för varma sovsäckar

Hej. Har tänkt gå mellan abisko och nikkaluokta(tält) i juli månad och de enda sovsäckarna jag har tillgång till går ner mot -5C och jag svettas bara jag ser på dom. Har ni några råd vad som kan vara lämpligt vid den här tiden av året, jag blir varm riktigt lätt skall tilläggas... räcker det t.ex. att dra över sig ett lätt fleecetäcke.
 
Helt ok

Det kan bli kallt på nätterna även i juli! Själv har jag en sovsäck med temp på -7 i sommarfjäll och visserligen kan det bli varmt någon enstaka gång, men då är det bara att öppna. Jag är inte heller frusen av mig.
 
-5 är ju inte direkt overkill. Har du otur så kan det ju vara nattemperaturer under noll grader. Om det regnar och är fuktigt och kallt kan det också vara skönt med en varm sovsäck att krypa ner i. Ligger solen på och gassar så kan du ju alltid krypa ur den och endast ha den som täcke.
Jag skulle inte förlita mig på endast ett fleecetäcke.
 
Ja, det där med fleece kanske var att ta i... jag får se vad det blir.. jag har en månad eller så på att fundera på vad jag ska förlita mig till. Jag är tacksam för svaren, är det några andra som 'vet bäst' så är det bara att haka på tråden.
 
Kan väl hake på de tidigare inläggen. Min sovsäck går till -7 om jag minns rätt, komforttemperatur. Visst, har man attans "tur" med vädret och har +15 mitt i natten, som jag hade förra sommaren på 1200 meters höjd i slutet juli, då blir det lite väl varmt. Men det var lite utanför det vanliga. Borde väl vara vanligare med frostnätter.

Peter
 
Kan säga att jag bara har en sovsäck, en Marmot dunsäck med -18 som komforttemp. Och visst kan det bli varmt när solen ligger på under morgonen men då använder jag den bara som täcke. Det är desto skönare att krypa ner i den när man är kall och frusen efter att ha stått utvadad i kallvatten i flera timmar! (Jag fiskar) Modellen har dessutom hel dragkedja vilket gör det enkelt att reglera temperaturen.
Som jag skrev tidigare tycker jag inte en sovsäck med -5 i komforttemp är att överdriva. Det är snarare en ganska normal säck för sommarförhållanden i svenska fjällen. Dessutom så brukar man ofta få ta komforttemperaturen med en nypa salt.
 
Jag använder .....

Jag använder min TNF Snowshoe som skall tåla -18 C, vilket för mig är en överdrift, utan det är snarare -5 till -10 om det ska vara komfort.

Nåväl den används även på sommarfjället, om det skulle bli för jolmigt så brukar jag reglera temperaturen inne i säcken med att öppna. Först runt axlarna räcker inte det så gör jag det genom att dra upp dragkedjan i säckens sida.

Fleecefilt kan nog funka om du är ovanligt ofrusen, men betänk att förutom låga sommartemperaturer så kan du vara blöt och däven när du skall till och koja på fjället.
 
komforttemp.

fråga från den oinvigde
komforttemp är det den temp som sovsäcken klarar för att du ska hålla dig varm? eller visar den bara att visst sov du i ex -5 men frysa det kommer du!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
emptyrings tält för varma kontinentala somrar Bo och sova 8
vastero Varma fötter Bo och sova 7
wes Varma nätter i kalla rum? Bo och sova 9
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.