Fler med problem i fjällen

En sak förvånar mig, när man vandrar eller paddlar ihop med nån annan, hur kan man då "komma bort" från varann? Är det inte det som är meningen att man ska hålla ihop eller är det nån j*vla tävling om vem som kommer först till målet?

*tar mig för pannan*

Det är så enkelt som när min polare avvek från vår överenskommelse att vi skulle ha ögonkontakt. Han tog en annan väg för att komma igenom svår terräng, sen borta. Ca 1.5 timmar senare lyckades jag spåra honom till sådär 1.5 km framåt i vår rutt. Vinden var tilltagande och jag hade all överlevnadsutrustning...
 
"Snön var röd och foten satt åt fel håll" Får ont av att bara läsa rubriken. :/

Kom nyligen hem från en vandringstur i Sarek och lämnade Ritsem i Måndags där det forftarande letades efter den 19 årige dansken.

På tåget hem snackade vi med några Kebnekaise-bestigare som sa att de hade gjort likadant.

Hur pass vanligt är det att åka kana nerför snöslänter på Keb?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1022268--snon-var-rod-och-foten-satt-at-fel-hall-

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1021833-akte-kana-pa-keb-brot-flera-ben
 
"Snön var röd och foten satt åt fel håll" Får ont av att bara läsa rubriken. :/

Kom nyligen hem från en vandringstur i Sarek och lämnade Ritsem i Måndags där det forftarande letades efter den 19 årige dansken.

På tåget hem snackade vi med några Kebnekaise-bestigare som sa att de hade gjort likadant.

Hur pass vanligt är det att åka kana nerför snöslänter på Keb?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1022268--snon-var-rod-och-foten-satt-at-fel-hall-

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1021833-akte-kana-pa-keb-brot-flera-ben

För vanligt antar jag. Var vid Keb för några veckor sedan och snackade med de på fjällstationen angående bästa och enklaste vägen att ta sig upp och ner på egen hand. Då varnade de mig att inte åka på snölegan på väg ner då många hade skadat sig.

Vissa tar varningen, vissa frågar inte ens. Jag sket i toppen då det var dimmigt. Mina tankar gick i banorna att jag kan trampa på en trappmaskin istället om jag vill bli trött, Utsikt är det som gäller för mig. Kitteldalen var häftig i sig. Lätt nästa tältplats.
 

avslutad210712

Gäst
"Snön var röd och foten satt åt fel håll" Får ont av att bara läsa rubriken. :/

Kom nyligen hem från en vandringstur i Sarek och lämnade Ritsem i Måndags där det forftarande letades efter den 19 årige dansken.

På tåget hem snackade vi med några Kebnekaise-bestigare som sa att de hade gjort likadant.

Hur pass vanligt är det att åka kana nerför snöslänter på Keb?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1022268--snon-var-rod-och-foten-satt-at-fel-hall-

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1021833-akte-kana-pa-keb-brot-flera-ben

Alltså ALLA åker kana neför snörännan ner mot Kitteldalen. Mötte ett tiotal ungdomar på drygt 20 år där alla satte sig ner på sina regnbyxor och drog nerför rännan. Tjejen som var sist sa åt mig "jag vill inte, jag är livrädd men jag måste för annars tycker de andra att jag är feg" och sen drog hon också nerför.

Nej alla åker inte nerför. En kille på fjällstationen sa åt mig att de varje år får hämta ner folk som slår rumpan i stenar som kommer fram i rännan allt eftersom snön smälter och om det är något jag tycker gör j*vligt ont så är det att slå rumpan. Så jag avstår från att åka på rumpan hur skoj det än ser ut men däremot måste jag erkänna att jag åkt på kängorna några gånger och det går nog fort och när jag ramlade en gång hade jag fullt sjå att få stopp med sträva vandringsbyxor på så hur fort det går med regnbyxor törs jag inte ens tänka på.
 
Alltså ALLA åker kana neför snörännan ner mot Kitteldalen. Mötte ett tiotal ungdomar på drygt 20 år där alla satte sig ner på sina regnbyxor och drog nerför rännan. Tjejen som var sist sa åt mig "jag vill inte, jag är livrädd men jag måste för annars tycker de andra att jag är feg" och sen drog hon också nerför.
.

Den snörännan är ganska brant, speciellt mot slutat på sommaren, och slutar abrubt ibland stenar och klippor. Inte en chans att jag skulle riskera liv och hälsa genom att åka nerför den snölegan. Kalla mig feg, men det står jag för och sätter min egen säkerhet i första rummet.
 
Fjällräddarna har fått syn på männens tält som är uppställt på en liten klipphylla på en glaciär i ett brant område. Det verkar vara mycket isigt runt tältet.
Hmm, journalister i all ära, men låt se nu, står tältet alltså på en Nunatak? Och om det så gör är det väl klart det är isigt runt tältet?

Kan vi rädda killarna och flytta dit journalisten istället?
 
Fjällräddarna har fått syn på männens tält som är uppställt på en liten klipphylla på en glaciär i ett brant område. Det verkar vara mycket isigt runt tältet.
Hmm, journalister i all ära, men låt se nu, står tältet alltså på en Nunatak? Och om det så gör är det väl klart det är isigt runt tältet?

Kan vi rädda killarna och flytta dit journalisten istället?

Oh no, en journalist kan inte återge exakt situation med korrekta termer. Tack och lov för experter som kan upplysa oss!
 
Oh no, en journalist kan inte återge exakt situation med korrekta termer. Tack och lov för experter som kan upplysa oss!

Den mediala, förvrängda bilden av fjällvandring, alpinism och klättring är en tillgång för oss utövare! Jag fikabouldrar på väldigt låg nivå men när folk får veta så säger de alltid "du är inte rädd du" och associerar till soloturer på Eigers nordvägg de sett om på TV. En lättvunnen hårdingimage :)
 

avslutad210712

Gäst
Den snörännan är ganska brant, speciellt mot slutat på sommaren, och slutar abrubt ibland stenar och klippor. Inte en chans att jag skulle riskera liv och hälsa genom att åka nerför den snölegan. Kalla mig feg, men det står jag för och sätter min egen säkerhet i första rummet.

Nej det är inte feghet utan det är sunt bondförnuft eller att tänka efter före vilket många tyvärr inte gör.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.