Varma nätter i kalla rum?

Planerar resa i Asien under vintern. På måmga ställen blir det kallt på nätterna och eftersom hotellen inte har någon värme kommer man väl att skallra tänder under de tunna lakanen.

Är det nån som har tips om lätt och kompakt utrustning att ha i ryggsäcken som kan kan höja temperaturen? Jag tänker tex på astronfiltar ... har aldrig använt nån men idén verkar vettig?

Tacksam för alla tips!
 
och det finns oftast värme på hotellen

det är i ala fall min erfarenhet från Kina. Men de håller kanske inte svenska standard typ 20c snarare 15c. Ett tips är att køpa en filt där nere om du nu skulle anse det nødvändigt. Ett aluminiumtäcke (om det är det du menar) låter inte så behagligt...
 
Lägg de extraplagg du har med dig utanpå ditt täcka/lakan så blir det lite varmare. Går även bra att stoppa ner fossingarna i ryggsäcken om det skulle bli kallt om dessa.
 
Sovsäck

Jag skulle ta med en sommarsovsäck. Jag har haft stor glädje av min. Tar inte så mycket plats och ska du sova på "fattiga" ställen skyddar den mot solkiga lakan. Kläder känns så fattigt att lägga över sig men det går i nödfall. Detta gör jag dock mest på vintern då det kan vara ide att spara vikt på sovsäck...
//Janne
 
Tack för tipsen. Jo i t ex Indien upplevs ofta kylan värre inomhus än utomhus - antar det är fukten som gör sitt.

Astronfiltar kallades de tunna aluminiumfiltar som lanserades på 70-talet ("spinoff från rymdindustrin", hehe). Då användes de t ex för att täcka över folk vid olycksplatser, materialet reflerkterar helt enkelt den värme som utstrålas ifrån den som ligger under. Men jag har letat på webben och hittar inte något om dessa filtar. Är de borta idag?
 
wes; sa:
Tack för tipsen. Jo i t ex Indien upplevs ofta kylan värre inomhus än utomhus - antar det är fukten som gör sitt.

Astronfiltar kallades de tunna aluminiumfiltar som lanserades på 70-talet ("spinoff från rymdindustrin", hehe). Då användes de t ex för att täcka över folk vid olycksplatser, materialet reflerkterar helt enkelt den värme som utstrålas ifrån den som ligger under. Men jag har letat på webben och hittar inte något om dessa filtar. Är de borta idag?
De ska visst vara sämre än utan filt vad jag har förstått
 
astronfiltar? jag har ett antal aluminiumfiltar som säljs under namnet nödfilt, dessa reflekterar mycket riktigt värmen, och allt annat som kommer ut från en, dom är absolut täta skulle man kunna säga.

detta är fakta om dom:
* dom ÄR varma!
*dom är inge bra om man sover, man bli genomsvettig
*det funkar om man sitter under den och luftar ganska mycket, blir varmt iaf...
* dom funkar bra som reflektor.. lol ;)
 
ptte; sa:
detta är fakta om dom:
* dom ÄR varma!
*dom är inge bra om man sover, man bli genomsvettig
*det funkar om man sitter under den och luftar ganska mycket, blir varmt iaf...
* dom funkar bra som reflektor.. lol ;)

Och lär tydligen gå utmärkt att ersätta med en svart sopsäck (läste nånstans där de hade jämfört och de kunde inte direkt hitta nån större skillnad mellan svart sopsäck och sån där "filt", bortsett från hållbarheten som är lite högre på "filten").
 
Att sova i kalla fuktiga rum

Lerhus vintertid ger lätt fuktig bädd, vilket garanterat adderar till kallnattsupplevelsen. En byggfolie eller hellre ett tunnt liggunderlag under och en egen torr och tunn sovsäck gör upplevelsen inte fullt så kall. Att vädra lakan och ev filtar samt lufta rummet är andra kända lösningar men effektivast är att trycka ut fukten med eld. Elda alkohol i en stekpanna eller långpanna inne i rummet ett normalstort rum brukar kräva 2-4 dl i en rejäl brasa. Ev brandlarm etc får man ju först ta hand om....
Rymdfiltar har t ex Friluftsvaror i Malmö. Fungerar bäst under....Byggfolie är billigare, embalageplast med luftbubblor i, är bekvämare...

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.