Hej kära uteliggare, Ett av mina favoritkök är Svea. Är dock alltid lika fundersam när jag använder det, eftersom enda sättet att förvärma verkar vara att elda i försänkningen ovan på tanken!! Om man inte råkar ha en gasolbrännare på sig! Nån som har liknande eller andra erfarenheter? Med vänlig hälsning K
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förbränning Optimus svea
- Trådstartare Kristerus
- Start datum
Vad du förvärmer brännaren med är inte huvudsaken, utan att du gör det. Jag packar mina hemtorkade måltider i papper och de brukar jag med tebrev och lästa sidor ur boken till förvärmningen, så gjorde Collin Fletcher och det lär fungera för fler.
go tur
go tur
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Själv brukar jag sätta en liten tuss bomull i fördjupningen. Då får man plats med mer av förvärmningbränslet. Jag använder T-röd eller bensin till förvärmning.
pump.
jag har en pump avsedd för ändamålet som finns orginal från optimus. köpte den på fogas tror den heter midipump..lr minipump. lr så, klart värt pengarna,
man behöver ett annat tanklock och pump sen blir allt så mkt lättare =) , bara att lätta på vindskyddet o sätta pumpen mot locket o pumpa två pump.. sen på med vindskyddet o öppna vredet o släppa ut bränsle i brännaren och fördjupningen o tända sen e det som vanligt =)
jag har en pump avsedd för ändamålet som finns orginal från optimus. köpte den på fogas tror den heter midipump..lr minipump. lr så, klart värt pengarna,
man behöver ett annat tanklock och pump sen blir allt så mkt lättare =) , bara att lätta på vindskyddet o sätta pumpen mot locket o pumpa två pump.. sen på med vindskyddet o öppna vredet o släppa ut bränsle i brännaren och fördjupningen o tända sen e det som vanligt =)
Vad kostar pumpen?
Fick en pump till Lokeköket, inklusive ventillock. Ser inget behov av dylikt på SVEA.
Charmen ligger ju i att det är enkelt och funkis. Är det svalt ute kan kan förvärma tanken med att ha köket innanför skallagret ett liten stund. Sen kommer bränslet snällt upp i skålen där man kan ha lite pappersskärp till förvärmningen. Läar man bara köket under förvärmningen startar stötbrännaren snällt på första försöket.
go tur
Charmen ligger ju i att det är enkelt och funkis. Är det svalt ute kan kan förvärma tanken med att ha köket innanför skallagret ett liten stund. Sen kommer bränslet snällt upp i skålen där man kan ha lite pappersskärp till förvärmningen. Läar man bara köket under förvärmningen startar stötbrännaren snällt på första försöket.
go tur
Jag använder ett avklippt sugrör för att ta lite bränsle ur tanken. Doppar sugröret, täcker toppen med pekfingret och droppar ner bränslet i fördjupningen. På vintern gör jag dry två gånger och öppnar bara ventilen andra gången. Så lärde jag mig från farfar och det har alltid funkat bra.
En kompis till mig har virat lite kamindörrspackning (typ fiberglasrep) i fördjupningen. Det får det att brinna lite längre, men jag har inte funnit det nödvändigt.
En kompis till mig har virat lite kamindörrspackning (typ fiberglasrep) i fördjupningen. Det får det att brinna lite längre, men jag har inte funnit det nödvändigt.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg