Flyga med bränsleflaska

Att ha bränsleflaska med innehåll på flyget är ju inte tillåtet men hur är det med tomma flaskor?
Har någon haft problem att ta med en tom flaska? Känner någon till reglerna?


/Rickard
 

f.d@operamail.com (Fredric)

Gäst
Untitled

Jag har tagit med bränsleflaskan tom vid några tillfällen och det har inte varit några problem. Jag har inte kollat med flygbolaget till 100 % så om det finns regler så kanske man bör kolla dem. Jag har inte stött på patrull i vart fall.
 

jnmi@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Untitled

Har kollat med svenska flygbolag och flygit med tomma flaskor.
Förutsatt att flaskorna är tomma är allt OK för dem.


För övrigt så om man kollar reglerna så får man inte ens ha fylda bränsle flaskor på tåget.
LÄS DET FINSTILTA !!!
 
Kollat med luftfartsverket

Skickade ett mail till luftfartsverket och fick följande svar:


Bränsleflaskorna skall vara tomma och öppna för att kunna transporteras som vanligt gods. I annat fall måste flygföretaget undersöka och ev klassificera
som farligt gods.


/Rickard
 
Flygit med flaskor

När vi flög hem från England var det inga problem att vi hade med oss bränsleflaskor, bara vi inte hade de
i handbagaget. Huruvida de innehölll bränsle eller ej frågade de aldrig om.


/Per
 

MR

Gäst
Köksutrustning på flyg !!

Tydligen är det olika regler i olika regioner.
Flög från Kanada till Sverige i somras, och då får man inte ens ha med sig ett kök, än mindre en bränsleflaska.
Dock är det OK om utrustningen är fabriksny och oanvänd. Annars kunde det medföra mycket höga böter.
Jag hade köpt ett nytt gasolkök i Kanada, så jag tog inte så allvarligt på varningarna, men vid säkerhetskontrollen så var det stopp. De packade upp det nya köket och undersökte det noga, detta trots att det var nytt och låg i originalkartongen. När jag intygat att köket var oanvänt, så var det OK.
Då var jag glad att jag inte hade mitt gamla sotiga fotogenkök med i min packning !!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.