Flugor i munnen...?

Som någon sa, i motorcykelsammanhang:

Lyckliga motorcyklister har flugor på tänderna ;)

(Det var väl före integralhjälmarnas tid, så det funkar väl bra även för de flesta cyklister, fånigt leende för att det är kul att hoja i skogen?!)
 
Nja, inte bara före integralhjälmar.. Utan snarare vad du kör. Tillhör man dem som åker bakåtlutat, dvs custom, så kan man ju inte ha integralhjälm.. passar sig helt enkelt inte. :)
 
Kombinationen, sommar, djur på bete och flugor hör ihop. Hoja bara när det är myggfritt så slipper ni det problemet.
 
Givetvis gillar inte jag att få insekter i mun, jag gillar ens inte när man får knott och flugor i ögonen eller när skalbaggar träffar ansiktet, det är därför jag funderar på att köpa en mask.

Munskydd har även andra fördelar, vissa masker är anpassade för att filtrera föroreningar vilket även är bra om man cyklar på grusvägar där bilar och traktorer drar upp mycket damm eller när man cyklar när det är mycket pollen ute eller när det plogas på åkrar utefter de vägar man cyklar på. Men masker med filter har nackdelen att man måste köpa nya filter hela tiden. En till fördel med en mask är att man slipper fartvinden, detta låter kanske lite löjligt, men har man som jag lite astma så känns det obehagligt att andas genom munnen när det blåser.

Just nu har jag ingen mask men jag tänker att köpa en, men jag har inte hittat några tester som talar om hur de olika maskerna är och vissa masker ser för varma eller obekväma ut. Sedan kan man ju se lite udda ut om man är ute i solen 12 timmar och sedan märker att man är solbränd och fått ett avtryck av masken :-D

Just nu kör jag cowboy stilen med en halsduk (scarf) när jag cyklar där jag vet att det ofta finns mycket flugor.
 
Att svälja dom är oftast lättast. Det är min erfarenhet från mtb/landsvägsracer/löpning. Att spotta ut kräver mer insats. Spola munnen med vattenflaskan är ett bra alternativ, om situationen tillåter. Annars: Svälj och gå vidare ;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.