslutna och "lufttomma" påse, nedsänkt i en vattenfylld ugnspanna. Vattnet skall helst aldrig koka, men det är viktigt att hela köttet kommer över 65 grader. Funkar bra att lämna anordningen över natten.

OBS allt detta är andrahandstips - har inte hunnit testa själv!
 
Johanna: Var tipset förenat med påföljande torkning av kycklingen? Har själv kokat kyckling i buljong nån timme (då faller den sönder om du nyser i rummet bredvid). Men efter torkning så är den likväl lika seg.
 
Johanna: Var tipset förenat med påföljande torkning av kycklingen? Har själv kokat kyckling i buljong nån timme (då faller den sönder om du nyser i rummet bredvid). Men efter torkning så är den likväl lika seg.
Svar: ja (källan fjällvandrar själv), men som sagt andrahandsuppgift.
 
Ett alternativ till mitt tidigare inlägg är att koka kycklingen i marinaden och att därefter finfördela kycklingen inför torkningen.

LarsÖ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.