Flyga med bränslebehållare

Jag har fått låna ett gammalt Trangia-kök och en gammal bränslebehållare 0,5l gjord av Optimus Sweden som senare ska innehålla T-Röd.

Jag tänkte ta tåget upp till Kiruna med en full behållare (det är väl inga problem?) men jag tänkte ta flyget tillbaka sen, är det då kört att ta med behållaren som incheckat bagage om den är tom? (Det kommer säkert ligga någon droppe kvar som det brukar göra).

Jag är ganska säker på att det är förbjudet men jag vill gärna ha det svart på vitt.

Om jag inte vill slänga behållaren så är väl att skicka hem den på Posten det enda jag kan göra?
 
Jag har flugit flera gånger (inrikes) med tömd bensinflaska i incheckat bagage utan problem. Första gången frågade jag flygplatspersonalen eftersom jag hade hört rykten om att i USA får man inte flyga ens med en tömd behållare som det varit bränsle i. Svaret var att om den var tom så var det OK. Har sedan någon gång fått frågan om jag har bränsle med mej (risk för den frågan om man ser ut som en påtänkt fjällvandrare), men när jag sagt att flaskan är tömd så var det inga problem. Sen kan man givetvis aldrig vara säker....
 
Aha va bra, då kan man ju chansa.
Ser jag inte ut som vandrare så har jag garanterat misslyckats med min utrustning :)
 
Inga problem om du har din incheckade rygga och den är tom. Om dom är på det humöret kan du fråga om du kan få lite nytt innehåll i Kiruna...dom har massor av beslagtana behållare med olika brönslen och gasflaskor...:)
 
skölj ur flaskan med en skvätt vatten så att knappt luktar sprit så är det nog ingen problem, om det är några droppar vatten kvar i flaska när du sedan fyller med ny T-sprit så är heller inget problem.
 
skölj ur flaskan med en skvätt vatten så att knappt luktar sprit så är det nog ingen problem, om det är några droppar vatten kvar i flaska när du sedan fyller med ny T-sprit så är heller inget problem.

Skruvar du inte år korken superhårt så slipper mildrar du tryckändringarna på flaskan. Om du inte förstår så prova att öppna en Pet-flaska uppe i luften, skruv åt korken och se hur den ändrat form då du landat. På inrikes plan brukar man ju flyga påcirka 10 km höjd men i tryckkabin blir du "nedtryckt" till motsv cirka 2 km (kolla gärna om du har höjdmätarklocka). Däremot vet jag inte om alla bagageutrymme är trycksatta vid flygning.

/Patrik, som gillar praktisk fysik ;-)
 
Lite märkliga säkerhetsregler. Kallar man det bränsle så blinkar de röda lamporna. Men är det deodorant eller hårspray som brinner lika bra är det helt ok.
 
inte lika bra

Lite märkliga säkerhetsregler. Kallar man det bränsle så blinkar de röda lamporna. Men är det deodorant eller hårspray som brinner lika bra är det helt ok.

Jag tror inte du har exakt samma energiinnehåll i hårspray som i t ex bensin. Visst kan du sätta eld på även hårspray men vad är t ex flampunkten och energitätheten för hårspray?

Sen får du ju in med dagens teatraliska säkerhetsregler har mer hårspray än 100 ml per behållare.

Stark stråhrom ärnog hyfstat enrgitätt .... och köpt på flygplats och i försluten plastpåse är det ju OK i kabin

/Patrik
 
Blev av mes tvås saker för någar veckor sen.

1. EN tändare, låg i incheckade bagaget, var ersatt med ett papper om hur olagligt det var
2. Luft på burk. Klantigt av mig att ha det i handbagaget, men fick en lång föreläsning om att man inte fick ha det i incheckade heller

Så saker med tryck i eller med brandfarliga saker är ganska no no.

Christian
 
Visst är det märkliga regler. det tycker även jag som jobbar i branschen. Skillnaden vad avser en bränslebehållar och tex hårspray är att man VET vad hårsårayen innehåller, men i en bränslebehållare är innehållet okänt. vad avser volymer mm i handbagage så har det med att göra vilka möjligheter det finns att ta hand om brand och om olika kemikalier ombord. Därför finns tex regler om att vissa saker skall ligga i förslutna plastpåsar och finnas ligga separerade i kabinen.

Några händelser ur verkligeheten...


En dam blir fullständigt vansinnig över att inte kunna ta med sig sin skål med sillinläggning utan lock mm kvällen före julafton. =brist på förståelse på att det kan skapa obehag för andra

En pasagerare sitter under en hatthylla där plötsligt ett blysyrabatteri som en annan passagerare hade med sig läcker. Syran fräter och ger svåra brännskador och det behövdes över 1000 mantimmar för att få flygplanet i luften igen.= Bröt mot reglerna samt att säkerhetskontrollören sov på sit jobb

En passagerare smygglar med sig sina tamråttor som rymmer ombord. Pga risken att de skulle gnaga av kablar och annat togs maskinen ur bruk i två dygn. Över 2000 passagerare blev försenade innan råttorna fastnade i fällorna.: nonchalans

Listan kan desvärre göras hur lång som hellst. Inget av ovanstående var speciellt allvarliga(kunde ha blivit), men skapade stora problem för många och inte minst ekonomiska smällar



Visst är det galna säkerhetsregler. Men fundera en gång extra. det FINNS en anledning till allt. jag skakar på huvudet många gånger med utan att haja, men jag förutsätter att historien och de experter som sysslar med att godkänna och eller förbjuda et vad dom håller på med.

Det finns nog inget annat att göra än att finna sig för vårt ifrågasättande kommer inte att ändra bestämmelserna.
 
stundtals imaginär flygsäkehet

Visst är det märkliga regler. det tycker även jag som jobbar i branschen. Skillnaden vad avser en bränslebehållar och tex hårspray är att man VET vad hårsårayen innehåller, men i en bränslebehållare är innehållet okänt. vad avser volymer mm i handbagage så har det med att göra vilka möjligheter det finns att ta hand om brand och om olika kemikalier ombord. Därför finns tex regler om att vissa saker skall ligga i förslutna plastpåsar och finnas ligga separerade i kabinen.

Några händelser ur verkligeheten...


En dam blir fullständigt vansinnig över att inte kunna ta med sig sin skål med sillinläggning utan lock mm kvällen före julafton. =brist på förståelse på att det kan skapa obehag för andra

En pasagerare sitter under en hatthylla där plötsligt ett blysyrabatteri som en annan passagerare hade med sig läcker. Syran fräter och ger svåra brännskador och det behövdes över 1000 mantimmar för att få flygplanet i luften igen.= Bröt mot reglerna samt att säkerhetskontrollören sov på sit jobb

En passagerare smygglar med sig sina tamråttor som rymmer ombord. Pga risken att de skulle gnaga av kablar och annat togs maskinen ur bruk i två dygn. Över 2000 passagerare blev försenade innan råttorna fastnade i fällorna.: nonchalans

Listan kan desvärre göras hur lång som hellst. Inget av ovanstående var speciellt allvarliga(kunde ha blivit), men skapade stora problem för många och inte minst ekonomiska smällar



Visst är det galna säkerhetsregler. Men fundera en gång extra. det FINNS en anledning till allt. jag skakar på huvudet många gånger med utan att haja, men jag förutsätter att historien och de experter som sysslar med att godkänna och eller förbjuda et vad dom håller på med.

Det finns nog inget annat att göra än att finna sig för vårt ifrågasättande kommer inte att ändra bestämmelserna.


Visst finns det många välgrundade flygsäkerhetsregler ( tex avseende brännbara vätskor och tryckkärl) men av flygsäkerhetsskäl kan jag inte förstå hur man får ta med glasflaskor med starksprit från taxfree ombord - starksprit kan du sätta eld på och en avslagen flaska är ett farligt vapen.
Att flyplatsbutikerna lobbat fram tillåtelse med försluten plastpåse men i jämförelse med en tre cm lång nagelpetare i en en nagelklippare blir det lite konstiga proportioner.

Och man kan förundras över inkonsistensen vid olika kontroller, det som går igenom på ett ställe stoppas på nästa. Ju större flygplats och ju närmare central-Europa desto nitiskare kontroller är min erfarenhet.

En annan episod på en mindre flygplats i norra Sverige. Jag har checkat in, passerat metalbågen och sitter och vänta "vid gate". Då blir jag ombed att komma tillbaka och gå igenom metalbågen igen, de hade glömt slå på den då jag passerade första gången.

/Patrik, som alltid undrar vad kontrollanten ser då han/hon ser då min laptop öppnas och stängs
 
Visst finns det många välgrundade flygsäkerhetsregler ( tex avseende brännbara vätskor och tryckkärl) men av flygsäkerhetsskäl kan jag inte förstå hur man får ta med glasflaskor med starksprit från taxfree ombord - starksprit kan du sätta eld på och en avslagen flaska är ett farligt vapen.
Att flyplatsbutikerna lobbat fram tillåtelse med försluten plastpåse men i jämförelse med en tre cm lång nagelpetare i en en nagelklippare blir det lite konstiga proportioner.

Och man kan förundras över inkonsistensen vid olika kontroller, det som går igenom på ett ställe stoppas på nästa. Ju större flygplats och ju närmare central-Europa desto nitiskare kontroller är min erfarenhet.

En annan episod på en mindre flygplats i norra Sverige. Jag har checkat in, passerat metalbågen och sitter och vänta "vid gate". Då blir jag ombed att komma tillbaka och gå igenom metalbågen igen, de hade glömt slå på den då jag passerade första gången.

/Patrik, som alltid undrar vad kontrollanten ser då han/hon ser då min laptop öppnas och stängs

beträffande spriten ombord: Helt rätt fullständigt åt h...e som det är nu. Gissar att det endast är marknadsmässiga mammonkrav och inte säkerhet som styr detta. Tyvärr...sorgligt. dessutom kostar det ca 500kg(ca 600L) bränsle att frakta den förbeställda spriten ned och hem till kanarieholmarna bara för att politiker bestämt att kunden inte lika gärna kan hämta sin sprit och väskan samtidigt vid hemkomsten....inget vidare för miljön!

Beträffande kontroller: Bara skaka på huvudet...gissar att den listan kan göras låååång
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo94 flyga med gas Kök och brännare 61
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2

Liknande trådar


Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg