Födosök, ätliga växter

Den finns redan en grupp för fiske och en för jakt samt en för svamp och bär så diskussioner om det kan vi ta där, i respektive grupp, men är det någon som ägnar sig åt annat födosök? Ätliga växter som du söker upp och plockar med dig eller som du räknar med att hitta på din färd och som du även plockar och äter? Vilka växter är det? Var gör du med dem? Samlar du med dig och tar hem också eller är det bara lite kuriosa under utevistelsen? Berätta!
 
Klart man gräver upp en och annan ormrot i fjällen :) eller käkar löktrav söderut (eller rullar ihop och stoppar in som snus-substitut - det bränner bra!). Tistlar, mjölkört, kaveldun osv ibland om jag orkar och går förbi.
 
Livskamraten brukar plocka fjällsyra som hon blandar med torkade och blötlagda morötter till en synnerligen aptitlig sallad.

HåkanF
 
Klart man gräver upp en och annan ormrot i fjällen :) eller käkar löktrav söderut (eller rullar ihop och stoppar in som snus-substitut - det bränner bra!). Tistlar, mjölkört, kaveldun osv ibland om jag orkar och går förbi.
Vad gör du med ormroten? Här känner jag bara till den som trädgårdsväxt. Och löktrav har jag heller ingen större erfarenhet av. Den ska finnas här men jag har bara sett den (som ogräs) i en släktings trädgård. Tistlar, mjölkört och kaveldun kräver ju lite pyssel, hur brukar du tillreda dem? Ge gärna tips om du har!
 
Livskamraten brukar plocka fjällsyra som hon blandar med torkade och blötlagda morötter till en synnerligen aptitlig sallad.
Låter gott! Här får jag nöja mig med ängssyra. Det är enkelt att hitta mycket och hacka ner i en sallad. En kompis som tog om av salladen jag bjöd på råkade titta lite närmare och utbrast: "Har du ogräs i salladen?". Då hade han redan ätit en stor portion. I salladen fanns inte bara syra utan också björklöv och maskrosblad. Mina lettiska elever blir lyriska när de pratar om "mormors soppa" som tydligen också görs på ängssyra.

Ni som långvandrar, brukar ni räkna med att hitta växter att fylla ut portionerna när ni planerar maten eller är det att räkna som en bonus? Ute på öarna har jag ganska bra koll på vad som växer och de flesta bryr sig inte så jag kan nog räkna med att skörda strandkål, fetbladsväxter, nässla eller skogs- eller gräslök och få ihop en måltid eller två. På så sätt kan jag minimera packningen. Men det är förstås en chansning och jag förbrukar inte lika mycket energi som en som vandrar hela dagen.
 
Nu växer det så det knakar i naturen! Jag har knappt handlat mat alls på flera veckor. Det finns så mycket gott och grönt att plocka och äta. Jag raljerade i en annan tråd om "orakel-appar" men den här sajten kan vara rolig att titta på om man vill lära sig mera om ätliga växter i naturen: https://www.skogsskafferiet.se/
 
Ärligt talat så har jag aldrig försökt. Vet ju redan att man inte kan hitta tillräckligt för att klara sig och bli mätt, bara kryddor och tillsatser som funkar under korta delar av året...
 
Jag brukar ta med så jag kan bli mätt men anpassar gärna maten så att den passar till svamp och blad man kan hitta. Ost t.ex kan ju ätas som den är men hittar man en god sopp att steka den med så säger jag inte nej till det liksom.
@ålänning har du några extra matiga tips på mat i naturen du som verkar ha lite koll på vad man hittar. Rötter kanske?
 
En vandrares kaloribehov kräver stora volymer grönsaker och ett ständigt tuggande, skönt att vi är byggda som rovdjur.

Ja, det är bara att titta på våra vassa huggtänder så förstår man det...

Skämt åsido, så har seaobserver en poäng i att den mat man hittar i naturen på exempelvis vandring ofta bara kan täcka en bråkdel av kaloribehovet hos en genomsnittlig vandrare. Här uppe i norr (särskilt i fjällen) har vi inga kaloririka växter som avokado, palmfrukt eller andra energirika växter som växer närmare ekvatorn. Även om man skulle råkar på ett blåbärssnår så kan man bara äta en liten mängd innan det påverkar matsmältningssystemet negativt.

Om någon på allvar lyckas fylla mer än 10% av sitt dagsbehov av kalorier under vandring i Sverige från plockade växter vill jag gärna veta vad ni plockar :)
 
Jag har inte påstått att man kan äta sig mätt (även om jag gärna skulle bevisa det för er som inte tror det!). Och jag pratar inte specifikt om långa vandringar. Återigen vill jag påpeka att man kan vara ute på olika sätt och för en eftermiddag i skogen kanske nässelsoppa eller en vild sallad räcker gott och väl. Det är nog mera en fråga om att folk inte vet vilka arter som är ätliga. Och då ska man förstås inte chansa! Sen gäller det att veta vilka växter som är fridlysta. Ta inte dem!

Känner man sina arter är det en helt annan femma. Man kan få ihop en rejäl måltid med t.ex. strutbräken men man ska vara säker på att man känner igen den och veta hur man ska tillaga den. Ärtvicker, ryssgubbe, skräppor, syror, fetbladsväxter, strandkål, kirskål och rams kan också ge ganska mycket mat. Sen finns ju lökarna: ramslök och kajp blir gott i det mesta. Och ni som vandrar i fjällen kanske kan hitta torta eller kvanne. Många lövträd har också ätliga blad eller frön, t.ex. björk, alm och lind.

Kimkim frågar om rötter, det är klart att det finns ätliga sådana t.ex. maskros, kaveldun, hässle- och knölklocka, malva, cikoria och pepparrot (som finns i princip överallt) etc. men jag brukar inte gräva efter rötter. Det räcker gott med det som växer ovan jord.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.