Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015

Hej nu eller aldrig har jag bestämt mig för att jag ska bestiga Kebnekaise till hösten. Jag behöver tips på förberedelse inför detta. Har någon något bra vandrings upplägg? Vad bör jag tänka på nu när jag ska börja träna på riktigt. Tacksam för alla tips :)

Det krävs i stort sett inte att man är mer än normaltränad. (I och för sig, om du vill gå östra leden med guide får du inte vara alltför sävlig, har jag för mig.)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Viss kondition krävs om man skall gå östra leden med guide, men farten för den guidade gruppen anpassas alltid efter den långsammaste. Om du motionerar normalt (runt tre gånger i veckan) så kommer du inte ha några problem. Det man kanske bör rikta lite extra träning mot är knäna, vilket många får problem med under nedstigningen.

Går du västra leden får du förbereda dig att vandra länge, så du har mer användning av mental träning än fysiskt dito enligt mig.

Viss kondition krävs om man skall gå östra leden med guide, men farten för den guidade gruppen anpassas alltid efter den långsammaste. Om du motionerar normalt (runt tre gånger i veckan) så kommer du inte ha några problem. Det man kanske bör rikta lite extra träning mot är knäna, vilket många får problem med under nedstigningen.

Går du västra leden får du förbereda dig att vandra länge, så du har mer användning av mental träning än fysiskt dito enligt mig.

Av yttersta vikt är också bekväma skor. När jag gick västra leden hade jag stumma kängor, vilket jag fick ångra gruvligt.

För att avlasta knän rekommenderas vandringsstavar. Dessa har varit omistliga under mina fjällvandringar, speciellt i nedförsbackar.

Ont eller gott om tid?

Hej nu eller aldrig har jag bestämt mig för att jag ska bestiga Kebnekaise till hösten. Jag behöver tips på förberedelse inför detta. Har någon något bra vandrings upplägg? Vad bör jag tänka på nu när jag ska börja träna på riktigt. Tacksam för alla tips :)

Vandra mycket om du har tid. Löpträna om du har lite tid per vecka att avsätta för träning.

Bålstyrka är nyttigt och som redan sagts vandringsstavar är ovärderligt nedför branta och steniga partier.

Tack för respons. Jag känner mig genast än mer taggad. Bra tips med att jag ska träna knäna - jägarsits o knäböj är väl bra. Bålen tränar jag mycket med Yogan. Det är väl bara till att sätta igång med lite löpning, tid har jag men gud så tråkigt jag tycker det är. tips mottages om upplägg.

Om jag förstått det rätt så är det väl östra leden vi ska ta, det är väl den "lättaste" vägen.

Jag har köpt mig Haglöfs vandringskängor, de är mjuka men stabila. Har redan vandrat/walking med dem.

Västra om man inte har en pervers längtan att bli "rånad" av Stf,helt gratis men kräver lite ork. inga konstigheter bara viljan finns

Packa ryggsäcken tungt, ta med den och stavar till närmsta slalombacke eller annan ordentlig kulle. Kanske kan vara ett alternativ till löpningen. Jag tänkte testa denna metod inför årets vandring för att framförallt klara utförsbackarna bättre. Gjorde min första ordentliga vandring förra sommaren efter en del skadeproblem och det gick långsamt utför på slutet. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips