Ny vindsäck - förslag?

Någon som har lite förslag på vindsäck? Min gamla börjar tralla på de sista sekunderna då den varit med om ett och annat..

Krav: lätt, vindtåligt (rejält vindtåligt), ska kunna sovas i, bra ventilation.

Kostnad: kosta vad det kosta vill, alla förslag beaktas!

Tacksam för svar och egna erfarenheter! Gärna både negativt och positivt, bara positivt så börjar jag fundera på var haken ligger ;)

// Jocke
 
Såg nu ett Vaude Bivi också, 910 gram fast ger ju bättre komfort. Erfarenheter?

Andra modeller av bivacktält/enmanstält i ultralätt utförande?

// Jocke
 
Om den bara skall vara för dig kan ju Hillebergs Bivanorak vara ett alternativ. Tyvärr kan jag inte länka den direkt för Hilleberg har en korkad uppbyggnad av sin hemsida (eller så är jag korkad som inte listat ut hur man kan skapa direktlänkar till deras produkter i den). Den finns iallafall under bivack produkter http://www.hilleberg.se
 
För mig är vindsäck ett mer eller mindre jättelikt örngott av vindtätt material, avsett för raster och nödbivackeringar vintertid. Har själv ett gammalt hemsytt på ca 2*2 m som väger något kilo, minst.

Jag har funderat på att ersätta detta med ett lättare och då nyttja de vindtäta och ventilerande material som finns idag, t ex Pertex Quantum. En intressant fråga är då om detta tyg håller för den här sortens användningar. Jag tror det, men det vore intressant att höra om någon har erfarenhet eller kunskap om lämpliga rivhållfastheter etc.

Jörgen
 
Det där ser mer ut som Knutby-pastorns predikantkåpa.

Jag skulle också vara sugen på en lättare vindsäck, av mer klassiskt snitt. Har under påsken nyttjat en sån där bomullspåse, och om den väger 1 kilo innan man satt upp den så väger den 2 när man tagit ned den. Bomull suger. Men, om man inte hittar någon kanske det enklaste vore att sy själv?

Note to self:
- Köpa Pertex från Shelby och sy vindsäck + vindblus
- Vinna på hästar för att kunna
- Köpa en Bivanorak i grönt (dräggel...)
 
Haha, ja, någon slags uppståndelse-kåpa ser det allt ut som ;)

Frågan är dock om man inte vill ha heltäckande skydd för ansikte också?

Finns det fler fabrikat som gör "Vaude Bivi-typen"?

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Frågan är dock om man inte vill ha heltäckande skydd för ansikte också?
Det löser man väl enklast genom att dra en kort presenning/bit av en sopsäck/annat från t ex ryggsäcken eller en buske, lutande över ansiktet så vattnet rinner av. Blir nog lite klaustrofobiskt att ligga i en säck som man drar åt även runt ansiktet...

Problemet, som någon påpekat, är att det är svårt att i spöregn på något smidigt sätt krypa in med en sovsäck i bivanoraken, samtidigt som man får av sig kläderna. Dessutom är det nog svårt att laga mat inuti den (som man kan med ett tält). Lösningen är förstås att ta med sig en tarp/motsv, men om man vill slippa släpa på ett stort skynke så kanske man kan ha någon mini-tarp (1x1 m) bara att spänna över de viktigaste delarna (ansiktet när man sover, köket när man äter, ryggsäcken när man tagit av den...)

Jag vill ha en bivanorak och testa!
 
Det finns andra tillverkare som har liknande lösningar som Vaude Bivi. Foxhole var det väl en som hette? Integral Designs har flera varianter kom jag på:
buee-xl.jpg

[Ändrat av öringen 2006-04-17 kl 12:43]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.