Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål.

Jag tror du har svårt att hitta någon GPSapp som är märkbart strömsnålare än någon annan. Två saker drar mycket ström i ditt fall: GPS och skärm. Se till att skärmen är släkt då du är ute och går och om möjligt konfigurera din GPSmobil att inte lagra position så ofta - vet inte om någon mobilapp kan styra detta.

Annars är det nog bara att bita ihopa och ladda mobilen och ev ta med extra batteri elelr laddbank för så länge du behöver.
I android OS kan du under batteri se procentuell fördelning av batteriförbrukningen, under inställningar.
Olika mobil-tillverkare har olika strömsparfunktioner, t ex på en Sony heter det Stamina.

/Patrik

Som sagt GPS och att logga spåret drar extra batteri. MIn mobil är en android. Jag tycker att googles eget program My Tracks är föredömligt enkelt att använda för att registrera spår och exportera spåret. En app med OSM-kartor är bra komplement om man vill ha offlinekarta.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips