Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG

Vi är ett större gäng på 20-30 år som tänkte flytta ut i skogen till sommaren:D Stanna där ca. april tills - graderna börjar smyga sig på igen... frågan är nu..var skall man bosätta sig.. tanken är att bygga upp kojor och liknande som man kan sova i en längre tid. leva enkelt och i symbios"" med naturen:D ...
Vi vill kunna ta oss därifrån enkelt då en del skall jobba...vatten behöver finnas tillgängligt. Vart kan man göra detta? Någon som kan skogarna i göteborgstrakten? För det är i Göteborgs området vi vill vara...

Kärlek <3

Kan inte skogarna i Götenborg, men kom ihåg att prata med markägaren bara. bygga kojor och bo månadsvis är inte direkt allemansrätt;)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad säger kartan? Vad har ni själva för idéer? det finns ju drösvis med skogar o sjöar runt Göteborg, det är ju ingen idé att rada upp de här.

Det borde inte vara så svårt att kolla vart det ni söker finns och sen kontakta markägaren (som jag inte riktigt vet hur man vet vem det är).

Risveden är ju ett stort område med fina naturskyddade skogar tyvärr uppblandade med fula kalhyggen men det är ett område jag som icke-göteborgare tänker på..

mvh // Johannes

Slottsskogen!

Så har ni nära till puben och dans också! Bra kommunikationer är det ju med.

Nä, allvarligt. Jag rekommnderar Svartedalen utanför Kungälv. Helt underbar natur med fina små sjöar undangömda. Oerhört tyst om man även vill uppleva det.

(om man inte råkar lägga sig vid en sjö som skulle kalkbombas en kväll, djädrar vilken smäll det blev, vit blev jag också).

Du kanske skulle höra med medlem -Patric-. Han bor i trakten, har egen gård och även mark om jag har förstått det rätt. Verkar vara om sig en del och kan nog alltid komma med någon idé.

Du kanske skulle höra med medlem -Patric-. Han bor i trakten, har egen gård och även mark om jag har förstått det rätt. Verkar vara om sig en del och kan nog alltid komma med någon idé.

NEJNEJ!! INGA HIPPIES HEMMA HOS MIG!!! hahaha.. Det är svårt att få en privat markägare att gå med på ett så här stort projekt, slitaget och trycket på marken skulle bli för stort helt enkelt. Jag vet att andra liknande projekt har gjorts men då har man fått tillstånd av domänverket/sveaskog, i de fallen har man haft det som lite större projekt som varit väl genomarbetade. Jag tror man ska fråga sveaskog, även scoutorganisationer är duktiga på detta och man kanske kan göra något ihop med dom.

De här ska bli intressant att följa :)
Hoppas att ni får tag i något bra ställe.
Runt Svartedalen finns det mängder av bra ställen, de svåra blir just att
få bygga kojor och hugga ner träd.
Jag kommer gärna ut på besök med kameran i högsta hugg :)
Kanske blir jag bjuden på örtthé.............

Organiserade sällskap som ert omfattas inte av allemansrätten.
M a o ni måste ha tillstånd av markägaren. Via den ekonomiska kartan, finns på länsbibliotekens referensavdelning, finner ni fastighetsbeteckningarna i skogen. Lst och Skogsvårdstyrelsen har ägarböcker. Telefonkatalogen ger er adresser och nödiga nummer.
Hoppas ni kommer till skott och berätta gärna sen om er skogssommar här. Det är inte alltid så lätt när det regnar 14 dagar i sträck men torkvädret efteråt brukar få humöret på plussidan igen.
go tur

Det finns små grupper av människor som lever ute i skogarna och även någon sorts förening som anordnar större träffar och liknande. Läste en artikel i engelsk tidning om dessa människor och hur de klarade av den svenska vintern. Lite för mycket hippies för min del men de kanske finns i Göteborgstrakten.

Inte i närheten av Göteborg precis, men på Gotland har jag stött på en förening för borttappade skor? De bodde nog i skogen , eller stranden...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips