Flyg in i Sarek?

• Trådstartare simon.ekdahl@home.se (Simon)
  • Start datum

simon.ekdahl@home.se (Simon)

Gäst
Undrar om någon kan tipsa mig om flyg i Sarek. Jag skulle vilja vandra Rapadalen i sommar men har inte tillräckligt med tid för att gå in och ut ur dalen. Målet med vandringen är att ta sig in i Rapaselet och spana in några tunga älgtjurar. Går det flyga in och landa på tex. Bierkjaure? Får man överhuvudtaget landa inne i Sarek?

Landningsförbud

Det är i princip landningsförbud i Sarek. För en vanlig fjällvandrare görs definitivt inget undantag.
Det gäller alltså att hitta en landningsplats just utanför parkgränsen. Aktse är ett alternativ om du vill gå nere vid Rapaälven. Uppe på höjderna nära Skierfe är en annan möjlighet. Närmast till selet är det nog från parkgränsen en bit söder om Sitojaure. Dit har jag flugit helikopter en gång från Sjöfallet. I Kvikkjokk finns också en flygbas.

Lycka till
/Tore

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

hoga.berg@mailexcite.com (Andreas von der Heide)

Gäst
Det är färden som gör målet värt

Ta dig tid! Om du inte kan - planera om.

Just anmarschen är ofta det som blir höjdpunkten. Genom att söka "genvägar" ställer man kropper ur synk. Att lunka på, äta mil och bära är bland det mest meditativa en människa kan ägna sig åt.

Under alla mina vandringar och expeditioner har jag bara "genat" och flugit helikopter en gång och då av en mycket speciell anledning.

Rapadalen och älgarna finns kvar. Besök dom någon gång när du har tid i stället. Längta och lockas ett år eller två och din upplevelse kommer att bli så mycket större.

pex8@hotmail.com (Pex)

Gäst
Tips!

Det är inte "i princip" landningsförbud i Sarek. Det ÄR landningsförbud!

Hursomhelst.
Ett tips om du vill snabbt in i Rapadalen är att åka till Tjåmotis och sedan ordna skjuts upp till bron över Sitoätno. Därifrån är det ca en mil på traktorväg upp till båtbryggan vid Laitaure. Gör upp med Stugvärden i Aktse om skjuts till Nammatj.

På detta sätt är du i Rapadalen första kvällen, och har en dag upp till Rapaselet.

mvh

Pex

Anonym från gamla forumet

Gäst
Helt rätt!

Mycket bra talat. Håller helt med dig.

simon.ekdahl@home.se (Simon)

Gäst
tack!

Tack ska ni ha för era tips!
Jag har funderat tidigare på vad som egentligen händer där BD10 tar slut österut, nu vet jag :) Det känns ju dock lite osäkert det där med "ordna skjuts" men det funkar säkert. Är det någon som har en gällande prisuppgift på bil- och båtfärd den vägen? Går det båtar från bryggan vid cykelledens slut som utmärkt på kartan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips