Flugor i munnen...?

Hallå!

Jag är väl kanske bara en grönis som inte fattar att det bara är att svälja, men jag tycker det är ÄCKLIGT att få flugor i munnen. Funderar på ett munskydd i myggnät...?:) Bara jag som har problem med det här?
 
Flugor

har jag inte råkat ut för men väl lite mindre insekter som ibland kan samlas över stigar och vägar när det är varmt och inte så blåsigt. Vattenflaska på cykeln och skölja ur munnen är väl det jag gör.

Att cykla med stängd mun funkar inte om man har bråttom. Jag försöker hålla munnen lite nedåt när jag råkar ut för detta. Rejäl mustasch kanske skulle funka?

Thure
 
Hallå!

Jag är väl kanske bara en grönis som inte fattar att det bara är att svälja, men jag tycker det är ÄCKLIGT att få flugor i munnen. Funderar på ett munskydd i myggnät...?:) Bara jag som har problem med det här?

Jag tror att dem flesta som färdas med helt eller delvis öppen mun genom områden med flygfän får hela eller delar av munnen fylld av dessa kryp.
Du behöver absolut inte oroa dig att du skall vara ensam med detta fenomen.

Jag tror att det finns minst två alternativ till lösning:
1) Stäng munnen.
2) Skaffa någonting som täcker munnen.

Du kan väl göra någon/några tester kring detta och återkomma med svar i forumet, jag tror personligen att det är många som funderar kring detta men inte har en aning hur dem skall lösa det ?

/Anders
 
Jag brukar spotta ut dem ;).

Insekter i mun och näsa inträffar ju både vid cykling och andra
aktiviteter och jag tycker att separata skydd verkar onödigt krångligt...

Thures förslag att också skölja munnen är utmärkt om spottande inte räcker...

//Johan
 
Jag brukar spotta ut dem ;).

Insekter i mun och näsa inträffar ju både vid cykling och andra
aktiviteter och jag tycker att separata skydd verkar onödigt krångligt...

Thures förslag att också skölja munnen är utmärkt om spottande inte räcker...

//Johan

Då borde vi kunna utöka listan:
1) Stäng munnen.
2) Skaffa någonting som täcker munnen.
3) Spotta ut dem

Finns det fler alternativ på denna intressanta och viktiga och svårlösta fråga som vi kan delge världen ?!
 
Jo jag spottar åxå ut dem... ;) men är irriterande å en del fastnar i halsen... Verkar som dom flesta nog inte bryr sig. Men tror jag ska testa nått iaf... återkommer med vad.
Mustach... ja skulle kanske kunna funka, dessvärre tror jag inte det skulle klä mig vidare bra...
 
Jag har faktiskt inte hört talas om någon som använder skydd....oftast går det ju att spotta ut, men visst har det hänt att man svalt en o annan insekt....som man helst inte vill veta vad det var för något ;)

Värst är nog ändå när det fastnar nåt kryp nere i halsen.. :-I ..som varken vill upp eller ner..
 
Mm, just en sån som liksom sitter i halsen...

Känns som ja e lite känslig :)
Kanske pga att gårdagen var i synnerhet flugtät...
 
Så länge det inte är getingar är det väll inga problem. Bara att spotta/svälja.
Getingar har jag ännu bara fått under hjälmen och innanför tröjan (ytterligare en anledning att ha en hyffsat tajt tröja)
 
Rent spontant tänker jag på munskydd. Dessa kan man köpa på apoteket. Eller känner man någon inom vård och omsorg så kan man kanske få en för att testa.
Eller bara suck it up....
 
haha isnt it the worst... you are stomping a climb, burning calv muscles, burning lungs and all of a sudden a fly gets in there...

if it helps at all it does get easier to accept, I find that a small fly in my eye is MUCH worse to deal with.. but a helmet, eye protection and a breathing mask feels a bit overworked?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.