Flerbränsle-brännare till Trangia

Jag börjar tröttna på halvfulla gastuber som jag inte vill ha med i packningen och funderar på att satsa på fotogen eller bensin istället till mitt Trangia.

Vad finns det för olika brännare som klarar fotogen i Trangia?
Finns det reparationssats att köpa till dessa?
Någon brännare som är att föredra eller bör undvikas?
Eller jag kanske ska överge mitt gamla slitna Trangia 25 då jag mest kommer laga mat ensam framöver?

Varför just fotogen är att det är smidigt med samma bränsle som t.ex en fotogenlykta.
Går det köra med paraffinolja/lysolja i brännaren? Sämre effekt mot riktig fotogen?
 
trangia säljer själva en multibrännare, det är samma som optimus nova. Sen går nästan vilken brännare som helst att sätta i ett trangia, antingen med trangias egen adapter, eller med nåt hopasnickrat. har sett brännare från både optimus, primus och msr i trangia.. sök här i forumet eller på resten av nätet...
 
Optimus nova är nästan lika reglerbar som gaskök tack vare sin koppbrännare (reglernålen är mitt i hettan i foten av brännaren och reglerar redan gasad bränsle, ej vätskeflöde)

Optimus säljer också fästbygel för nova till Trangia förutom den 'färdiga' trangia (optimus) MF-köket. dock den bygeln jag fick med när jag köpte optima var för en äldre modell med smalare hål så jag var tvungen att borra upp den - mao. helt smärtfritt var det inte att få till detta.

Skall det vara helt strulfritt för trangian så köp den färdiga trangia MF-brännaren

för primus koppbrännare-kök så får man göra en egen lösning.

andra märken av kök så får man göra egna adaptrar och personligen skulle jag undvika alla andra kökskonstruktioner förutom de med koppbrännare då tex. förgasarrör som går i lågan kommer ha problem med gasgenereringen när man eldar med lite låga för långkok tex.

Se tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54984 så inser man att det kan vara väldigt känsligt att få förgasarör att fungera bra i alla lägen - koppbrännaren med design i början av 1900-talet med flänsar i roten av lågan både vid väldigt liten låga och på maxlägen verkar vara extremt robust konstruktion med stor reglerdynamik i jämförelse.
 
det var som fasen - för inte så länge sedan så avrådde man primus för att den kunde smälta vindskyddet...

med andra ord så är det andra faktorer (sammarbetsmässiga eller ekonomiska ?) som styr vad som rekommenderas eller inte... kanske också att det går att köra gas på primus brännaren också.

det spelar nog inte så stor roll vilket i det här läget då både primus och optimus nova brännaren är av kopp-typ och arbetar på samma sätt.
 
KAP Arctic...

Vad finns det för olika brännare som klarar fotogen i Trangia?
Optimus hattbrännare är det sedan decennier beprövade svaret för att köra fotogen i Trangia, såväl 25 som 27...
Och du, den brinner tyssst...

Finns det reparationssats att köpa till dessa?
Ja, naturligtvis. FOGAS har allt du någonsin kan komma att behöva för din Optimus hattbrännare...

Någon brännare som är att föredra eller bör undvikas?
Optimus hattbrännare är att föredra... Övriga låter mycket mer, så de bör undvikas... ;)

Eller jag kanske ska överge mitt gamla slitna Trangia 25 då jag mest kommer laga mat ensam framöver?
Nej, varför det? Det var just ett gammalt Trangia 25 som var grundstommen i ett KAP Arctic...

Varför just fotogen är att det är smidigt med samma bränsle som t.ex en fotogenlykta.
Låter klart vettigt i mina öron; en tyssst Optimus hattbrännare och en (nästan lika) tyst Optimus stormlykta.
Livet väser väl ibland... :)

Går det köra med paraffinolja/lysolja i brännaren? Sämre effekt mot riktig fotogen?
Det går bra det med, jag har läst om mystisk diesel samt t.ex. JetA1 m.fl. bränslen som i knipa har fått ersätta prima ESSO Blå lysfotogen i Optimus hattbrännare - helt utan anmärkning. Men, i seriös kyla skulle jag hålla mig till Blå...
Effekten är 'tillräcklig' - precis som hos en annan kvalitetsledare: Rolls-Royce.
 
Underbart, massa trevlig läsning.

Denna optimus fotogen-hattbrännare tror jag en bekant till mig körde med när vi var aktiva för 10 år sedan. Mycket trevlig brännare. Går de att köpa fortfarande? Var?

Jag gillar trangias vindskydd som möjliggör matlagning i lite blåst utan att behöva bygga massa knepiga vindskydd. Sen är det väldigt sällan jag bara kokar upp lite vatten för en påse torrfoder utan lagar oftast riktig mat. Då är det trevligt med reglerbar låga, många kastruller men det går åt en hel del bränsle. Jag är oftast bara ute över en helg vilket möjliggör att man kan ta med sig mycket god mat och bekvämligheter.
 
Intressant att Trangia sadlat om.
MagArne, Optimus Nova funkar utmärkt med fotogen och andra petroleum bränslen och du är inte ensam om att undra var man kan köpa ett KAP.
Polar300 upp till bevis!
;)
 
Nja, man blir nog tvungen att bygga ett själv med en reservdelsbrännare från FOGAS m.fl.
Men såvitt jag vet finns hattbrännaren fortfarande som reservdel till bland annat båtköken?
Och Trangia-25:an hade han ju redan...
 
Hej,

jag vill bara poängtera att det inte rör sig om standard Primus OmniFuel som nu säljs som Trangias multifuelbrännare. Vi avråder fortfarande från att montera in OmniFuel i Trangias vindskydd eftersom inte syretillförseln till brännaren kan säkerställas. Att vissa aluminiumdelar kan smälta när man monterar in det stämmer (om man gör det på ett klantigt sätt) men framför allt får man väldigt höga värden av koldioxid och kolmonixd, vilket naturligtvis är förenat med livsfara om man sedan använder köket på detta sätt i tältets absid.

Med vänliga hälsningar

Niklas Lagström | Product Manager | Primus AB
 
Senast ändrad:
Mängden koldioxid är alltid kopplad bränslet och hur hårt man drar på, då där är det samma förhållande som alla andra kök. Vill man ha så lite koldioxid som möjligt så borde man hålla sig till gasol och då helst propan då den har mest väte (blir vatten) relativt dess kolmängd. sedan att köken förmodligen inte är godkända för att hantera fulltryckstuber med ren propan är en annan sak...

Kolmonoxiden är däremot intressant och är inget 'problem' man skall negligera/underskatta.

faran är störst när grytan är alldeles för nära intill brännarkoppen (brännaren inte tillräckligt lågt monterat i trangian) och kyler förbränningsgaserna innan de har brunnit ut tillräckligt.

Av den litteratur jag läst hittills så minskar de flesta kök CO-avgivandet rejält på att grytan höjs ca 2.5 cm högre än den normala för köket medföljande standardhöjden - dock ökar kraven på fungerande vindskydd ganska drastiskt också
 
Nja, man blir nog tvungen att bygga ett själv med en reservdelsbrännare från FOGAS m.fl.
Men såvitt jag vet finns hattbrännaren fortfarande som reservdel till bland annat båtköken?
Och Trangia-25:an hade han ju redan...

Det förklarar saken!
Var någon från vårt grannland i öster som tipsade om just detta.

1251657710-Adapterit_e.jpg


Frågan är bara vad kostnaden blir för en ny brännare, pump, slang, flaska och de två adapters som behövs för att man skall få ner det i Trangia 25?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Flerbränsle vs gas Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...