Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG

Vi är ett större gäng på 20-30 år som tänkte flytta ut i skogen till sommaren:D Stanna där ca. april tills - graderna börjar smyga sig på igen... frågan är nu..var skall man bosätta sig.. tanken är att bygga upp kojor och liknande som man kan sova i en längre tid. leva enkelt och i symbios"" med naturen:D ...
Vi vill kunna ta oss därifrån enkelt då en del skall jobba...vatten behöver finnas tillgängligt. Vart kan man göra detta? Någon som kan skogarna i göteborgstrakten? För det är i Göteborgs området vi vill vara...

Kärlek <3
 
Kan inte skogarna i Götenborg, men kom ihåg att prata med markägaren bara. bygga kojor och bo månadsvis är inte direkt allemansrätt;)
 
Vad säger kartan? Vad har ni själva för idéer? det finns ju drösvis med skogar o sjöar runt Göteborg, det är ju ingen idé att rada upp de här.

Det borde inte vara så svårt att kolla vart det ni söker finns och sen kontakta markägaren (som jag inte riktigt vet hur man vet vem det är).
 
Risveden är ju ett stort område med fina naturskyddade skogar tyvärr uppblandade med fula kalhyggen men det är ett område jag som icke-göteborgare tänker på..

mvh // Johannes
 
Slottsskogen!

Så har ni nära till puben och dans också! Bra kommunikationer är det ju med.

Nä, allvarligt. Jag rekommnderar Svartedalen utanför Kungälv. Helt underbar natur med fina små sjöar undangömda. Oerhört tyst om man även vill uppleva det.

(om man inte råkar lägga sig vid en sjö som skulle kalkbombas en kväll, djädrar vilken smäll det blev, vit blev jag också).
 
Du kanske skulle höra med medlem -Patric-. Han bor i trakten, har egen gård och även mark om jag har förstått det rätt. Verkar vara om sig en del och kan nog alltid komma med någon idé.
 
Du kanske skulle höra med medlem -Patric-. Han bor i trakten, har egen gård och även mark om jag har förstått det rätt. Verkar vara om sig en del och kan nog alltid komma med någon idé.

NEJNEJ!! INGA HIPPIES HEMMA HOS MIG!!! hahaha.. Det är svårt att få en privat markägare att gå med på ett så här stort projekt, slitaget och trycket på marken skulle bli för stort helt enkelt. Jag vet att andra liknande projekt har gjorts men då har man fått tillstånd av domänverket/sveaskog, i de fallen har man haft det som lite större projekt som varit väl genomarbetade. Jag tror man ska fråga sveaskog, även scoutorganisationer är duktiga på detta och man kanske kan göra något ihop med dom.
 
De här ska bli intressant att följa :)
Hoppas att ni får tag i något bra ställe.
Runt Svartedalen finns det mängder av bra ställen, de svåra blir just att
få bygga kojor och hugga ner träd.
Jag kommer gärna ut på besök med kameran i högsta hugg :)
Kanske blir jag bjuden på örtthé.............
 
Organiserade sällskap som ert omfattas inte av allemansrätten.
M a o ni måste ha tillstånd av markägaren. Via den ekonomiska kartan, finns på länsbibliotekens referensavdelning, finner ni fastighetsbeteckningarna i skogen. Lst och Skogsvårdstyrelsen har ägarböcker. Telefonkatalogen ger er adresser och nödiga nummer.
Hoppas ni kommer till skott och berätta gärna sen om er skogssommar här. Det är inte alltid så lätt när det regnar 14 dagar i sträck men torkvädret efteråt brukar få humöret på plussidan igen.
go tur
 
Det finns små grupper av människor som lever ute i skogarna och även någon sorts förening som anordnar större träffar och liknande. Läste en artikel i engelsk tidning om dessa människor och hur de klarade av den svenska vintern. Lite för mycket hippies för min del men de kanske finns i Göteborgstrakten.
 
Inte i närheten av Göteborg precis, men på Gotland har jag stött på en förening för borttappade skor? De bodde nog i skogen , eller stranden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.