förare Klövberget

Finns det någon sådan? Varken plonk.se eller sverigeforaren verkar ha någon. Om inte, är det någon som vet vad det är för grad på diedren/sprickan längst till höger på berget (nära bilparkeringen vid bommen), som verkar vara en 2 replängers led med säkring i träd på mitten?

Eftersom det vid Klöveberget bara finns vatten längst till höger så undrar man ju om det verkligen är Klövberget du menar. Om det är Noret du menar så finns de leder som går på klippan närmst parkeringen och bommen inte i någon förare än så länge men de kommer vara med i nya stockholmsföraren. Snart snart.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hm, tror att jag menar Klövberget, för Klövbergsgrottan ligger precis där... Väntar spännt på Stockholmsföraren...

Noret är väll bara en del av Klövberget? Kommer Noret att anges som ett separat område i den nya Stockholmsföraren? Enligt mig är det samma ställe men olika väggar.

Eftersom man får åka helt olika vägar för att komma till de olika delarna, och inte kan gå emellan dem, har benämningen alltid varit Klövberget för den vänstra delen och Noret för den högra. Så blandar man inte ihop dem. Jag TROR att det kommer vara likadant i nya föraren.

Hej,

Jag har klättrat en del på Noret så jag hittar till området men var parkerar man bilen och hur går man för att komma till Klövberget?

Kopierat från gamla stockholmsföraren:
Vägbeskrivning: Enda sättet att ta sig fram till klippan är från ovan. Detta innebär naturligtvis att det kan vara svårt att hitta rätt första gången man besöker klippan. Följande beskrivning (se även områdesskissen) skall förhoppningsvis underlätta: Från Tegelbruksvägen tar man Mokärrsvägen upp för en brant backe. Efter ca 500 m svänger vägen svagt åt v medan en stig fortsätter rakt fram. Här kan man parkera. Följ stigen ca 100 m och vik sedan av på en liten stig som går upp på berget. Man passerar nära en vändplan. Vid denna viker man av åt v och går nu söderut, uppe på berget med de branta partierna och Kalvfjärden th om sig.
Gör nu inte misstaget att vika av för tidigt åt h utan fortsätt 400–500 m rakt fram innan du viker av ner mot klippkanten. Ett bra riktmärke är den lilla holmen på andra sidan fjärden. Klippan ligger mitt emot denna. Om du finner en yvig tall med en koja under ett par meter ifrån kanten har du kommit rätt. Man kan nu antingen fira sig ner eller följa den exponerade men lätta nedstigningsrampen som går ner 10–15 m th (vänd utåt) om tallen. Starten på denna är dock rätt svår att hitta. Denna nedstigning slutar vid Skamvrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips