Flerbränsle-brännare till Trangia

Hattbrännare

är ju tystare men det är krångligt att bygga ihop delar för att få en KAP-liknande lösning. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta på en hatt på en koppbrännare. Den här lösningen http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/OmniDawg.html finns till flera olika brännare bl a Nova och Omnifuel. Nån som testat? Är det så bra som antyds i texten så kan det vara ett sätt att kunna ersätta mitt gamla KAP-kök.

Nån som har en sådan och kan recensera?

Torbjörn har du någon uppfattning om riskerna för kolmonooxidgenerering i hatt respektive koppbrännare?

Thure
 
Kul att

det kan bli hype i tryckköksbranschen. Nej jag har inte koll på priserna men lite intresserad av om det blir ett tyst och bra kök. Därför vore en objektiv bedömning från någon som testat intressant.

För en sån här hantverksmässigt framställd produkt blir kostnaden hög.

Thure
 
Jag har X2 sedan i vårvinter, kör det i ett Trangia 25 med titan kastruller, jag köpte X2 för att få bättre effekt vintertid.

Förutom att jag tycker den generellt fungerar bra så har jag också gjort några jämförelser mot trangias gasbrännare, en vid plus 15 grader och en vid minus 1 grad. Totalt har jag bränt cirka en liter bensin under vårvintern utan problem.

Jag har dock inga jämförande tester vare sig med fotogen eller mot andra bensinbrännare.

När jag gjorde de jämförande testerna så hade jag båda gångerna en skapligt full 450 grams PowerGas tub för gasolen och körde med miljöbensin från OKQ8.
Vare sig bensin eller gasoltuben värmdes utan den stod/låg direkt mot marken eller snön.

Tiden jag tog var från att jag ställde en gryta med en liter vatten på köket som då redan var tänt och körde med full effekt.

Vattnet jag värmde kom i båda fallen från en sjö och det borde hålla ungefär samma temperatur som luften.
Jag kylde även ner hela köket mellan testerna.

Test 1, +15 grader i luften, skugga
Trangias Gasolbrännare, ca 4 minuter 30 sekunder
X2 med Gas, ca 5 minuter
X2 med Bensin, ca 6 minuter 30 sekunder

Test 2, -1 grad i luften, skugga
X2 med Bensin, ca 8 minuter
X2 med Gas, ca 12 minuter

Utöver skillnaden i effekt så är det ju några andra mer eller mindre uppenbara skillnader också. Gas behöver ingen förvärmning, ljudnivån är högre på X2 och en gasoltub går ganska bra att förvärma.
Därför hänger X2'an med i min packning enbart när jag förväntar mig att temperaturen håller sig under nollan större delen eller hela resan, innan X2 förlitade jag mig på Tenol, långsamt men tyst och säkert.

/Urban
 
Det är mer eller mindre full fart. Jag gissar dock man kan få till en svagare låga (som med de flesta andra liknande brännarna) om man trixar med trycket i behållaren, inte pumpar så mycket inledningsvis, jag har inte experimenterat med det dock.

Skall också sägas att de kokningstider jag angav är med utan lock på grytan, så de skall inte ses som snabbaste kokningstiden på ett trangia utan bara jämförande tider mellan brännarna.

/Urban
 
Varning för gamla optimus-nova insatsen

Känns som det kostar mer än det smakar att bygga ett eget kök

Trangias egna kitt verkar ju gå att hitta hyfsat billigt. Men det var väl en uppdatering på G? Detta kanske är detta det gamla?
http://www.wild-outdoorlife.se/1239.asp


Vill passa på att varna för gamla Optimus Nova. Har haft ett under ca 5-6 år, men fick som tur var skiten stulen, skönt!

-Ventilen mellan pump och slang strular ofta, låser inte ordentligt när man tar bort slangen=bensin på fingrarna och annat

-lågfördelaren eller vad det heter lossnar hela tiden och man tappar bort den

- fodralet är ett skämt, man har nog tatt ett fodral från något annat. passar inte bra..

-Munstycket har vid 2 tillfällen fastnat i köket, antagligen felkonstruktion/fel metaller (körde med rena bränslen så det sotade inte fast.) Fick inte loss skiten i fält eller hemma; gigantisk skruvmejsel+skiftnyckel!- reklamationer

-Om du använder skitigare bränslen kommer den magnetiska rensnålen att gegga fast bra fort- kasst system!

Det enda som är bra med det är att pumpen är i metall.

Om ni ändå ska köpa ett, se upp för den gamla nova-trangia-adaptern, bricka med bockad plåt -helt värdelös. Köp istället trangias koppmontering- finns som reservdel om ni har ett nova redan (skulle skaffa ett separat nova och denna reservdel så kan man vara utan vindskyddet om man vill när ni tröttnat på trangiat.
 
Trangia gasbrännare

Hej på er, är ny på detta forum så om detta hamnar fel får ni ursäkta mig.
Är tekniskt intresserad och läste någonstans att skillnaden mellan MSR gas brännaren (Windpro) och bensin brännaren (Simmerlite) bara var pumpen och flaskan ? ? Jag har även noterat att Primus Gravity EF (gas) och Gravity MF(Multifuel), ser likartade ut, min fundering då är kan man köra Trangias gasbrännare på bensin om man skaffar pump och flaska ?? Lite mekning kanske behövs ?? Jag skall inte göra detta men är intreserad av vad i skillnaderna består ?? Jag mistänker att jag är ute och cyklar nu men det vore intresant att få skilnaderna förklarade .
MVH. HPP.
 
Angående skillnaden mellan Primus Gravity EF och Primus Gravity MF, så är det olika munstycken för gas, bensin och fotogen (finns som reservdel). Dessutom har MF-varianten en förvärmningskopp, som dessvärre inte går att beställa som reservdel - enligt Primus support!

Förvisso har Primus Gravity EF en Piezo-tändare, men den piezotändaren smälte tredje eller fjärde gången jag använde mitt Primus Gravity II EF-kök.:(
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Flerbränsle vs gas Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.