Flerbränsle-brännare till Trangia

Ang Trangia Nova eller Multifuel X2

Känns som det kostar mer än det smakar att bygga ett eget kök

Trangias egna kitt verkar ju gå att hitta hyfsat billigt. Men det var väl en uppdatering på G? Detta kanske är detta det gamla?
http://www.wild-outdoorlife.se/1239.asp

Kolla bara vilken årsmodell det är innan köp. På tidiga modeller (före 2004?) var det lite barnsjukdomar med främst med pump och bränsleslang. Kan du få tag en senare modell så har du en toppen brännare som i mina ögon är vida bättre än den nya från Primus som pga att reglaget sitter på pumpen har svårreglerad låga.
 
Hej,

jag vill bara poängtera att det inte rör sig om standard Primus OmniFuel som nu säljs som Trangias multifuelbrännare. Vi avråder fortfarande från att montera in OmniFuel i Trangias vindskydd eftersom inte syretillförseln till brännaren kan säkerställas. Att vissa aluminiumdelar kan smälta när man monterar in det stämmer (om man gör det på ett klantigt sätt) men framför allt får man väldigt höga värden av koldioxid och kolmonixd, vilket naturligtvis är förenat med livsfara om man sedan använder köket på detta sätt i tältets absid.

Med vänliga hälsningar

Niklas Lagström | Product Manager | Primus AB

Det skulle vara intressant att eta exakt vilka skillnader som finns mellan Omnifuelbrännaren och X2-brännaren.

För mig som äger både ett Omnifuel och en sådan "kopp" adapter som X2-köket förefaller sitta i, så ser det ut som ett Omnifuel monterat i en Novaadapter. Den enda skillnad jag kan se på bilderna är att kontrollvredet är borta på X2-modellen.

Eller är det andra skillnader som påverkar funktionen/kolmonoxid ???

//Johan
 
Det skulle vara intressant att eta exakt vilka skillnader som finns mellan Omnifuelbrännaren och X2-brännaren.

Utan att få in exakt på vad det är som skiljer de två brännarna åt så är det bland annat följande:

* X2-brännaren har lägre effekt genom mindre munstycken, vilket leder till en bättre förbränning inne i Trangia vindskydd. Dessutom är det bara två munstycken i stället för tre. (0,32 mm för gas och bensinliknande bränslen samt 0,28 mm för fotogen och i nödfall även diesel.)
* X2-brännaren har en annan flammspridare för att bättre passa till Trangias grytor.
* X2-brännaren har som ni redan påpekat inget reglage för finjustering av lågan.

Mvh

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB
 
Utan att få in exakt på vad det är som skiljer de två brännarna åt så är det bland annat följande:

* X2-brännaren har lägre effekt genom mindre munstycken, vilket leder till en bättre förbränning inne i Trangia vindskydd. Dessutom är det bara två munstycken i stället för tre. (0,32 mm för gas och bensinliknande bränslen samt 0,28 mm för fotogen och i nödfall även diesel.)
* X2-brännaren har en annan flammspridare för att bättre passa till Trangias grytor.
* X2-brännaren har som ni redan påpekat inget reglage för finjustering av lågan.

Mvh

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

Tack för snabb respons! Om jag har förstått rätt så är det alltså, förutom reglaget, flamspridaren och avsaknaden av 0.45-munstycke som skiljer dem åt? Mitt Omnifuel har ju också 0.28 och 0.32-munstycken om jag inte tar fel...

Eller är det ngt annat med munstyckena..?

Hälsning,

//Johan
 
Tack för snabb respons! Om jag har förstått rätt så är det alltså, förutom reglaget, flamspridaren och avsaknaden av 0.45-munstycke som skiljer dem åt? Mitt Omnifuel har ju också 0.28 och 0.32-munstycken om jag inte tar fel...

Eller är det ngt annat med munstyckena..?

Hälsning,

//Johan

Jag svarar på mitt eget inlägg eftersom jag nu är övertygad om att mitt Omnifuel (förutom 0.45) har 0.37 istället för 0.32-munstycke.

Skulle vara intressant att veta om munstyckena skiljer sig åt på något annat sätt...

//Johan
 
Här ser man klart att designen på nya brännaren är anpassad för trangias driftförhållande och effektnivå (novan har varit lite klenare än omnifuel i effekt och därför kunnat säljas till trangia och ändå klara CE-normerna) och samtidigt 'rättat till' lite dumheter som Novan lider lite av bl.a. lite för stor brännardiameter för att fungera med bra verkningsgrad i Trangia 27:s smalare grytbottnar.

Dock - inte för att jag provat ännu - men att ta bort regleringen vid brännaren kommer att klart försämra lågregleringen i jämförelse med Novan och frågan är om det är en 'allt eller ingen'-brännare eller om det fortfarande går att småkoka med denna lösning.

Hur eller hur så kommer det vara en fördröjning mellan reglering på kran vid behållaren och lågrespons då slangen är alltid smula fjädrande hur stålspunnen den än är (speciellt när den bli äldre - det vet alla som har hållit på med bromsledningar...) och ackumulerar mer bränsle vid högre tryck och denna ackumulerade mängd bränsle måste brinna undan innan den nya inställningen till svagare låga stabiliserar sig.

Ser gärna en recension i det avsenden mellan nya köket och Novan/gamla trangia MF - det var nämligen den närmast gasolbrännarliknande reglerbarheten som imponerade på mig på Novan då jag innan hade uppfattningen att bensin/fotogenköken var av "allt eller ingen-typ".
 
Senast ändrad:
(klipp)

Hur eller hur så kommer det vara en fördröjning mellan reglering på kran vid behållaren och lågrespons då slangen är alltid smula fjädrande hur stålspunnen den än är (speciellt när den bli äldre - det vet alla som har hållit på med bromsledningar...) och ackumulerar mer bränsle vid högre tryck och denna ackumulerade mängd bränsle måste brinna undan innan den nya inställningen till svagare låga stabiliserar sig.

Ser gärna en recension i det avsenden mellan nya köket och Novan/gamla trangia MF - det var nämligen den närmast gasolbrännarliknande reglerbarheten som imponerade på mig på Novan då jag innan hade uppfattningen att bensin/fotogenköken var av "allt eller ingen-typ".

jag tror att ventilen på pumpen är viktigare än slangen i detta avseende. MSR XGK har ju ett stålrör men saknar ändå i princip en vettig reglering av lågan.

När jag kör omnifuel nästa gång så ska jag testa att bara skruva på pumpventilen. Ska bli intessant :).

//Johan
 
Att reglerventilen sitter i slutet av förgasningsdelen eller i gasströmmen efter förgasningen tror jag är det viktigaste om man skall ha god reglering.

Att stabilt reglera flöde i vätska innan förgasning är nog närmast omöjliga med nålventiler med försvarbar tillverkningskostnad då flödet är typ 1/100-del av gasvolymen som går till munstycket och följdaktligen också blir väldigt förorenings-känsligt med stopp och annat...
 
Nån som testat X2?

Som så många andra vill jag uppdatera mitt Trangia, men inte med sånt som krånglar. För mig som hittills nöjt mig med T-sprit och kompisens Whisperlite är detta med kopp-brännare resp. rör förgasare okänd terräng. Men eftersom jag gillar robusta konstruktioner har jag två frågor:

1. Är Trangias nya multifuel X2 av den robusta kopp-brännartypen?

2. Har någon testat X2 i Trangia och i så fall med vilket resultat?


Tack / mgus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Flerbränsle vs gas Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.