Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förslag på Tält?
- Trådstartare lusth
- Start datum
Bra tält
Hej!
Det finns flera bra fabrikat av tält.
Men när man är uppe i fjällen, (Sarek, Padjelanta mfl)
så av tio tält man ser så är 9 Hilleberg. Det finns nog en anledning till varför de flesta väljer Hilleberg.
Själv har jag två. Ett Keron 3 med möjlighet att sätta till en GT-del. Sedan i somras har jag också ett Akto.
Kan bara säga att med dessa tält kan man lita på att de står pall för det ibland mycket dåliga väder som man kan drabbas av i fjällen. Går man utanför stugstråken skall man se till att ha grejer som håller även om de kostar skjortan.
Ett tips: Titta på Utsidans annons forum.
Där hittade jag mitt Akto och sparade 1000 kr för ett mycket välskött tält.
Lycka till
Ingvar
Hej!
Det finns flera bra fabrikat av tält.
Men när man är uppe i fjällen, (Sarek, Padjelanta mfl)
så av tio tält man ser så är 9 Hilleberg. Det finns nog en anledning till varför de flesta väljer Hilleberg.
Själv har jag två. Ett Keron 3 med möjlighet att sätta till en GT-del. Sedan i somras har jag också ett Akto.
Kan bara säga att med dessa tält kan man lita på att de står pall för det ibland mycket dåliga väder som man kan drabbas av i fjällen. Går man utanför stugstråken skall man se till att ha grejer som håller även om de kostar skjortan.
Ett tips: Titta på Utsidans annons forum.
Där hittade jag mitt Akto och sparade 1000 kr för ett mycket välskött tält.
Lycka till
Ingvar
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hilleberg kan också köpas som 2:a sortering direkt från hilleberg (maila dem, ca 25% rabatt).
Billigare alternativ kan tex vara:
Vaude (från ca 3500kr 3 pers.)
Jack Wolfskin (från ca 2500kr 3 pers)
A-One (addnature säljer ut de sista av deras tält)
http://www.addnature.com/default_re...INE4&mscssid=FSSG6G77KFH08G9HURG2MV6T1EKB291E
Men det finns många andra också.
Billigare alternativ kan tex vara:
Vaude (från ca 3500kr 3 pers.)
Jack Wolfskin (från ca 2500kr 3 pers)
A-One (addnature säljer ut de sista av deras tält)
http://www.addnature.com/default_re...INE4&mscssid=FSSG6G77KFH08G9HURG2MV6T1EKB291E
Men det finns många andra också.
Kurt,
du som verkar vara Tysklandsbaserad. Tyskland tycks ju vara dränkt Jack Wolfskin-prylar. Varför? Man blir lite trött när man slår upp Globetrotter-katalogen och ser sida efter sida med fleecekläder täckta med käcka tassavtryck...
Exempel:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...eece+Lizard+Pullover&k_id=00&h_kat=Bekleidung
Inte är det snyggt, precis
Är JW bra, generellt? De är ju inte extremt billiga, och det jag sett (iofs inte så mycket, nån gtx och lite fleece) imponerar inte. Jag har försökt fråga ut min sambo, som är tyska, men hon tycks vara en av de få tyskar som inte tycker det snyggt med tassavtryck över hela tröjan...
/Håkan
du som verkar vara Tysklandsbaserad. Tyskland tycks ju vara dränkt Jack Wolfskin-prylar. Varför? Man blir lite trött när man slår upp Globetrotter-katalogen och ser sida efter sida med fleecekläder täckta med käcka tassavtryck...
Exempel:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...eece+Lizard+Pullover&k_id=00&h_kat=Bekleidung
Inte är det snyggt, precis
Är JW bra, generellt? De är ju inte extremt billiga, och det jag sett (iofs inte så mycket, nån gtx och lite fleece) imponerar inte. Jag har försökt fråga ut min sambo, som är tyska, men hon tycks vara en av de få tyskar som inte tycker det snyggt med tassavtryck över hela tröjan...
/Håkan
VauDe Mark II
Vi har ett Mark II som vi använder för cykelsemestrar på sommaren, turer per fot/cykel/kajak vår-sommar-höst och för sommarfjället. Det väger knappt 4 kg. Det har stora absider för packningen och man kan sitta raklång i mitten. Det har extra fästpunkter för stormlinor, och rejäla ögglor där man kan stoppa in stenar om det inte finns jord att fästa tältpinnar i.
Jag tycker att tältet står pall dåligt väder, om man har satt upp det ordentligt. Förra sommaren var vi t ex med om ett tredagars oväder med stormstyrka i vindbyarna och det var inga problem. Många "turisttält" såg ut som modern konst.
Tältet saknar damasker, så det är inget för vinterfjället.
Jag var inne på VauDes hemsida (www.vaude.de) och tittade. Informationen var knapphändig, bäst var den på tyska. Katalogerna brukar dock vara bättre, beställ en sådan eller kolla affärerna hemmavid.
/Stina
PS: Vi har själv funderat på ett Helsport som vintertält, främst för att det är lättare än Hilleberg. Men det svider rejält i plånboken. DS
Vi har ett Mark II som vi använder för cykelsemestrar på sommaren, turer per fot/cykel/kajak vår-sommar-höst och för sommarfjället. Det väger knappt 4 kg. Det har stora absider för packningen och man kan sitta raklång i mitten. Det har extra fästpunkter för stormlinor, och rejäla ögglor där man kan stoppa in stenar om det inte finns jord att fästa tältpinnar i.
Jag tycker att tältet står pall dåligt väder, om man har satt upp det ordentligt. Förra sommaren var vi t ex med om ett tredagars oväder med stormstyrka i vindbyarna och det var inga problem. Många "turisttält" såg ut som modern konst.
Tältet saknar damasker, så det är inget för vinterfjället.
Jag var inne på VauDes hemsida (www.vaude.de) och tittade. Informationen var knapphändig, bäst var den på tyska. Katalogerna brukar dock vara bättre, beställ en sådan eller kolla affärerna hemmavid.
/Stina
PS: Vi har själv funderat på ett Helsport som vintertält, främst för att det är lättare än Hilleberg. Men det svider rejält i plånboken. DS
Håkan K; sa:Kurt,
/Håkan
Jag skulle vilja jämföra dem med Haglöfs. I princip anser jag att ett företag som satsar på bredd förlorar spetsen och aldrig kan nå bästa kvalite. Jag har ingen erfarenhet av Jack Wolfskins tält. Deras ryggsäckar är bra (men det är också lättare att göra OK ryggsäckar jmf med haglöfs). Man kan ju också se det så att det kan vara OK att chansa med en ryggsäck, kläder kanske kängor av mera okända märken, de kan i allmänhet användas till vardags. Men man har kanske inte lika stor nytta av ett tält till vardags.
Vaude Space Explorer
Hej Martin.
Du kan titta på Vaudes Space Explorer den är förvisso bara 2-personer men vi har varit tre normal vuxna i tältet och det har fungerat mycket bra. Det är ett perfekt sommartält som fungerar lika bra på vintern. Den har snökappor på sidorna. Tältet ligger på ca: 3500kr och väger 3500g. En kommentar gällande Jack Wolfskin sortimentet som någon tar upp här.
Tyvärr är svenskarna alldeles för "blinda" att ta upp alternativa märken till de som finns idag, här i Sverige. Haglöfs verkar vara gudabenådad, varför?
Vi har startat upp en egen outdoor butik och tagit in de varumärken som står för kvalitet och ett bra prissegment, Haglöfs finns inte med på den önskelistan.Vi har själva använt Jack Wolfskin skor och kläder under en lång tid och kan vi själva rekommendera dem kan vi också sälja dem. Sen är det som alla andra tyska företag att visa modeller och färger inte passar här i Norden. Men det är enkelt, de varorna tar man inte in.
Hej Martin.
Du kan titta på Vaudes Space Explorer den är förvisso bara 2-personer men vi har varit tre normal vuxna i tältet och det har fungerat mycket bra. Det är ett perfekt sommartält som fungerar lika bra på vintern. Den har snökappor på sidorna. Tältet ligger på ca: 3500kr och väger 3500g. En kommentar gällande Jack Wolfskin sortimentet som någon tar upp här.
Tyvärr är svenskarna alldeles för "blinda" att ta upp alternativa märken till de som finns idag, här i Sverige. Haglöfs verkar vara gudabenådad, varför?
Vi har startat upp en egen outdoor butik och tagit in de varumärken som står för kvalitet och ett bra prissegment, Haglöfs finns inte med på den önskelistan.Vi har själva använt Jack Wolfskin skor och kläder under en lång tid och kan vi själva rekommendera dem kan vi också sälja dem. Sen är det som alla andra tyska företag att visa modeller och färger inte passar här i Norden. Men det är enkelt, de varorna tar man inte in.
Nog är det väl lite tråkigt att vi svenskar är så polariserade i vissa frågor, exempelvis tält och kängor. Hilleberg i all sin ära men jag saknar leverantörer av exempelvis Bibler, MSR och Marmot. Jag köpte själv ett i princip nytt Marmot Fortress på en annons här på utsidan och är kanonnöjd, även då jag tidigare använt Hilleberg en hel del. Till frågeställaren skulle jag vilja rekommendera att köpa ett begagnat kvalitetstält av något känt märke, i alla fall om man planerar att använda det under många år framöver. Som tidigare nämnt finns dock en uppsjö av diskussionsinlägg angående detta på utsidan.
MVH
David
MVH
David
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 602
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar