Förslag på Tält?

Är det någon som har något bra förslag på tällt som skall främst användas vår, sommar, höst men även lättare vintertältning.
Jag hade tänkt mig ett tält för tre personer runt 4kg och tycker att hillebergs tält är lite dyra!
Tack på förhand..
 
Bra tält

Hej!
Det finns flera bra fabrikat av tält.
Men när man är uppe i fjällen, (Sarek, Padjelanta mfl)
så av tio tält man ser så är 9 Hilleberg. Det finns nog en anledning till varför de flesta väljer Hilleberg.
Själv har jag två. Ett Keron 3 med möjlighet att sätta till en GT-del. Sedan i somras har jag också ett Akto.
Kan bara säga att med dessa tält kan man lita på att de står pall för det ibland mycket dåliga väder som man kan drabbas av i fjällen. Går man utanför stugstråken skall man se till att ha grejer som håller även om de kostar skjortan.
Ett tips: Titta på Utsidans annons forum.
Där hittade jag mitt Akto och sparade 1000 kr för ett mycket välskött tält.
Lycka till
Ingvar
 
Kurt,

du som verkar vara Tysklandsbaserad. Tyskland tycks ju vara dränkt Jack Wolfskin-prylar. Varför? Man blir lite trött när man slår upp Globetrotter-katalogen och ser sida efter sida med fleecekläder täckta med käcka tassavtryck...
Exempel:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...eece+Lizard+Pullover&k_id=00&h_kat=Bekleidung
Inte är det snyggt, precis

Är JW bra, generellt? De är ju inte extremt billiga, och det jag sett (iofs inte så mycket, nån gtx och lite fleece) imponerar inte. Jag har försökt fråga ut min sambo, som är tyska, men hon tycks vara en av de få tyskar som inte tycker det snyggt med tassavtryck över hela tröjan...

/Håkan
 
VauDe Mark II

Vi har ett Mark II som vi använder för cykelsemestrar på sommaren, turer per fot/cykel/kajak vår-sommar-höst och för sommarfjället. Det väger knappt 4 kg. Det har stora absider för packningen och man kan sitta raklång i mitten. Det har extra fästpunkter för stormlinor, och rejäla ögglor där man kan stoppa in stenar om det inte finns jord att fästa tältpinnar i.
Jag tycker att tältet står pall dåligt väder, om man har satt upp det ordentligt. Förra sommaren var vi t ex med om ett tredagars oväder med stormstyrka i vindbyarna och det var inga problem. Många "turisttält" såg ut som modern konst.
Tältet saknar damasker, så det är inget för vinterfjället.
Jag var inne på VauDes hemsida (www.vaude.de) och tittade. Informationen var knapphändig, bäst var den på tyska. Katalogerna brukar dock vara bättre, beställ en sådan eller kolla affärerna hemmavid.

/Stina
PS: Vi har själv funderat på ett Helsport som vintertält, främst för att det är lättare än Hilleberg. Men det svider rejält i plånboken. DS
 
Håkan K; sa:
Kurt,

Är JW bra, generellt? De är ju inte extremt billiga, och det jag sett (iofs inte så mycket, nån gtx och lite fleece) imponerar inte. Jag har försökt fråga ut min sambo, som är tyska, men hon tycks vara en av de få tyskar som inte tycker det snyggt med tassavtryck över hela tröjan...

/Håkan

Jag skulle vilja jämföra dem med Haglöfs. I princip anser jag att ett företag som satsar på bredd förlorar spetsen och aldrig kan nå bästa kvalite. Jag har ingen erfarenhet av Jack Wolfskins tält. Deras ryggsäckar är bra (men det är också lättare att göra OK ryggsäckar jmf med haglöfs). Man kan ju också se det så att det kan vara OK att chansa med en ryggsäck, kläder kanske kängor av mera okända märken, de kan i allmänhet användas till vardags. Men man har kanske inte lika stor nytta av ett tält till vardags.
 
Tält är en av de saker som det har skrivits hundratals inlägg om på Utsidan. Kolla på gamla inlägg så har du läsning för ett par arbetsdagar.
 
Vaude Space Explorer

Hej Martin.
Du kan titta på Vaudes Space Explorer den är förvisso bara 2-personer men vi har varit tre normal vuxna i tältet och det har fungerat mycket bra. Det är ett perfekt sommartält som fungerar lika bra på vintern. Den har snökappor på sidorna. Tältet ligger på ca: 3500kr och väger 3500g. En kommentar gällande Jack Wolfskin sortimentet som någon tar upp här.
Tyvärr är svenskarna alldeles för "blinda" att ta upp alternativa märken till de som finns idag, här i Sverige. Haglöfs verkar vara gudabenådad, varför?
Vi har startat upp en egen outdoor butik och tagit in de varumärken som står för kvalitet och ett bra prissegment, Haglöfs finns inte med på den önskelistan.Vi har själva använt Jack Wolfskin skor och kläder under en lång tid och kan vi själva rekommendera dem kan vi också sälja dem. Sen är det som alla andra tyska företag att visa modeller och färger inte passar här i Norden. Men det är enkelt, de varorna tar man inte in.
 
Nog är det väl lite tråkigt att vi svenskar är så polariserade i vissa frågor, exempelvis tält och kängor. Hilleberg i all sin ära men jag saknar leverantörer av exempelvis Bibler, MSR och Marmot. Jag köpte själv ett i princip nytt Marmot Fortress på en annons här på utsidan och är kanonnöjd, även då jag tidigare använt Hilleberg en hel del. Till frågeställaren skulle jag vilja rekommendera att köpa ett begagnat kvalitetstält av något känt märke, i alla fall om man planerar att använda det under många år framöver. Som tidigare nämnt finns dock en uppsjö av diskussionsinlägg angående detta på utsidan.

MVH
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
Joakim Ambrosson Ny vindsäck - förslag? Bo och sova 37
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.